VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hloubání nad známkami, obzvláště pětkou

Svou první pětku si pamatuji. První třída, matematika. Záludná úloha na „logické uvažování", jejímž úkolem bylo prověřit schopnost dítěte určit na základě slovního zadání, zda se jedná o sčítání či odčítání.

6.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Alexandra Bursíková

Já mnoho logického uvažování nepobrala, riskla jsem sčítání, protože to pro mě bylo snazší. Pětka to byla velká, krasopisná a napsaná růžovým centropenem. Pohltila mě beznaděj, hned první rok ve škole a mám pětku! Vím, že mi tehdy zoufale proletělo hlavou něco ve stylu: Proboha, to ne, všechno je v pytli!
Ta vzpomínka mě dnes nutí k úsměvu. V záblescích se pokouším srovnat si ji se svým dnešním přístupem. S překvapením si uvědomuji, že letos jsem zatím žádnou nedostatečnou nedostala, a budí to ve mně pýchu. Celý měsíc a bez jediné koule! Hlavou mi letí něco jako: Dobře, ty holka šikovná!

Tehdy před 13 lety bylo zkrátka strašné dostat pětku, protože to byla pětka! Tu dostávají hloupé děti, co se nerady učí, ty hodné a šikovné, které baví psát úkoly, dělají rodičům radost jedničkami. (Ale upřímně, které dítě se rádo učí? Všichni ti hodní, vzorní a tudíž správní žáci museli nejspíše úzkostlivě tajit děsivou pravdu, že fůra učiva je ve skutečnosti vůbec nebaví, a že domácí úkoly jim krátí nevratné chvíle.) Dostat pětku prostě znamenalo být špatný.

Já byla ten typ dítěte, které už ve třetí třídě zná pětku velmi důvěrně. Dostat jí bylo špatné, protože to znamenalo naštvat rodiče. Už nešlo o kritiku sebe sama, ale o to, co bude následovat doma. Pro sebe jsme jedničky nepotřebovali, už jsme věděli, že se jich nenajíme, bez nich bídně nezahyneme a že se navíc nerodí vždy spravedlivě, stejně jako pětky. Dostat tehdy pětku bylo jednoduše nesplněním požadavků společnosti s negativními dopady, kvůli nimž bylo lepší mu předcházet.

Na druhém stupni základní školy nám mohli všichni rodiče i učitelé vlézt na záda. Zatímco nám marně připomínali důležitost tohoto hodnocení, my poznávali úplně jiné hodnoty, jako jsou první vážnější lásky, hádky s rodiči, svoboda, alkohol, noční toulky nebo pomoc přátel v nouzi. Jak trapné se zdály takové pseudohodnoty, jako jsou známky, prachsprostá čísla na papírech! Jak moc jsme se nakonec snažili či nesnažili držet krok s nároky kladenými na naše bedra, to záleželo především na důslednosti, urputnosti a motivačních prostředcích našich rodičů.

Protože ani to však mnohdy nedokázalo rozvášněné hormony umravnit, celkem brzy byla nasazena nová strategie apelující na tu špetku rozumu, co nám zbývala: přijímačky na střední školy.

Tomu, že dobré známky, ať už spravedlivé či ne, jsou jedinou cestou k naší vysněné budoucnosti, jsme většinou uvěřili. S těmihle známkami mě tam přece nevezmou. Dostat pětku už nebylo osobní tragédií, ale nesmělo to znamenat špatnou známku na vysvědčení kvůli „myšlení na budoucnost."

Když nás při příchodu na gympl tehdejší maturanti pasovali, dali na papíře „Gymplácké desatero." Hned první bod zněl: Čtyřka je moc hezká známka! Usmívala jsem se tomu, a myslela si, že nás jen straší a mají z nás psinu. Dnes vím, že jsem jim křivdila. Letos, když jsme my pasovali prváky, Gymplácké desatero jsme jim předali s mnoha úpravami, ale bodu číslo 1 jsme se ani nedotkli. Známky totiž začaly znamenat něco úplně jiného a hranice nastavené základkou se velmi rychle posunuly.

Má první známka na gymplu byla pětka. Tentokrát překvapivě s češtiny, prověřovací diktát. Měla jsem nejlepší pětku ze třídy a už tehdy jsem měla dost rozumu, abych na to byla pyšná. Nesmíš propadnout, cokoli lepšího je možný, ale nepovinný luxus. Pokud zrovna tahle pětka neznamená reparát, šetři si nervy na něco, co za to stojí. Jediné, co gympláka bude štvát, je promrhaný čas, který ztratil přípravou na zhacenou písemku, ačkoli ho mohl věnovat něčemu užitečnějšímu, ať už životu samému nebo přípravě na jiný test. A zdá se mi to moudré, zdá se mi, že po těch třinácti letech konečně v souvislosti s utrženou pětkou litujeme té správné věci.

