Na navržený nový typ volantu a způsob rozvinutí airbagu se můžete podívat do komentované fotogalerie.

Ovládaní jednotlivých funkcí v autech se z palubní desky v posledním období přemisťuje buď na displeje nebo na volant. Jenže, na něm velkou část plochy dosud zabíral airbag.

Dosavadní praxe výrobců s umisťováním tohoto ochranného prvku by ale mohla skončit, jak ukazuje počin vývojářů společnosti ZF. Ta dodává automobilkám množství dílů, včetně třeba převodovek. Dceřiná společnost ZF Lifetec pak vyvíjí a vyrábí prvky pro pasivní bezpečnost. Tedy například i bezpečnostní pásy a právě airbagy.

Slow motion video - airbagy v akci:

| Video: Youtube

Nově navržený typ volantu má airbag zabudovaný v zadní části. V případě nehody, jak uvádí ZF v tiskové zprávě, se airbag řidiče vysune z horní strany přes horní okraj směrem k řidiči. Ochranný účinek zůstává zachovaný a současně lze vodorovný paprsek hlavního ovládacího prvku vozidla využít pro instalaci například dotykové plochy nebo klasického displeje.

„Díky této nové koncepci umožňujeme designovou volnost volantů, aniž by byla ohrožena bezpečnost," vysvětlil vedoucí vývoje společnosti ZL Lifetec Harald Lutz.


Nahrává se anketa ...

Nový vzhled i funkce volantu

Jedná se o součást trendu takzvaného bezešvého designu, při němž se ve vozidlech stále více odstraňují různé spáry a mezery. Také samozřejmě přibývá displejů. Kromě klasického uprostřed palubní desky, který dříve sloužil hlavně pro zobrazování navigační mapy, je dnes běžnou součástí automobilů digitální přístrojový štít.

Také již řada výrobců nahradila ovládací panel klimatizace dalším displejem a stále ještě relativní novinkou je speciální displej pro předního spolujezdce. Displej na volantu se dnes používá třeba v monopostech F1.

Plochu uprostřed volantu půjde využít samozřejmě i pro instalaci dalších ovládacích prvků.

„Protože je však volant také bezpečnostně důležitou součástí vozidla, je pro něj nejdůležitější uživatelská přívětivost. Proto lze v rámci této koncepce realizovat i hybridní řešení. Patří k nim například kombinace alternativně otočného spínače se silově citlivým a hmatovým povrchem, který je rovněž integrován do volantu jako kotevní bod, a umožňuje tak řidiči bezpečné ovládání systému. Tyto funkce lze také kombinovat s detekcí rukou, která je součástí současných i budoucích volantů. Kapacitní snímač pod koženým povrchem rozpozná, zda se řidič volantu pouze dotýká, nebo jej bezpečně drží. Tato technologie představuje další modul pro bezpečné ovládání vozidla," vysvětlují specialisté ZF.

Zatím ještě není známo, v jakém typu automobilu a jakého výrobce se volant s novým umístěním airbagu objeví jako první.