VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bělečští národní park odmítají

Běleč - Lidé mají strach, že přechodem do nejvyššího stupně ochrany už nebudou smět do lesa

12.11.2009 3
SDÍLEJ:

Starosta Bělče Jiří Rohla stejně jako obyvatelé obce proti vzniku národního parkuFoto: Foto:Deník/Kateřina Husárová

V posledních měsících velmi zmiňovaný zámysl o vzniku Národního parku Křivoklátsko doslova zvedá ze židlí také některé lidi z Kladenska. Obec Běleč je na samé hranici kladenského okresu a její obyvatelé jsou s křivoklátskými lesy, stejně jako ti ze sousedních Bratronic, odmalička doslova srostlí. Kvůli tomu, že si lidé nedokáží představit, že by po vzniku parku nemohli do lesa ani vkročit, vyjádřila většina z nich před nedávnem svůj nesouhlas v anketě.

Přestože skupina odborníků, kteří se snaží dlouhodobě Národní park Křivoklátsko prosadit, hovoří o tom, že tento český klenot je potřeba chránit jako oko v hlavě, obyvatelé Bělče jsou přesvědčeni, že záměr může uškodit nejen jim, ale nakonec i přírodě.

„Pokud by k povýšení na park došlo, naši lidé už nebudou moci vstoupit vůbec nikam, ať již se jedná o okolí Vůznice, Benešův luh, Vysokou skálu či okolí hradu Jenčova. Máme velký strach, že nebudeme moci ani na houby a sankce za porušení budou obrovské,“ vyjádřil se k problému bělečský starosta Jiří Rohla. Je přesvědčen i o tom, že zde prosazuje zájmy jistá skupina osob, která si dokonce nechala v létě v obci zhotovit průzkum. Je s podivem, že tehdy osmdesát procent obyvatel bylo pro vznik parku.

„To byl i důvod k tomu, proč jsme si potom udělali anketu sami. Poměr hlasů byl však úplně opačný než ten, který údajně získala agentura,“ doplnil starosta Bělče. Dle něj s ochranou lesa Bělečští souhlasí, ale ne v takové míře. Jak nás odborníci informovali, musely by být v lesích časem omezeny některé druhy dřevin, jež zde nejsou původní, stejně jako vybrané druhy lesní zvěře.

Laická veřejnost má strach, že by z okolí Bělče nadobro zmizeli jeleni či daňci a rybolov by časem byl rovněž na zvláštní povolení.
Podle Petra Hůly z CHKO Křivoklát ale přeřazením do nejvyššího stupně ochrany významně zlepší stav křivoklátských lesů, zachová se jejich celistvost a držbu před hrozící privatizací.

Zřízením národního parku mají lesy šanci zůstat v majetku státu. Dle zákona je navíc v národních parcích půda nezcizitelná. Podle Petra Hůly se jedná především o záchranu přírodního bohatství. V takovém případě jsou i Bělečští pro, poněvadž devastace lesů a prodej dřeva za každou cenu se ani jim nelíbí.

Přesto prý existuje mírnější obdoba národního parku a tou je možný vznik Lesnického parku Křivoklát. S touto vizí přišel zhruba před měsícem předseda pobočky Českých lesů Křivoklát Miroslav Pecha. Tvrdí, že by to byl dobrý kompromis, k němuž zaujal kladný postoj i šlechtic Jerome Colloredo Mansfeld, jenž rovněž připojení svých lesních ploch k národnímu parku před časem odmítl.

Ať už zvítězí jakákoli alternativa, vysoce postavení politici nyní Bělečským slibují, že veškerá omezení, která přijdou s parkem, se jim budou snažit kompenzovat.

„Můžeme jim věřit a nemusíme. Myslím, že park jen lidi naštve. Na jedné straně lesa máme už teď národní přírodní rezervaci a na druhé lánskou oboru, kam také nemůžeme. Já tam budu chodit stejně, i když mi to zakážou. Proto tu žiju. Mám ten kraj i procházky do lesa rád a rozhodně ho nebudu ničit, zabíjet zvěř ani dělat nepořádek,“ řekl rozhodně Josef Port z Bělče.

Autor: Kateřina Husárová

Místo události:
12.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Zchátralé budovy lihovaru čeká dražba

Ilustrační foto.

Rakovničtí žáci zdolali Hostivař

Král: Touha po změně byla cítit ze všech stran

Střední Čechy /ROZHOVOR, ANKETA MEZI TRENÉRY/ – Šéf sportovně-technické komise středočeského hokeje Deníku přiblížil zrod nového modelu krajské ligy.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

Audit Deníku: Nové dálnice: Za čtyři roky 33,4 kilometru

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Když stavbaři v roce 1984 poprvé kopli do země a začali u Trmic stavět budoucí dálnici D8, bylo stávajícímu ministru dopravy 25 let. Asi by si tehdy Dan Ťok nepomyslel, že uplyne dalších 32 let a bude to právě on, kdo s dalšími politiky v prosinci 2016 přestřihne pásku a uvede do provozu poslední zbývající 16kilometrový úsek autostrády, která Česko spojila s Drážďany a Berlínem.

S vodíkovým autem získali kluci tři medaile

Rakovník - Se třemi medailemi za první a druhé místo se vrátili ze třetího ročníku závodu RC modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) studenti Střední průmyslové školy Emila Kolbena v Rakovníku. Kovy přivezli Tomáš Rampas, student oboru elektro silnoproud, Marek Kubička, student informatiky, a Adam Lauber, obor strojírenství.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies