Lokomotiva byla do Meiningenu převezena zrezivělá a ve špatném stavu. Vždyť tato česká železniční klasika byla přes 50 let odstavena na různých místech pod širým nebem a chátrala v důsledku povětrnostních vlivů. „Díky desítkám let zkušeností s diagnostikou a následnou opravou komponent přesně víme, co je třeba vyměnit, co lze například pouze vyčistit a znovu použít a co je třeba vyrobit jako kompletně nové. Přesto nám tento projekt přinášel stále nové výzvy. Na skutečnost, že jsme mohli významně přispět k tomu, aby se tato jedinečná technická památka mohla příští rok opět prohánět po kolejích v naší sousední zemi, jsme mimořádně hrdí“, říká Stefan Ley ředitel opravny na parní lokomotivy v Meiningenu.

Odborníci v Meiningenu čelili těmto výzvám
-Výroba nového popelníku s novými roštovými trámy, roštovými tyčemi a výklopnou roštovou hřídelí
- Prasklina v rámu, která měla za následek nutnou renovaci rámu včetně výroby nových rámových pásů
- Děravý pravý parní válec, což vedlo k nové konstrukci a výrobě kompletního pravého parního válce pomocí svařování
- Kompletní obnova soukolí (hnací kolo o průměru 1780 mm a pojezdové kolo o průměru 994 mm) s novými obručemi, výroba nových kulových čepů, hnacích čepů a ložisek spojnic dvojkolí
- Oprava a vyrovnání hnacích a spojovacích tyčí včetně výroby nových ložisek
- Výroba různých nových drobných dílů, např. krytu válce, podpěrného pouzdra pístu, celého ovládacího soustrojí, tělesa posuvníku
- Obtížné přiřazení konstrukčních sestav, protože v Meiningenu lokomotivu sami nedemontovali, což si vyžádalo návštěvu muzejního depa v Chomutově, kde byla provedena prohlídka sestry-lokomotivy 365.020

Projekt obnovy byl původně rozdělen na tři úseky: rám s podvozkem, nástavba s brzdou a napojením kotle, montáž a uvedení do provozu. Po prvních zjištěních a při práci na prvním a druhém úseku se ihned ukázalo, že některé konstrukční sestavy buď chybí, nebo vyžadují kompletní přestavbu. Proto musel být termín dodání upraven již v rané fázi prací. Vzhledem k ekonomické situaci během pandemie koronaviru a z ní plynoucích omezených finančních možností vyjádřily České dráhy v roce 2020 přání realizovat pouze část objednané zakázky a dokončovací práce realizovat vlastními silami. Proto lokomotiva opouští továrnu pouze v částečně obnoveném stavu.

„Velice si vážíme odborných kvalit a celkové spolupráce s kolegyněmi a kolegy v Meiningenu. Jsem rádi, že se díky jejich pomoci podařilo tak pokročilo s restaurováním lokomotivy do současného stavu a pomohly nám s opravou nejdůležitějších celků, jako byla oprava rámu nebo výroba nového parního válce. Vzájemná spolupráce bude pokračovat i po přesunu lokomotivy do našeho centra pro historická vozidla v Lužné u Rakovníka. Věřím, že se podaří společně celý projekt dokončit podle plánu v roce 2023, kdy lokomotiva oslaví 100 let o vyrobení,„ říká Marek Plochý, ředitel železničního muzea Českých drah.

O závodě v Meiningenu
Od svého založení v roce 1914 se továrna na parní lokomotivy DB Fahrzeuginstandhaltung GmbH v Meiningenu v průběhu let vyvinula v centrum excelence pro historická kolejová vozidla a speciální vozidla. Opravují se zde standardní i úzkorozchodné lokomotivy pro Deutsche Bahn, soukromé železnice, muzejní železnice a železniční kluby z Německa i zahraničí. Provádí se zde renovace a probíhá výroba jednotlivých konstrukčních sestav a komponent historických parních lokomotiv z celé Evropy, jako jsou např. kotle parních lokomotiv. Kromě toho je závod důležitým kontaktním místem pro provozovatele stavebních, vyprošťovacích a železničních vozidel a zajišťuje mimo jiné časově omezené práce a opravy sněhových pluhů a fréz DB a otočných kolejových jeřábů. V současné době zde pracuje 120 zaměstnanců a 15 učňů.

Autor: Petr Šťáhlavský, České dráhy