Být „světová" ale neznamená, že by se žáci zaměřovali pouze na poznávání života lidí ve vzdálených zemích, ve světě. Co to tedy obnáší, vysvětlila Marie Tesařová, koordinátorka Světové školy:

„Především nás zajímá, jak náš životní styl a chování ovlivňuje druhé. V blízkém okolí a následně v návaznosti i na celé Zemi. Snažíme se postupně měnit to, co lze ovlivnit. Tedy hlavně svůj pohled na různé oblasti života, své postoje, návyky, předsudky, pasivitu či nevšímavost." Stalo se samozřejmostí, že každým rokem na jaře studenti čistí část potoka i jeho břehy. Třídí odpad, a to i elektroodpad. Úspěšně soutěží v recyklohraní.

Možná, že někomu přijde jako samozřejmost, že se elektrikáři zajímají o alternativní zdroje energií, strojaři o ekologické technologie. Ale určitě není běžné, aby se třída během hodiny, při besedě o životě v rozvojových zemích, spontánně rozhodla, vybrala potřebný obnos a koupila ve „Skutečném dárku" ovci a slepice do Etiopie.

„My totiž nejsme pouze vyhledávači a příjemci informací, ale snažíme se měnit svůj život a aktivně nové poznatky a zkušenosti předávat dál," podotkla Tesařová.

„Součástí Světové školy je udělat jedenkrát za rok větší akci pro veřejnost. S tím jsme začínali. Jenže dospělí neprojevili příliš mnoho zájmu. Možná to ovlivnilo i nepříznivé počasí Nechtěli jsme, aby byli studenti zklamaní, proto jsme oslovili mateřské školky. Zkraje byli kluci rozpačití," popisovala Marie Tesařová. Pedagogové ze školek byli velmi vstřícní. Navíc děti ocenily mužský element, který se díky studentům alespoň na chvíli do školek dostal. „Ze začátku jsme se trochu báli. Nevěděli jsme, jak děti zareagují. Ale pak se každý vžil do své role a dětem se to líbilo. I my jsme si odnesli hezké zážitky i cennou zkušenost do života. Kdybychom tam měli jít znovu, neváhali bychom," shodli se Zdeněk Žihla, Milan Irdza a Jan Bařtipán z druhého ročníku a Ondřej Kreps z prvního ročníku.

Program pro děti ve školce byl součástí obhajoby titulu Světová škola. Právě na červen připravili studenti školy třídy E1, S1, E2, S2 zážitkové dopoledne pro děti z MŠ V Parku a MŠ V Lukách, ve kterém jim zábavnou formou přiblížili některé aspekty života vrstevníků v rozvojových zemích.

Školáčci si vyzkoušeli, jaké to je, když je třeba donést pitnou vodu od vzdáleného zdroje nebo si vlastnoručně udělat těsto a z něho placky, když nejsou nikde obchody. Naboso chodili v písku, po kamení, přes větvičky, trávou, aby zjistili, co musí překonávat děti v Africe, když přináší vodu do vesnice.

Studenti společně s dětmi ve skupinkách diskutovali také o zvířatech, která se vyskytují v okolí Rakovnického potoka, o jejich životě, životním prostředí a nutnosti je chránit. Děti poznaly, co udělá s čistou vodou kousek barevného papíru, olej a nečistoty. Společně se studenty hledaly, jak samy mohou chránit čistotu vody v místním potoce.

Šikovnost školkových dětí se ukázala také při malování. Do kapičky kreslily zvířátka, květiny apod., které potřebují ke svému životu čistou vodu. Na závěr školáci dostali drobné odměny, které studenti vyrobili.

„Chceme velmi poděkovat oběma školkám za důvěru, vytvoření zázemí a vstřícnou spolupráci. Věříme, že školáčci si nové poznatky a zážitky přinesli domů a podělili se o ně s rodiči," řekla Marie Tesařová, koordinátorka Světové školy. .