Toto odvětví cyklistiky vzniklo zhruba před 15 lety. Je to vlastně takové zkomolení bikrosu. V dnešní době by se tato disciplína dala přirovnat ke krasojízdě nebo dokonce ke krasobruslení. Jezdec na skocích, které jsou z různých materiálů (dřevo, beton, hlína), předvede to, co umí a získává body za provedení, náročnost a odjezd. Tyto body porota sečte a vyjde vítěz.

Jak vznikla myšlenka vybudovat trať tady v Rakovníku?
Myšlenku vybudovat trať jsme dostali tak před šesti lety, ale nemohla se najít varianta taková, která by vyhovovala nám i městu. Jasně, měli jsme i pár nelegálních tratí kolem Rakovníka, ale nebylo to ono.

Jak dlouho se free-styllu věnuješ, a jak často k Cafexu jezdíš? Kolik se vás schází?
Frestyllu na horském kole se věnuji asi 7 let a díky dřině a pilnému ježdění už 3 roky profesionálně. K Cafexu jezdím dost nepravidelně, ale často.
Záleží dost na počasí. V dešti se trénovat nedá a v horku, které nás provází v posledních dnech, to taky není úplně fajn. Další, ale důležitý faktor na ježdění, je parta.

Sám jít jezdit nemůžu, co kdyby se něco stalo… . Bohužel za posledních pár let se naše parta dost zmenšila. Ještě před pár měsíci jme tam jezdili dva.
Musím říct, že se to poslední dobou zase zlepšuje, protože kolo na skákání už není tak nedostupná a finančně náročná věc. Spousta lidí, kteří dělali jiný adrenalinový sport, ať už skate, in-line nebo snowboard, kupují nyní kola.

Myslím, že je fajn mít tuto disciplínu jako součást Rakovnického cyklování, ne? Bude to jakési zviditelnění?
Určitě! Díky tomu můžeme ukázat, že tohle hopsání může být i atraktivní a plnohodnotný sport. Doufám, že to chytne mladou krev, která s námi začne jezdit.

Prozraď něco o závodech, kolik jezdců čekáš, koho odhaduješ na vítěze? Ty sám si na medaile věříš?
Závody budou díky sponzorům pro jezdce zajímavé. Připraveny jsou hodnotné ceny v hodnotě 25 000 tisíc a vítěz si odnese i pár kaček.
Odhadovat kolik jezdců přijede, nebo nepřijede, se nedá. Záleží na hodně věcech.

Koho odhaduji na vítěze? (Smích), tak to nevím, taky těžká otázka. Uvidíme. Já pro každý závod dělám maximum, abych se umístil co nejlépe.

Co obnáší starost s pořadatelskou službou a přípravou trati?
Teď to zrovna dost řeším. Skoky musí být v nejlepší kondici. Člověk si řekne „ježíš, ten nadělá pro pár hromad,“ ale není to zdaleka tak jednoduché, jak to vypadá. Skoky se musí zametat, kropit, brousit odrazy, vyrovnávat díry a spoustu jiných věcí.

Díky této práci budeme mít na závod připravených 10 skoků v řadě, což se u nás v ČR nevidí. Není to sranda, ono, co si budeme povídat, jde o život, a i taková prkotina jako kamínek na odraze dokáže překvapit. Další starostí je samozřejmě medializace. Postarat se o to, aby to bylo na všech důležitých webech a podobně.

Jak bude probíhat hodnocení skoků, pomocí známek? Kdo bude sedět v porotě, pokud nějaká bude?
Jak už jsem říkal. Bude to podobné jako krasobruslení. Pojede se řada skoků a porota složená ze zkušených jezdců, kteří zrovna nemůžou jezdit kvůli zranění, rozdělí body. Závod se pojede nejspíš na 3 jízdy, ale to je o domluvě se závodníky.

Mají se diváci na co těšit? Trénuješ nějaký nový skok?
To každopádně mají! Nejen já, ale i spousta dalších jezdců, se bude chtít vytáhnout a předvést to nejlepší co umí. Mohu divákům prozradit, že budou i salta, různé otočky a spousta jiných nevídaných triků.

Určitě přijdou i noví zájemci, budeš ty nebo někdo jiný ochotný jim poradit?
Určitě budu rád, když přijde kdokoliv a bude chtít poradit. Pár lidem jsem pomáhal v začátcích, tak to není vůbec žádný problém. Naopak jsem jedině rád!