Příběh stavby dálnice D8 je extrémní, ale ilustruje šnečí tempo budování dálnic. Na jejich stavbu v době Sobotkovy vlády se zaměřil audit Deníku.

Ilustrační foto
Audit Deníku: Kvalitní jídlo je. Češi ho ale musí chtít

BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST?

Peníze jsou spíše až na druhém místě. Důvod, proč se v Česku staví málo dálnic, je jinde. Ve špatné přípravě projektů, výkupu pozemků, složitém územním plánování a množství odvolání. Myslí si to těsná většina lidí, která tentokrát odpovídala v Panelu Deníku. Že se v Česku příprava podceňovala, nicméně kritizoval i stávající ministr Dan Ťok. Loni poslal na přípravu nových staveb rekordní sumu 2,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů korun více. Jedním dechem ale Ťok dodává, že v reálu to bude vidět (na zprovozněných silnicích) nejdříve za pět let. Stavby silnic jsou u nás během na dlouhou trať. Takže těžit z toho bude nejspíše až Ťokův nástupce. Vládě se nepovedlo prosadit zákon o liniových dopravních stavbách, dílčí úlevu přinese schvalovaná novela stavebního zákona.

Podle 52,1 % panelistů Deníku z celé ČR je hlavní brzdou rozvoje dálnic nízká projektová připravenost. O opaku je přesvědčeno 47,9 procenta respondentů. Na tuto otázku odpovídalo 685 lidí.


Průměrná doba výstavby dálničního úseku v ČR (dle odhadu společnosti Deloitte) je od výkupu pozemků přes povolování a stavbu zhruba 14 let.

Když Sobotkova vláda nastupovala, projektová příprava notně vázla.

Za rok 2014 a 2015 se tak neotevřel ani kilometr nové dálnice. Loni přibylo 16 km zmiňované D8 a teprve rok 2017 bude důstojnější.

„Letos otevřeme skoro 40 kilometrů nových a hlavně bezpečných dálnic pro řidiče. Bude to například část dálnice D3 u Českých Budějovic, plnohodnotné propojení Prahy a Hradce Králové na D11 nebo na D4 problematické stoupání za Příbramí a nové tři úseky na modernizované D1," pochválil se už zkraje roku Dan Ťok (za ANO).

Když se z toho odřízne „jen" rekonstruovaná D1, letos jde o 17,4 km zcela nových úseků.

Za čtyři roky vlády tedy 34,4 kilometru zcela nových autostrád. K tomu je ale třeba spravedlivě připočítat zahájené úseky, ze kterých budou mít užitek až budoucí vlády (viz graf).

V každém případě objem peněz na dopravní stavby vzrostl.

Kdyby se vyčlenily jen investice do dálnic a silnic I. třídy, v roce 2014 šlo na tento účel 11 miliard korun ročně, loni už to bylo 20,2 miliardy korun.

Zrychlilo se i čerpání z fondů EU – z Operačního programu doprava II. je vyčerpáno 15,5 miliardy korun a pro letošek je plán až 25 miliard. Celkem třetina sumy, kterou do roku 2020 pošle EU.

Ilustrační foto
Audit Deníku: Vláda z daní dotovala i montovny. To končí

Řidiči se u nás aktuálně vozí po 1228 kilometrech dálnic. Je však nutné připomenout, že od ledna 2016 došlo ke zrušení rychlostních silnic a přes noc tak v ČR vzniklo 434 km dalších dálnic. V tuto chvíli tak máme hotovo 55 procent naplánované páteřní sítě a její plné dokončení Ťok loni odhadl na rok 2030.

„Paradoxně největší brzdou nejsou v současnosti peníze, ale územní a projektová připravenost," popisuje Pavel Válka, expert na dopravní infrastrukturu z poradenské společnosti Grant Thornton. „Několik let zpátky byla projektová příprava ze strany největších investorů (ŘSD, SŽDC) výrazně utlumena jako součást úsporných opatření v rámci ekonomické krize. Tyto roky přípravy nám nyní chybí," podotýká Válka. V globálu podle něj Česko přichází ročně o desítky miliard korun. Noví investoři nejdou tam, kde chybí spojení. Nejvíce „biti" jsou podle Války jižní Čechy (neexistující D3) či Karlovarský kraj (spojení s Prahou).

Armáda. Ilustrační foto.
Audit Deníku: Zaručují vládní opatření dostatečnou obranyschopnost Česka?

Podtrženo a sečteno: Vláda většinu „silničních" slibů z programu splnila. Minusové body bude sbírat za nedotaženou reformu mýta a pozdní změnu zákonů.

Sliby versus realitaZdroj: DENÍK

Vážení čtenáři. Na sklonku funkčního období nynější vlády pro vás Deník připravil seriál 17 volebních auditů, které se zaměří na vybrané body z programu kabinetu Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z regionu a k tomu exkluzivní Panel Deníku, názory regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata. Volební audit vám přinášíme na stránkách Deníku vždy ve čtvrtek a budeme jej zveřejňovat až do konce června. Dnes jsme se zaměřili na stavbu dálnic.