To je však nereálné.

Navýšení kapacity počtu strážníků by znamenalo další investice kromě navýšení položky v rozpočtu na chod městské policie by radnice musela také rozšířit současné prostory služebny městských strážníků. Plány na její přestavbu a také přestavbu dvora radnice existují od roku 2007, ale kvůli velké finanční náročnosti je projekt v šuplíku.

„Kdyby byla zvýšená kontrolní činnost městské policie, pak by v období zvýšeného rizika (minimálně od 6:30 do 8:30 hod) na přechodu stála městská policie. V tomto případě se ptám, kde městská policie byla?" napsal v diskuzi čtenář.

Jenže ani strážníci nemohou být všude. A už vůbec v průměrném počtu tři ochránci zákona na směnu.

„Pokud vezmeme v úvahu kritická místa ke školám, jde o přechod u Vysoké brány, v Plzeňské ulici, u sokolovny v zatáčce, u Pražské brány či u budovy soudu. To už je pět míst, kde by měli strážníci hlídkovat. A co odpoledne, když končí vyučování? Pro soudného člověka je tato možnost asi vyřešena," vzkázal Miroslav Koloc, radní a také člen transparentní komise.

Podle něj i názoru transparentní komise by prioritou městské policie i nadále mělo zůstat být k dispozici na tísňové lince 156 a v případě potřeby být co nejrychleji nápomocni lidem. Někteří obyvatelé by sáhli k daleko levnějšímu řešení. Před přechody by nechali nainstalovat zpomalovací pásy. I to je sice návrh, jak zpomalit průjezd řidičů přechodem, ale asi ne příliš schůdný.

„Vedle semaforů je to další řešení. Ale chceme je tam mít opravdu všude nainstalované? Pokud pojedete například po Pražské, absolvujete zpomalovací pásy ihned za kruhovým objezdem, dále u prodejny Jednoty, hned za tím u Pražské brány a vzápětí v zatáčce u sokolovny, abyste bez obav a spokojeni dorazili na světelnou křižovatku k semaforům?" zamýšlel se nad druhou a velmi často zmiňovanou alternativou ohledně bezpečnosti na přechodech Miroslav Koloc. Podle něj je stejně neudržitelná pomoc dospělých dětem. I například za iniciativy Sdružení rodičů a přátel školy.

Miroslav Koloc také zmínil, že situaci by zlepšila daleko větší odpovědnost samotných řidičů. Pro své tvrzení uvedl nehodu, kdy byl na rovném úseku na přechodu pro chodce směrem k Tescu, jen kousek od poslední tragédie, sražen jedenadvacetiletý mladík. „Měl i tam stát policista, radní nebo dobrovolník z řad občanů? Minimalizovat nebezpečí pohybu chodců a vozidel na přechodech mohou nejen semafory, zpomalovací pásy, policisté, ale především vyšší odpovědnost řidičů i chodců. I tak se ale občasným zkratům a nehodám nevyhneme," dodal Koloc.

Miroslav Koloc: Značná část přechodů je nasvícena pro zlepšení viditelnosti v noci

„Po vyslechnutí okolo stovky názorů a podnětů na stránkách Rakovnického deníku i mezi občany bych chtěl reagovat na některé z nich. Mám na mysli ty konstruktivní a se snahou o nějaké řešení, či pomoc, a ne ty, které jsou vyřčeny a napsány pod vlivem emocí a výbuchů žluče, o čemž svědčí někdy jejich velmi žalostná, nejen obsahová úroveň.

Občané navrhují, aby přechody byly střeženy Městskou policií Rakovník. Pokud vezmeme v úvahu kritická místa ke školám, jde o přechod u Vysoké brány, na Plzeňské ul., u sokolovny v zatáčce, u Pražské brány, u soudu. To už je pět míst, kde by všude měli strážníci každý den ráno hlídkovat. A co odpoledne, když vyučování končí? Pro soudného člověka je tato možnost asi vyřešena. Co když v tuto dobu budete volat linku 156 a nedostane se vám pomoci? Co když právě v tuto dobu přejede auto školáka např. v Nádražní ulici, kam přes zákaz vjede?

Dalším návrhem jsou zpomalovací pásy u přechodů, což je jistě vedle semaforů další řešení. Ale chceme je tam opravdu všude mít instalované? Pojedete např. po Pražské ulici a absolvujete zpomalovací pásy na přechodech za kruhovým objezdem, dále u prodejny Jednoty, hned za tím u Pražské brány a vzápětí v zatáčce u sokolovny, abyste spokojení a bez obav dorazili na světelnou křižovatku k semaforům?

Dalším řešením je pomoc dospělých dětem, tedy hlavně rodičů. Stát každý den u přechodu a řídit pohyb chodců a vozidel je zřejmě neudržitelné, i za iniciativy např. Sdružení rodičů a přátel školy při jednotlivých ZŠ. Kolik ale rodičů trvale připomíná svým dětem pravidla silničního provozu a pohybu na přechodech, kolik z nás dospělých si třeba všimne, že spolu s nimi přechází po přechodu i malé děti, kdo z rodičů si všímá svých dospělých dětí, které získaly čerstvý řidičský průkaz?

Městská policie v rámci svých možností monitoruje situaci na Plzeňské ulici u 3. ZŠ, kde se Město Rakovník a tím i radní zamýšleli nad provozem přímo v ulici před 3. ZŠ. Konají se preventivní akce a přednášky PČR mezi školáky. V Rakovníku je značná část přechodů nasvícena pro zlepšení viditelnosti v nočních hodinách. Neštěstí však nechodí po horách, ale po lidech. Tak jako při podobné nehodě na zcela rovném úseku na přechodu jen kousek od místa poslední tragédie, kdy byl na přechodu pro chodce směrem k Tescu sražen jednadvacetiletý mladík v odpoledních hodinách. Opět byl na vině řidič, tentokrát v seniorském věku. Měl i tam stát policista, radní, nebo dobrovolník z řad občanů?

Minimalizovat nebezpečí pohybu chodců a vozidel na přechodech mohou nejen semafory, zpomalovací pásy, policisté, ale především vyšší odpovědnost řidičů i chodců. I tak se občasným zkratům a nehodám nevyhneme. V tom případě jsem rád, že jsou takoví lidé mezi námi, jako je paní Lucie Kolářová, která svojí pomocí a duchapřítomností možná dokázala napravit chybu jiných a zachránit mladý život."

Mgr. Miroslav Koloc radní Města Rakovník.