Pokud se mimoúrovňová křižovatka s napojením na dálnici nepostaví, podle dopravních studií bude přes obec Klíčany jezdit nadále 11 tisíc aut denně, ostatní obce můžou zapomenout na další rozvoj. U zdibského napojení zůstanou v dopravních špičkách nekonečné kolony.

Odolena Voda argumentuje ochranou zdraví tamních obyvatel před hlukem. „Jedná se primárně o ochranu zdraví. Například v ulici Pražská se dle posudku EIA k letišti zvýší doprava. Vliv nárůstu se musí zodpovědně posoudit," uvedl místostarosta Odoleny Vody Tomáš Lohniský.

Podle něj výpočetní model hluku nepočítá s tím, že silnice povede v zářezu nebo na náspu. „Toto opomenutí má zásadní vliv na hlukové hladiny na území města a město nemůže k této situaci zůstat lhostejné," argumentoval.

Petice pro i proti

Diskuze o dálničním sjezdu se ve městě v posledních měsících rozhořela, tudíž vznikly petice, které se staví pro i proti. Město rozdělují zastánci přímého spojení na dálnici a také těch, kteří už v minulosti projekt několik let připravovali. Dále potom obyvatele, kteří bydlí v okolí, kudy má vést napojení.

„Po prosazení našeho požadavku, aby se peticí zabývalo zastupitelstvo, byla petice projednána, aniž by zastupitelstvo přijalo jakékoliv usnesení. Do dnešního dne, více jak dva měsíce od našeho podání, nám město na naši petici neodpovědělo," řekl jeden ze signatářů petice proti stavební uzávěře Jiří Nedoma.

Pozastavil se nad tím, že ačkoliv odbor regionálního rozvoje Středočeského kraje se stavební uzávěrou nesouhlasí, Odolena Voda argumentuje v návrhu vyhlášky, že dotčený orgán nemá připomínky. „Věřím, že zdravý rozum nakonec zvítězí a Odolena Voda se dočká napojení na dálnici D8 při maximální eliminaci možných negativních dopadů na životní prostředí. To jí pochopitelně přinese její další rozvoj," doplnil Nedoma.

Sjezd na půli cesty?

Aktuálně se bude připomínkami zabývat městská rada, která k nim může přihlédnout, ale nemusí je respektovat v odůvodněných případech. Jako řešení by místostarosta Tomáš Lohniský viděl, že by se sjezd postavil na půli cesty mezi sousedními obcemi, čímž by se zvětšila vzdálenost od zástavby. Pokud by nakonec prošla současná varianta, budou požadovat maximální odhlučnění.

Středočeský kraj má za to, že vedení Odoleny Vody jedná nezákonně. „Vedení města jistě ví, že v současné době probíhá druhá aktualizace Zásad územního rozvoje. Již od svého vzniku kraj trvá na zanesení záměru mimoúrovňové křižovatky Odolena Voda do územně plánovacích dokumentací kraje i obcí," řekla mluvčí Středočeského kraje Mertinová.

Pokud nabyde opatření o stavební uzávěře právní moci a pracovníci krajského úřadu zjistí nezákonnost, zahájí přezkumné řízení.

Vyhlášení uzávěry

Odolena Voda není ochotna kraji ustoupit. Proto město zvolilo postup, při kterém využívá platné územní plánování kraje. „Probíhající aktualizaci považujeme jako vhodný důvod k vyhlášení uzávěry. Aktuálně se nám mění pod rukama strategický plánovací dokument, proto není pro město bezpečné nechávat území zcela nechráněné," podotkl Lohniský.

Jedním z dotčených orgánů, na které se město Odolena Voda mělo obrátit, pokud má v plánu vyhlásit stavební uzávěru, je i ministerstvo dopravy. S ním ale nikdo nejednal.

„Návrh územního opatření o stavební uzávěře na pozemky pod mimoúrovňovou křižovatkou Odolena Voda jsme neobdrželi, tudíž jsme se k němu ani nevyjadřovali. Ani s námi, ani s Ředitelstvím silnic a dálnic návrh stavební uzávěry ještě nebyl projednán," uvedl Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy s tím, že tuto mimoúrovňovou křižovatku investorsky v každém případě nepřipravují.

Hlavní spoj do Prahy

Podle vyjádření místostarosty Lohniského ovšem vedení Odoleny Vody návrh stavební uzávěry řešili s těmi, kterých se to týká. „Po prostudování celé záležitosti byl okruh dotčených orgánů stanoven renomovanou právní kanceláří a ministerstvo dopravy nebo Ředitelství silnic a dálnic se v něm nenalézají," odkázal se Lohniský na odborné rady.

Zřejmě proto neproběhly ani konzultace s vedením Klíčan, místem, které je neúměrnou dopravní zátěží postiženo nejvíce. To se stavební uzávěrou nesouhlasí. Podle starosty Václava Nováčka je nové napojení na dálnici důležité pro další rozvoj lokality a také ulehčení silnici druhé třídy. „V současné době tam dopravní situace opravdu není dobrá," uvedl. Z dálnice D8 by rád viděl v budoucnu hlavní spoj do Prahy.

Mimoúrovňová křižovatka u Odoleny VodyS mimoúrovňovou křižovatkou u Odoleny Vody se v rámci územního plánování počítá již více než patnáct let a záměr samotný prošel několika schvalovacími procesy. Nicméně v roce 2014 byl projekt napaden žalobou obce Panenské Břežany a tří občanů, přičemž Krajský soud v Praze záměr stavby křižovatky, se kterou počítaly krajské zásady územního rozvoje, zrušil.

Návrat křižovatky u Odoleny Vody do výše zmíněného dokumentu je však stále součástí druhé aktualizace dokumentu, o kterém již více než rok jednají krajští zastupitelé. Stavba zůstala zanesena také v územním plánu města. Protože s ní však současné vedení Odoleny Vody nesouhlasí, chtějí na dotyčné místo vyhlásit stavební uzávěru.

Čtěte také: Kraje a obce projednaly varianty dálniční spojky