VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektromobily dobijí řidiči už u 70 stanic

Region - Elektromobily charakterizuje sice vysoká pořizovací cena, provozní náklady jsou ale příznivé. Za elektřinu nutnou k ujetí jednoho kilometru zaplatí totiž majitel takového vozu jen asi 30 až 50 haléřů.

20.5.2017 AKTUALIZOVÁNO 20.5.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Například řidiči z Mělníka a okolí mohou dobíjet své elektromobily na parkovišti u elektrárny v Horních Počaplech. Další dobíjecí stanice jsou v Mladé Boleslavi v Zálužanské ulici, v Kladně v Arménské ulici a na různých místech v Praze.

Na Příbramsku jsou jediné dobíjecí stanice pro elektromobily v Sedleci-Prčici. Zde stojí jedna stanice ČEZ, další dobíjecí místo u firmy Ekolo, která elektromobily také prodává. Jinak v okolí není elektromobilům přáno. Jedna malá stanice funguje ještě v penzionu Janov u Sedlčan, jako bonusová služba pro hosty, její kapacita je však velmi malá.

„Za poslední roky využily podle mých odhadů dobití tak tři hosté," uvedla majitelka penzionu Ladislava Pařízková.

Jinou kategorií jsou hybridní vozy, které kombinují elektrický pohon a benzin. Takový vůz dobíjí baterii sám.

„Většinu času jezdím ve výsledku stejně na benzin. Řekl bych, že na elektrický pohon ujedu tak kilometr," říká Karel Honzík, který takového hybrida v Příbrami vlastní. Také dodal, že pořízení tohoto vozu je spíše ze záliby v automobilech. Chtěl si prý vyzkoušet něco nového.

ČEZ v současné době provozuje 71 dobíjecích stanic po celém Česku, skoro třetina je rychlodobíjecích.

Podle mluvčího společnosti, Oty Schneppa, bylo za posledních pět let registrováno více než tisíc elektromobilů.

„Plánujeme výstavbu dobíjecích stanic tak, aby byly pro řidiče k dispozici každých padesát až šedesát kilometrů," vysvětlil.

Majitelé elektromobilů zaplatí za použití veřejných dobíjecích stanic paušálně 450 korun za měsíc. Při využívání celé sítě se uživatel před dobíjením identifikuje svou kartou.

„Pokud si dobíjejí řidiči vozidlo doma, záleží na ceně elektřiny a distribuční sazbě. Pokud mají baterii o kapacitě 30 kWh a cenu pět korun za kWh, dobíjejí tak za 150 korun," uvedl Schnepp.

Připomněl, že u některých druhů konektorů může nabíjení trvat zhruba dvacet až třicet minut.

Nejvytíženější rychlodobíjecí stanice využívá denně i přes deset vozů. Průměrně se tam hodnoty pohybují mezi 10 a 15 kWh na jedno dobití. Je však velký rozdíl mezi Teslami s kapacitou baterie 80 nebo 90 kWh a ostatními akumulátory s kapacitami do 30 kWh.

Instalace veřejných dobíjecích stanic začala před sedmi lety.

„Dospěli jsme k názoru, že ve veřejném prostoru je klíčové instalovat rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice, proto se na jejich výstavbu v tuto chvíli soustředíme," připomněl Schnepp.

Do výstavby sítě dobíjecích stanic se zapojily některé kraje, městské části i velké korporace. Ve Středočeském kraji jsou to například Cerhenice na Kolínsku nebo město Příbram. Investice do projektu dosahují ročně desítek milionů.

Vedle elektrického pohonu v individuální osobní dopravě, která je zatím na silnicích nejvíce vidět, je elektromobilita tématem i pro auta užitková nebo pro vozidla městské hromadné dopravy. Ta mohou zejména ve městech představovat zásadní příspěvek ke zlepšení kvality ovzduší.

Autor: Barbora Walterová, Miroslav Elsnic

20.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér rezervy Tatranu Rakovník Zdeněk Weis

Weis: Za to, co udělali hráči v Klobukách by dostali v žácích přes držku

Olivia Prokopova vyhrála na US Open nejen kategorii PRO. Triumf slavila také mezi ženami a dvojicemi.
8

Prokopová slaví pátý major titul v kariéře!

V podkroví můžete mít své království

Bydlení na košické Hlavní ulici vyhledávají nejen zahraniční studenti, ale také manažeři pracující v nedalekých administrativních centrech. Zážitek z bydlení v centru města přináší originálně zrekonstruované podkroví starého měšťanského domu.

Nezmar Kotlík si Cyklování hlavně užívá

Rakovník /FOTOGALERIE/ – Jiří Kotlík, učitel na 2. ZŠ Rakovník, je pamětníkem všech devíti ročníků Rakovnického cyklování a vůbec nebylo výjimkou, když se zúčastnil čtyř závodů během tří dnů. Tentokrát zvolil „pouze“ orientační závod dvojic a cross country, kde v obou závodech obhajoval loňské prvenství. V „orienťáku“ mu obhajoba s kolegou Petrem Špičkou vyšla, v cross country nakonec i kvůli defektu ve druhém kole skončil za stupni vítězů.   

Rotunda na hradišti Budeč je nejstarší českou stavbou

Kladno /FOTOGALERIE/ - Loď rotundy Petra a Pavla, která stojí na vyvýšenině nedaleko obci Zákolany na Kladensku, je vůbec nejstarší stavbou v Čechách. Archeologové navíc prokázali, že kopec nad zdejším Zákolanským a Týnickým potokem osidlovali naši předci už dokonce v devátém století před Kristem. Kromě toho je celé místo opředeno řadou legend o svatém Václavovi, ale také o silné energii  

Medu je málo, včelaři zvyšují jeho cenu

Rakovník /FOTOGALERIE/ -  Zlatavý med je od pradávna považován za všelék. Není ale med jako med. Pro ten opravdu kvalitní a poctivý se proto vyplatí zajít si přímo ke včelaři. Zeptali jsme se proto čtyř regionálních včelařů, jak jsou na tom s letošní medovou snůškou.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení