Velkoformátové černobílé fotografie Petra Totha v současnosti objevíte hned na dvou místech. V Nové výstavní síni pod Vysokou bránou, kde vystavuje společně s fotoklubem AMFORA, ale především ve výstavní síni na radnici, kde mu během dvou let Rabasova galerie uspořádala už další samostatnou výstavu.

Od většiny současných fotografů se tento v civilu 36letý zámečník a kovář odlišuje hned dvakrát. Zpracování svých snímků nesvěřuje dokonalé, leč odosobněné technice minilabů, ale vlastním vyvolávacím a ustalovacím lázním, očím a rukám.
 A pak je to fotografické téma pozapomenutých a zubem času devastovaných opuštěných hal, v nich zanechaných strojů a přístrojů, které kdysi vyráběly, sloužily, žily svým produktivním industriálním životem.

A objektiv Petra Totha jim dává alespoň takto obrazem na dobu slávy aspoň zavzpomínat.
Podle Václava Zoubka se v zachyceném detailu Tothových fotografií ztrácí konkrétnost, takže snímky vytvářejí až abstrahující dekorativní prvky. Citlivě zachází se světlem, dá vyniknout struktuře a plastičnosti fotografovaných artefaktů. Cítíš, že nejde o pózu, o snahu být za každou cenu jiný, že prostě dělá věci, které ze své každodenní činnosti dobře zná, má je omakané, prožité, je mezi nimi doma.
Současná Tothova výstava oproti předchozí z roku 2008 zároveň naznačuje, že jeho fotografický zájem už není zdaleka jednosměrný. Objevuje se i vtip, a tak uvidíme, čím tento talentovaný fotograf překvapí příště.
Současné „Artefakty“ končí 5. prosince.

AUTOR: IVO MIČKA