Tak ráda bych se ohlédla do minulosti a zařvala na nás šestileté, že na pětku se neumírá a v životě přijdou mnohem důležitější věci, na naše rodiče, že známky vypovídají pouze o schopnosti žáka přizpůsobit se požadavkům učitele, nikoli o jeho schopnostech či inteligenci, a těm zvyklaným puberťákům, že ne vysvědčení, ale přijímačky vyřazují nevyhovující uchazeče, ať nemají strach z takových nesmyslů. Ale nejspíš by mě neposlouchali, nejspíš na to musí každý přijít sám.

Pro nás už pětka není žádnou noční můrou, spíše starou známou, se kterou si rozpustile plácneme high-five, kdykoli se potkáme. Mnohokrát jsem zažila, že si ji někdo s ledovým klidem nechal nasolit, protože věděl, že se stejně vejde do potřebného průměru. Přiznám se, že já sama mám u některých předmětů, u nichž dopředu známe celkový počet známek za pololetí, přesně spočítáno, kolik pětek mohu dostat a v jakých kombinacích, aby mi na vysvědčení vyšla čtyřka. No, po těch letech nepřátelství, není to nakonec krásná spolupráce?

Ráchel Duchková
Gymnázium Zikmunda Wintra

Autor: Redakce

6.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři 18 500 Kč

Mechanici a opraváři elektronických přístrojů Elektrikář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidičský průkaz sk. B výhodou., Nabízíme: stravenky., Kontakt: tel.608282868. Pracoviště: Aquamo s.r.o., Karlovarská, č.p. 613, 271 01 Nové Strašecí. Informace: Luboš Mikšovský, +420 608 282 868.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 21 000 Kč

Obsluha průmyslových robotů Obsluha strojů a zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 19. Poznámka: Kontakt: Ing. Magdalena Fišerová, tel. 313 281 128, e-mail: nabor@eberspaecher.com, Místo výkonu práce: Kuštova 2530, Rakovník. Pracoviště: Eberspächer, spol. s r.o., Kuštova, č.p. 2530, 269 01 Rakovník 1. Informace: Magdalena Fišerová, +420 313 281 128.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 400 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12400 kč, mzda max. 14400 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Požadujeme: manuální zručnost, pečlivost a samostatnost, znalost ukrajinského nebo ruského jazyka výhodou., Kontakt: e-mailem info@iveba.cz. Pracoviště: Iveba s.r.o. - pracoviště anexia s.r.o., Lubenská, č.p. 1588, 269 01 Rakovník 1. Informace: Petr Baťko, +420 734 622 444.

Obchod - Obchod Realitní makléř 20 000 Kč

Realitní makléři realitní makléř/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme: komunikační schopnosti, práce v týmu, bezúhonnost., Nabízíme: možnost odborného růstu, motivující finanční ohodnocení, možnost školení a profi zázemí včetně nejmodernějších software nástrojů, možnost zkráceného úvazku. Místo výkonu práce: Rakovník + střední Čechy., V případě zájmu posílat životopisy na e-mail miroslav.veverka@fincentrum.com. Pracoviště: Miroslav veverka - pracoviště, nábř. T. G. Masaryka, č.p. 726, 269 01 Rakovník 1. Informace: Miroslav Veverka, +420 725 605 506.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pracovník benešovského servisu Best drive při nazouvání pneumatiky na ráfek.
2

Pneuservisy jsou obložené nedočkavými motoristy

Záchranná služba. Ilustrační snímek.

Záchranné složky si vyzkoušejí zásah u havárie letadla

Těžký život rodin. Každá dvanáctá si nemůže dovolit jíst obden maso

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA, ANKETA/ Třetina českých domácností by nezvládla zaplatit neočekávaný výdaj deset tisíc korun. Nejhůře se životem protloukají samoživitelky a samostatně žijící důchodci. Ve srovnání s ostatními státy Evropy ale chudoba Čechy nedrtí.

Raději srazit nevinného než se vzdát a gangsterka v Ústí: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. dubna 2018.

Vyšetřování tragédie příměstského autobusu čeká na posudky

Střední Čechy – Ještě daleko jsou policisté k tomu, aby ukázali prstem na viníka tragického střetu osobního auta s autobusem příměstské linky číslo 316 u Horoměřic nedaleko Prahy, který si 12. ledna vyžádal tři životy.

Horor ve Vrbčanech. Pravděpodobný agresor zabíjel sekerou a poté se oběsil

Vrbčany – Podle neoficiálního zdroje, který si nepřeje být zveřejněný, došlo v této obci dnes v dopoledních hodinách k rodinnému dramatu, které mělo tragické vyústění. Podle prvotních a dosud neověřených informací zřejmě partner zaútočil na osobu sekerou a následně se oběsil.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT