Stejně jako u dospělých se spánkový režim kojenců a dětí liší. Jak se můžeme dočíst na webu NHS, novorozenci mohou spát průměrně šestnáct až osmnáct hodin denně, budí se v podstatě jenom na krmení. U dětí ve věku od šesti měsíců do roku už některá miminka noc přespí bez probuzení. Děti od prvního roku stráví spánkem dvanáct až patnáct hodin. Jedenáct až dvanáct hodin spánku potřebuje většina děti od dvou do čtyř let.

Jak uspat dítě?

Zdroj: Youtube

Pediatrický specialista Jason Sherman na webu clevelandské kliniky nabízí několik tipů, jak nejlépe uspat mimino, batole či dítě v předškolním věku. Ty byste měli zvážit, když má vaše dítě problémy s usínáním. Ne všechny přístupy však mohou fungovat stejně dobře pro všechny děti. Proto je lepší zaměřit se na vyzkoušení několika malých změn a potom upravit svůj přístup podle toho, jak na ně vaše dítě reaguje.

Každý večer si před spaním vyhraďte minimálně dvacet minut na klidné aktivity, jako je poslouchání tiché hudby, čtení knihy při tlumeném světle nebo teplá koupel či sprcha.Každý večer si před spaním vyhraďte minimálně dvacet minut na klidné aktivity, jako je poslouchání tiché hudby, čtení knihy při tlumeném světle nebo teplá koupel či sprcha.Zdroj: ČTK

Pravidelný spánkový režim

Jedním z nejdůležitějších faktorů pro kvalitní spánek je pravidelnost. Dítě by mělo mít stanovený čas, kdy jde spát a kdy se probouzí, a to i o víkendech a svátcích. Tím se naučí rozlišovat den a noc a nastaví si svoje biologické hodiny. Pravidelný spánkový režim také pomáhá dítěti vytvořit si spánkové návyky, které mu usnadní usínání a probouzení. Děti s pravidelným spaním méně vykazují známky vyčerpání. Spánkové rutiny poskytují dětem pocit známosti a pohodlí.

Každovečerní rituály

Každý večer si před spaním vyhraďte minimálně dvacet minut na klidné aktivity, jako je poslouchání tiché hudby, čtení knihy při tlumeném světle nebo teplá koupel či sprcha. Činnost by měla být hlavně uklidňující, žádné videohry ani koukání na televizi či jiná aktivita, která dítě může místo uklidnění nabít.

Každé dítě je individualita, a to, kdy se naučí chodit na nočník, nic nevypovídá o jeho budoucích schopnostech a inteligenci.
Pleny jsou drahé. Jak nejlépe a nejrychleji naučit dítě chodit na nočník?

Příjemné prostředí

Pro klidné usínání je také důležité zajistit dítěti příjemné prostředí, kde se bude cítit bezpečně a pohodlně. Pokoj by měl být tichý, tmavý a větraný, s optimální teplotou mezi 18 a 21 stupni Celsia. Postel by měla být pohodlná a čistá. Dítě by mělo mít také své oblíbené plyšáky, deku nebo dudlík, které mu dodají pocit útěchy a jistoty.

Spánková víla

Stejně jako zoubková víla i spánková víla odměňuje děti ráno. V tomto případě za to, že zůstanou v posteli a usnou samy. Odměnou může být i oblíbená snídaně. Ještě lepší je sbírat malé předměty do sklenice nebo krabice, které vedou k odměně. Tu můžete dát vedle postele. Když je plná, vaše dítě si vydělalo na nějakou zábavnou aktivitu.

Děti s pravidelným spaním méně vykazují známky vyčerpání. Spánkové rutiny poskytují dětem pocit známosti a pohodlí.Děti s pravidelným spaním méně vykazují známky vyčerpání. Spánkové rutiny poskytují dětem pocit známosti a pohodlí.Zdroj: Shutterstock

Už nejsi miminko, usneš sám

„I když to bude vždy vaše malé miminko, mnoho batolat dobře reaguje na připomínky, že už nejsou miminka,“ říká doktor Sherman. Připomenutí ve smyslu: „Teď jsi velké dítě a velké děti spí ve své vlastní posteli,“ může pomoci, aby se cítili hrdí a dospělí. A podle toho i přistupovaly ke spánku.

Aktivity v průběhu dne

Aby dítě mohlo dobře usnout, je potřeba, aby mělo v průběhu dne dostatečnou fyzickou aktivitu. Ideálně na čerstvém vzduchu. Ta je pro dítě nejen zdravá, ale podporuje také jeho rozvoj a dělá den zábavnějším. Pohyb by měl být přiměřený věku a schopnostem dítěte a měl by zahrnovat různé druhy aktivit. V batolecím věku je to třeba lezení po čtyřech, poznávání nových věcí, když už chodí, tak běhání, skákání, lezení, házení, kopání či tancování.

Aby dítě mohlo dobře usnout, je potřeba, aby mělo v průběhu dne dostatečnou fyzickou aktivitu.Pozor na sladké. Když chcete dítěti dopřát sladkost, tak v rozumné míře, formě a především dopoledne nebo nejpozději na odpolední svačinu.Zdroj: Shutterstock

Sladké před spaním? Ani náhodou

Je známo, že cukr, především ten jednoduchý, dodává energii, proto před spaním není vhodná žádná forma mlsu, která by ho obsahovala. Když jim sladkosti chcete dopřát, tak v rozumné míře, formě a především dopoledne nebo nejpozději na odpolední svačinu. Jinak hrozí, že vaše děti budou pod vlivem kombinace cukru s únavou před spaním podrážděné nebo vzteklé či agresivní.

Rituály hrají v životě dětí zásadní roli

Dodávají jim pocit jistoty a klidu ve světě, kterému zatím moc nerozumějí. Ale když vědí, že večer se vykoupají, oblečou si pyžamko, vyčistí zoubky a půjdou spát, mají ve svém životě pevné body, jak připomíná web Dr. Max.