„Právě vrcholila naše jarní sezona, ale okamžitě po vyhlášení nouzového stavu  jsme uzavřeli provoz Vodního a Saunového světa, Fitness, SPA a Balneo Medical. Z gastroprovozů zůstal jen rozvoz jídel restaurace Athena Grill přes Dáme jídlo a rozvoz zaměstnanecké stravy pro náš holding a obchodní zónu Čestlice – Průhonice. S ukončením provozu aquaparku utlumil svou činnost i hotel, který nemůže poskytovat restaurační a konferenční služby,“ vyjmenovává důsledky opatření kvůli koronaviru Vladana Horáková – generální ředitelka Aquapalace Praha.

Tomáš Mráz, obchodní ředitele Plzeňského Prazdroje
Šéf Prazdroje Tomáš Mráz: Situace je katastrofální, některé hospody už neotevřou

Podle jejích slov to sice pro personál firmy znamená nejistotu, ale zatím nikoho nepropustili, dokonce ani nováčky ve zkušební době. „Celkem se ctí jsme se poprali s výplatami za březen, kdy doslova pět minut po dvanácté přišla vláda s převzetím 80 procent nákladů na mzdy ze superhrubé mzdy do výše 39 tisíc. A nyní čekáme, jak se bude situace dále vyvíjet,“ dodává.

Jsme doslova posedlí hygienou

Koronavirem zatím nikdo z firmy nakažen nebyl. Je to dáno i tím, že hygienické normy jsou zcela běžně nastavené na maximum i v běžném provozu aquaparku. „Jsme doslova posedlí čistotou a hygienou v celém areálu, platí pro nás velmi striktní hygienické normy, které plníme – trojitá ochrana vody proti bakteriím a virům, pravidelné  střídání antivirucidních prostředků na úklid ploch z důvodu jejich možné retence atd. Navíc již od března platila přísná pravidla karantény pro zaměstnance, kteří se vraceli z dovolených. Nyní jsou již všichni mimo karanténu,“ popisuje Vladana Horáková.

ON-LINE ke koronaviru čtěte ZDE

Provoz Aquapalace Praha je teď financován z výnosů z jarní sezóny. Z důvodu nouzového stavu sice provozovatel přišel o její část, ale výsledky ledna a února 2020 prý byly mnohem úspěšnější než předchozí roky. Samozřejmostí také je že se bude prodlužovat platnost vstupenek, které propadnou v období, v němž bude aquapark uzavřen. „Všechny již zakoupené produkty budou prodlouženy o dobu nucené uzavírky,“ potvrzuje generální ředitelka.

Kavárny a restaurace mohou fungovat v době nouzového stavu jen přes výdejní okénko.
Berlín je k živnostníkům štědrý. A co Praha, Brno a Ostrava?

Až se brány areálu otevřou, mohou se jeho návštěvníci těšit na různé inovace. „Snažíme se maximálně využít té negativní situace jako výhody – pustili jsme se do stavebně náročných oprav a renovací, které bychom v běžném provozu nemohli realizovat bez omezování atrakcí. Měli jsme tyto práce již připravené včetně financování, vše již tedy běží plným proudem. Dokončujeme i největší letošní novinky – podvodní hudbu, vodní bar a  nové vířivky v Paláci Dobrodružství,“ vyjmenovává Vladana Horáková.

Žádná věž neroste do nebe

A jak dlouho se podle ní dá provozovat aquapark, do kterého nesmí chodit lidi? „To je zajímavá otázka, na kterou má každý provozovatel asi jinou odpověď. Jak jsme zjistili, hlavu si s tím příliš nelámou městské bazény a aquaparky, ty si pomohou dotacemi a z veřejných zdrojů, tam se ztráty neřeší. Soukromí provozovatelé ale na žádné dotace a cizí zdroje nedosáhnou, stát ušlý zisk také kompenzovat nebude.

Takže začíná boj o přežití - šanci mají ti s dostatečnou hotovostí, loajální klientelou, ale i loajálními zaměstnanci… "Budeme se snažit vydržet co nejdéle bez propouštění zaměstnanců, to je to poslední, k čemu bychom chtěli přistoupit,“ tvrdí ředitelka Aquapalace Praha s tím, že by pomohlo, kdyby byl známý termín, kdy opatření kvůli koronaviru skončí.

Návrh modernizovaného letního koupaliště v Kyjově.
Kyjovské koupaliště: místo přežívání demolice. Nový akvapark postaví po částech

„Stačil by alespoň náznak… Podnikatelská nejistota je to nejhorší, na základě obav o budoucnost již mnoho podnikatelů panikaří a zbavuje se všech zaměstnanců. My stále věříme, že to zvládneme, ale chtělo by to už nějaký signál, světélko na konci tunelu. Modlíme se za červen, červenec.“

I přesto, jaká je dnes situace v Česku se na ní dá najít také něco pozitivního. „Žádná věž neroste do nebe… Na každé krizi je pozitivní její konec a následná sebereflexe – už nic nebude jako předtím. Lidé si budou více vážit práce, cena práce půjde opět dolů a my se budeme za každou cenu udržet a hýčkat si naše klienty a návštěvníky. Ti se mohou těšit na skvělé služby a zábavu, kterou si všichni opravdu vrchovatě zaslouží,“ uzavírá Vladana Horáková.