VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studenti postavili tříkolku

Rakovník – Udělali jsme 3D návrh a pak jsme to zrealizovali," jednoduše vysvětlili Tomáš Voříšek a Jan Stehlík z druhého ročníku oboru strojírenství střední průmyslové školy.

28.6.2012
SDÍLEJ:

Jan Stehlík a Tomáš Voříšek představují tříkolku, kterou postavili studenti Střední průmyslové školy v rakovníku na kroužku mladých konstruktérůFoto: Deník/Šárka Hoblíková

 Jenže tak úplně jednoduché to nebylo. S nápadem postavit tříkolku přišel pan učitel Jaroslav Rédl. Protože kluci to vzali jako dobrý nápad, vznikl kroužek mladých konstruktérů. Na něm se scházelo dvanáct studentů každé pondělí odpoledne a vyráběli tříkolku. Nejdříve si vyhledali různé informace z internetu a literatury. Pak společně probrali, na čem budou pracovat.

Konstrukce
Ze společné práce vyšla tříkolka z duralového rámu. Má odpruženou zadní vidlici. Zajímavé jsou bubnové brzdy. Ty se používají u motocyklů, běžně s nimi byly vybavené například Jawy.

Baterie
Vozítko je poháněno šlapáním, takže legislativně je to kolo. Pokud se na něm doplní světla a odrazky, zkrátka povinné vybavení jízdního kola , smí se s ním i na silnici. Pokud se šlapající unaví, zapne elektromotor o výkonu jedné kilowatty. Pod sedačkou si jezdec veze elektrobaterii. Běžně se používá u elektrického skútru. Má tedy větší kapacitu než u elektrokol.

Protože je tříkolka o dost lehčí než skútr, dojezd by měl být také delší. Kolik ale na baterku ujedete, se zatím přesně neví. Pánové konstruktéři odhadovali zhruba osmdesát kilometrů. Když se jede z kopce, baterka se dobíjí.

„Kolik přesně ujede, chceme vyzkoušet na oválu hřiště u třetí základní školy. Máme to tam domluvené.," vysvětloval Jaroslav Rédl. Zrovna tak odhadují, že jezdec na tříkolce může kolem vás „profrčet" rychlostí až třicet pět kilometrů za hodinu.

„Tříkolky na trhu nejsou žádnou novinkou, takže jsme se inspirovali tím, co už se ve světě vyrábí. Ale konstrukce je naše. Ono se na ní nedá už moc co vymýšlet. Akorát jsme zvažovali, jestli uděláme jedno kolo vepředu a dvě vzadu nebo opačně. Obě varianty se vyrábí. Nakonec jsme udělali dvě vepředu, protože z hlediska stability je to lepší. To jsme si odhlasovali. Zase je naopak složitější vyřešit geometrii řízení," popisoval Rédl.

Ohýbačka
V odpovědi na otázku: „Co bylo nejtěžší?" se všichni shodují, že shánění sponzorů. Jinak je tříkolka běžná kovová konstrukce. A aby mohli vyrobit sedačku, museli si nejdříve vymyslet ohýbačku trubek. Tím vlastně do školní dílny přibylo další technologické zařízení.

Téměř celý výrobek vznikl ve školních dílnách – kromě svařování duralu. Na to škola zařízení nevlastní. To sponzorsky udělala jedna autodílna v Rakovníku. „Shánění sponzorů bylo jedním z prvních úkolů hned na začátku, protože jsme věděli, že stavba bude náročná. Jen elektromotor vyšel na osm tisíc korun. Všem, kdo nám vyšli vstříc, patří velký dík," řekl ředitel školy Jaroslav Pavlíček. Škola požádala o grand i město Rakovník na celoroční provoz tříkolky. To jim ale nevyhovělo ani nižší částkou.

Co dál?
Tříkolka je tedy hotová. Má dokonce baterii. Je na ní vůbec ještě co vylepšovat? Konstruktéři dále vymýšlejí kapotáž, aby se dalo jezdit i za nepříznivého počasí a solární dobíjení baterie. Dále nosič a blatník.

„Kroužek bude pokračovat v práci dále, pořád je co vylepšovat," ujišťoval Redl.

Zajímavé vozítko a oproti kolu o mnoho stabilnější, ve kterém jezdec jede nízko nad zemí vlastně v pololehu, jste mohli potkat už několikrát. Například na Dětském dnu pořádaném průmyslovou školou, v červnu na setkání majitelů mopedů na Husově náměstí.

Studenti ji předváděli i na prezentaci středoškolských projektů Stre Tech na ČVÚT v Praze. „Zájem byl velký, tak čtyři pět kousků bychom za slušnou cenu prodali," zkonstatoval Redl.

S prodejem ale škola nepočítá. Tříkolka by mohla sloužit při výuce v laboratoři pohonu. Tu škola v budoucnu plánuje vybudovat. Na jednoduché válcové stolici měřit výstupní výkon a porovnávat šlapání s pohonem na elektromotor, i třeba měřit výkon šlapajícího.

Autor: Šárka Hoblíková

28.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poslední vzájemný duel na Olešné vzbudil spoustu emocí. Hostující Ohnivci nakonec zvítězili 3:1.

Městečko padlo s Olešnou!

Nové Strašecí - Poříčany 3:1, KP 2017

Novostrašečtí na Rejšice opět nevyzráli

Škoda, že ta třešnička nakonec nevyšla, litoval kouč Jan Falař

Nové Strašecí – Pouze dva body dělilo hokejbalisty Nového Strašecí od postupu do play off první národní ligy. „Moc dobře víme, kde jsme ty dva body ztratili a já jsem klukům po posledním zápase poděkoval za odvedenou práci v sezoně, škoda ale, že ta třešnička nakonec nevyšla," litoval hrající kouč Jan Falař, který je ale jinak se sezonou, ve které se Bubáci umístili na 10. příčce, spokojen.

Tatran dostal facku. Po nejslabším jarním výkonu prohrál s Úvaly

Rakovník – Po třech výborně odehraných duelech se špičkovými týmy Fortuna divize přišlo pro fotbalisty Tatranu Rakovník vystřízlivění. Ve 22. kole doma prohráli se sousedem v tabulce – Úvaly, když o vítězi rozhodla jediná branka, kterou vstřelil v druhé půli hostující Klouček.

V Karviné jsme padali po hubě, těšilo Falaře

Nové Strašecí /ROZHOVOR/ – Pouze dva body dělilo hokejbalisty Nového Strašecí od postupu do play off první národní ligy. „Moc dobře víme, kde jsme ty dva body ztratili a já jsem klukům po posledním zápase poděkoval za odvedenou práci v sezoně, škoda ale, že ta třešnička nakonec nevyšla," litoval hrající kouč Jan Falař, který je ale jinak se sezonou, ve které se Bubáci umístili na 10. příčce, spokojen.

V Branžeži se rozhodovalo v závěru

Branžež / Český ráj – Absolutním vítězem jubilejního 15. ročníku závodů na horských kolech Author 50 Český ráj se stal Aleš Strnad z týmu Superior Cyklofit. Padesátikilometrovou trať zajel v čase 1 hodina, 24 minut a 31 vteřin.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies