Přechod z žebřiňáku na mercedes, právě tak popisují zkušení a léty prověření promítači rakovnického kina Jan Majdan a Zdeněk Franěk přechod na trojrozměrné zobrazení filmu, takzvané 3D, s použitím speciálních 3D brýlí.

První dojmy

V jejich promítací kabině jsem je navštívila v sobotu, zhruba hodinku před odpoledním spouštěním filmu Velké podmořské dobrodružství. Jan Majdan a Zdeněk Franěk vysvětlují: „Počítač musí být zapnutý i přes noc. Musí sem mít přístup z dispečinku, aby měli nad ním neustálou kontrolu a v případě potřeby mohli zasáhnout. Filmy jsou zakódované, aby se nedaly zkopírovat. Kód je rozdělen na tři díly.“

Promítači musejí přijít do kina o něco dříve a každý film si zkusí nejprve pustit takzvaně nanečisto: „Kód nebo chcete-li klíč zadávají vždy dva lidé. Ředitel a technik. To je další zabezpečení. Oni mají manažerské oprávnění spojit kód s filmem a my pak můžeme promítat.“

Jan Majdan a Zdeněk Franěk jsou s novým, modernějším způsobem promítání spokojeni. Jan Majdan dodal: „Jen si tak pro sebe zkonstatujeme, že každá nová promítačka znamená kupodivu větší rámus. Já zažil zatím čtyři typy promítaček. Tohle když se všechno spustí, tak do dělá ohromný rámus. Základní hladina zvuku u těchto strojů je osmdesát fónů. Musíme na sebe křičet, když se všechno spustí. Je tam ventilátor. Ten počítač, které říkáme Barča, se musí uchladit.“

Co se práce týká, je pro Jana Majdana a Zdeňka Fraňka zcela jistě lepší nový systém promítání. Jak sami říkají: „To se zapne a pak to běží samo.“

„U staršího typu promítačky jsme zaměstnáni po celý film. Musí se převíjet ručně. To nemáte ani čas podívat na film,“ upozornili promítači.

Co máme v Rakovníku

Dodejme, že se v rakovnickém kině užívá digitální kino DCI standardu. Ve zkratce lze říci, že je multifunkční sál vybaven českým integrátorem, projektorem Barco DP3000 s Full HDD rozlišením 2048×1080 bodů a s výkonnou xenonovou lampou 6,5 kW s vysokým jasem, s velikostí obrazu do 30 m. Dále kino serverem, umožňujícím také on-line přenosy ve Full HDD kvalitě ze satelitu a nejmodernějším 3D systémem.

Digitální kopie filmu se díky cinema serveru přenáší prostřednictvím satelitního přenosu, nebo se distribuuje na hard disku v nerozbitném boxu, neničí se, vysoká kvalita zůstává neměnná oproti standardnímu filmu a je také výrazně levnější než standardní film.

Film je takto možno díky satelitním přenosům v kině vidět již několik dnů po oficiální premiéře.

Digitální film je šifrovaný kódem a bývá zabezpečený bezpečnostním klíčem v digitální podobě, který zasílá distributor provozovateli před produkcí filmu a po jehož odemknutí je možno film přehrát.