Na jedné straně stojí pozitivní zpráva. Blíž k vytouženému začátku mají pro Rakovnicko stěžejní úseky dostavby dálnice D6 spojující Prahu a Karlovy Vary. V minulých dnech pro ně ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení, a EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, je podle všeho také v pořádku. Nyní se dokončují výběrová řízení na firmy, které nové úseky dálnic postaví.

Zádrhel by mohl nastat, kdyby se někdo proti vydaným stavebním povolením a výsledkům výběrových řízení odvolal. První kopnutí do země, které by mohlo být už za měsíc, by to totiž opět o něco zdrželo.

Že stavba začne ještě letos, zní nejen směrem k lesnímu úseku mezi Novým Strašecím a Řevničovem a obchvatem Řevničova, slib se týká také obchvatu Lubence na Podbořansku. Ten by měl měřit jen čtyři kilometry, místní se ho ale dočkají nejdříve až za tři roky. Stejně jako v případě zmiňovaných dálničních úseků na Rakovnicku.

Jejich celková délka bude jen deset kilometrů. Právě o tolik by se měla prodloužit současná dálnice ve směru od Prahy, která u Nového Strašecí končí. Jako v případě zmiňovaného obchvatu Lubence, i u dvou úseků na Rakovnicku stát oproti předchozím propočtům výrazně ušetří.

Rakovničtí studenti ve středu veřejně protestovali proti personálním změnám na místní obchodní akademii.
Masarykova akademie je po prvním měsíci na dobré cestě

Předpokládaná cena za nový pětikilometrový úsek dálnice mezi Novým Strašecím a Řevničovem byla miliarda korun. Nejnižší nabídka se přitom zastavila na částce necelých sedmi set milionů korun.

Nižší náklady jsou pravděpodobné i v případě obchvatu Řevničova a sousedních Krušovic, kde by výběrové řízení mohlo srazit cenu z předpokládané 1,8 miliardy někam k jedné miliardě korun.

Pro úplnost připomeňme, že celá dálnice D6 mezi Prahou a Karlovými Vary by měla být podle současných předpokladů hotová někdy v letech 2025 až 2030. Jako poslední se budou stavět úseky na Karlovarsku a také dvanáct kilometrů dlouhý úsek na Podbořansku, a to mezi Lubencem a křižovatkou se silnicí spojující Most s Plzní.

Velká očekávání se kromě D6 vkládají také do řešení situace kolem silnice vedoucí z Nového Strašecí přes Tuchlovice a Kamenné Žehrovice do Velké Dobré na Kladensku, tedy bývalé staré karlovarky, která patří kraji. Současný stav této vozovky je zoufalý, jak se shodují nejen starostové dotčených obcí, ale i řidiči a místní lidé. Na silnici se začaly tvořit vyježděné koleje.

Žalostnou situaci se proto někteří obyvatelé obcí rozhodli řešit sepisováním peticí.

K vyhroceným poměrům by ale vůbec nemuselo dojít. Kdyby se o silnici začal kraj zajímat dříve. Zarážející je především nedodržení termínu, kdy měly záchranné stavební práce na této komunikaci začít. Což bylo už v březnu letošního roku. Hotovo přitom mělo být v prosinci.

Opravy na vlakové trati, ilustrační foto.
Výluky vlaků na Rakovnicku

Starostové obcí a měst, kterými problematická silnice vede, si zoufají a urgentně se dožadují toho, aby se o silnici začal kraj zajímat.

„Na květnové schůzce na středočeském krajském úřadu jsme požadovali harmonogram prací, včetně termínu podání žádosti o dotaci a zahájení rekonstrukce. Do dnešního dne jsme ho však neobdrželi,“ stojí v dopise adresovaném kraji, který kromě novostrašeckého starosty Karla Filipa a Zdeňka Noska, starosty Velké Dobré, podepsali další čtyři rozhořčení představitelé obcí.

Nedodržení termínu zkomplikovalo také další rozvoj obcí a měst. V Novém Strašecí už čekat nevydrželi.

„Naplánovali jsme některé stavební práce ve městě tak, aby navazovaly na rekonstrukci této komunikace. Jednalo se například o opravu ulice Čsl. armády, kterou jsme dokončili koncem září. Osloveni ale byli i vlastníci domů, kteří neměli kanalizační přípojku s tím, že by bylo vhodné, aby si ji do začátku rekonstrukce nechali zhotovit,“ uvedl starosta Nového Strašecí Karel Filip, který, stejně jako ostatní, na lepší stav silnic zatím marně čeká.