Předejít možným problémům si klade za cíl adaptační kurz pořádaný sdružením Nedrog pro Integrovanou střední školu na Jirkově v Rakovníku. Studenti prvních ročníků by si během kurzu měli vytvořit a prohloubit vztahy jednak mezi sebou, a jednak s učiteli.
“Někteří studenti první ročník již potřetí opakují a jsou zde tedy potřetí. Tváří se proto znuděně a dávají na sobě znát, že by radši byli ve školních lavicích, kde po nich v podstatě nikdo nic nechce a jsou tam v klidu „zašití“. Ale když se nám povede i takové jedince zapojit do nějaké společné činnosti, dá se to hodnotit jako velký úspěch,“ konstatoval za Nedrog Miloš Cafourek.
Negace
Studenti se opravdu rozdělili do dvou táborů, přičemž v prvním z nich se objevují ohlasy negativní a jedinou starostí jeho členů je, aby po nich pokud možno nikdo nic nechtěl. „Zrovna dnes ráno jsme zde měli takový menší incident s jedním z chlapců, který prostě řekl, že se zapojovat nebude a že to jsou podle něho hry pro malé děti. Tak jsme mu vysvětlili, že právě o tom ten adaptační kurz je – pokud se právě jemu třeba něco nepozdává, tak se naučí alespoň základnímu sebezapření a tento problém překoná,“ uvádí nás do problematiky kolektivních vztahů výchovná poradkyně a zároveň třídní učitelka Marie Cafourková a ihned navazuje: „I když si to někteří z nich nechtějí připustit, tak jsou to v podstatě stále děti, a ta vrozená soutěživost v nich je.“
Pozitivum
Ve druhém táboře se již k celému kurzu staví o poznání pozitivněji a jsou i otevřenější komunikaci. „Myslím si, že nápad je to velice dobrý. Hlavně z hlediska toho seznámení s učiteli i s žáky. Čeká nás tu spousta legrace,“ zhodnotil celou akci student oboru truhlář – zedník Martin Slavík.
Mezi sekundární cíle projektu patří alespoň základní seznámení studentů s městem Rakovník, jeho zastupitelstvem a jeho historií. Studenti jsou většinou přespolní, kteří toho o Rakovníku mnoho nevědí, a tak mají možnost se touto cestou o městě, kde budou po dobu dalšího studia působit, dozvědět podstatné informace.
Dále zde zástupci učitelského sboru mají příležitost si vytipovat jednotlivce, kteří by poté v průběhu dalšího studia mohli působit negativně na celý třídní kolektiv, či by mohli jinak spadat do tzv. rizikových skupin. „V loňském roce se nám například potvrdilo, že ty děti, které byly na kurzu hůře zvladatelné, dělaly problémy i během školního roku. Dětem v prvních ročnících trvá obecně dlouho, než se vůbec srovnají s tím, že jsou na střední škole a už ne na základce. V devátých třídách se jim již nechávala většinou dost velká volnost a oni si teď myslí, že to bude tak pokračovat i na střední škole,“ zdůraznila Marie Cafourková.
Když se s těmito kurzy začínalo, tak se uskutečňovaly na „Vojtově mlýně“ u Čisté. Před třemi lety však již byla tato varianta po finanční stránce natolik zatěžující, že se muselo najít alternativní řešení, aby byly kurzy dostupné i pro studenty ze sociálně slabších rodin.
AUTOR: PETR SUROVÝ