K různým přírodním projektům se tak připojují nejen základní školy, ale ve velké míře také mateřinky. Odborníci na zdravý životní styl se totiž domnívají, že školáci jsou vzhledem k odkázanosti na školní zdi ohroženým druhem.

K programu Les ve škole Les ve škole je už zhruba 10 let zapojená Základní škola v ulici 28. října v Příbrami. Týká se většinou žáků prvního stupně.

Jan Froněk, metodik programu Les ve škole.
Každé desáté dítě vůbec nechodí ven

PROJEKT JE DOBŘE ZPRACOVÁN

Čím pedagogy lesní výuka zaujala? Na to jsme se zeptali Miroslavy Hlaváčkové, která s dětmi podniká lesní procházky. „Projekt se nám líbil důmyslným zpracováním a tím, že se děti dostanou do lesa, kde vnímají spoustu nových informací při praktických činnostech. Například loni jsme byli na čtyřech ponožkových výpravách ve všech ročních obdobích. V současné době je zapojena první třída, se kterou jsme uskutečnili podzimní a zimní výpravu. Jarní nás čeká zítra," říká učitelka druhé třídy, která si výpravu do přírody s druháky odbude na ozdravném pobytu v Černé v Pošumaví poslední týden v dubnu.

„Ve vyšších ročnících pracujeme s projektem spíš náhodně. Je zde spousta učení a práce a zbývá tak málo času na celodenní procházky," dodává Miroslava Hlaváčková.

Ilustrační foto.
V Příbrami brzdí dopravu několik uzavírek

DÍTĚ V LESE

O přírodní výuku se snaží také jinde. V září se například v Mokrovratech u Dobříše otevře nová lesní komunitní základní škola Dítě v lese, která je určena pro žáky prvního stupně. Svou filozofií navazuje na lesní školku, jež funguje už sedmým rokem a v současné době usiluje o peníze na jurtu, která by sloužila dětem na školní zahradě. Výuka pro maximálně šestnáct z nich se bude podle nejmodernějších vzdělávacích proudů odehrávat v zázemí lesní školky.

V čem se výuka liší od té klasické? „Za samozřejmost považujeme neznámkování a koncentrovanou výuku metodou epoch, která umožňuje probrat látku velmi intenzivně, prožívat téma po určitou dobu a pochopit jeho podstatu a souvislosti. Děti budou s největší pravděpodobností jezdit do školy i ze školy vlakem z nebo na Dobříš, případně školním autobusem," uvedla Barbora Pecháčková Uchytilová z programu Dítě v lese s tím, že zápisy do lesní školy se uskuteční v Čajovně Dobříš 18. dubna od 15 do 17 hodin a 30. dubna od 10 do 12 hodin.

Ilustrační foto.
Kladenští se dočkají moderních zastávek

AREÁL JE PLNÝ STROMŮ

Vyučování v přírodě využívá ve větší míře také 2. základní škola v Berouně. Uvnitř školy má velký venkovní areál, ve kterém je výuka prvouky a přírodovědy. „Areál je plný stromů, keřů a rostlin a naučných tabulí. Venku máme výuce uzpůsobeno i sezení. Využívá ho hlavně první stupeň," uvedla zástupkyně ředitele základní školy Eva Havelková.

SPLNILI SI SEN

Přírodní učebnu vedle školního hřiště, v těsném sousedství školy, má na Rakovnicku od loňského roku Základní škola Křivoklát. Ředitelka Marcela Kasíková konstatovala: „Toužili jsme po takové třídě dlouhou dobu. Pochopitelně ji lze využívat jen za teplého počasí. Nejvíce v hodinách výtvarné výchovy, ale i zeměpisu nebo tělesné výchovy."

Podle Marcely Kasíkové sem rády zajdou také vyučující s dětmi, které docházejí do školní družiny. „Máme školu v srdci křivoklátských lesů, takže proč nevyužít toho, že můžeme našim žákům umožnit pobyt na čerstvém, zdravém vzduchu," dodala Marcela Kasíková.

K zápisu do základních škol v Králově Dvoře přišel v letošním roce rekordní počet děti.
Školáků přibývá, Beroun postaví nový pavilon

INFORMACE KE STROMŮM

Ve Slaném praktikují výchovu na čerstvém vzduchu v Základní škole Háje. „Máme krásnou zahradu, kde jsou dva sety venkovního posezení. Je tam informační tabule ke stromům, takže i přírodovědu můžeme pojmout zážitkově. Venkovní výuka se týká především zmíněné přírodovědy, kreslení či zpívání. Když je hezky tak ale venku vyučujeme podstatě všechno," řekla ředitelka školy Věra Bělochová.

NĚKDE TO NEJDE

Jsou ovšem i školy, které možnost vyučovat venku ani nemají. Takovým příkladem je 2. základní škola Slaný. „Jsme v centru, nemáme školní zahradu. Máme jen dvůr s malým hřištěm a pergolu pro asi patnáct dětí. Využíváme jej pouze pro hodiny tělesné výchovy, odpolední kroužky nebo družinu," uvedl ředitel školy Miroslav Šindler.

Příkladem, kdy škola nemá kde v přírodě vyučovat, je také 2. ZŠ Kladno „Jsme škola přímo v centru, takže v našem případě můžeme v přírodě vyučovat pouze tělesnou výchovou. Myšlenka vyučování venku je sice hezká, ale musí k tomu mít škola vhodné podmínky," vysvětlila ředitelka školy známé jako Stará Amálka Šárka Vostarková.

Nemocnice. Ilustrační foto.
Sedlčanská nemocnice musí nabrat druhý dech do konce května