Jen v letošním roce se do úterý 16. října na silnicích Rakovnicka stalo 702 dopravních nehod, při nichž zemřelo šest lidí, 12 jich bylo těžce zraněno. Policisté by byli nejraději, aby se tato čísla nenavyšovala, nebo aby alespoň nepřekročila statistiku z roku 2017. To se stalo 854 dopravních nehod a zemřelo při nich 9 osob. „Počet dopravních nehod se jistě zvýší. Ještě totiž nezačal ten pravý podzim s mlhami a nízkými ranními teplotami, nenapadl první sníh,“ vysvětlila policistka Michaela Richterová.

Mezi nejrizikovější silnice patří už úsek mezi Rakovníkem a Rudou, silnice R6 a také komunikace u Lišan směrem na Šustnu. Právě zde se podle statistik rakovnického dopravního inspektorátu stalo nejvíce nehod. Vůbec tím nejzrádnějším je pak pro obyvatele Rakovnicka úsek u rybníku Kracle v lesním úseku před obcí Ruda.

„Nejhorší je silnice z Rakovníka do Nového Strašecí. Jakmile se jen trochu pokazí počasí, už to před Rudou stojí. Tam se bourá neustále. A možností, jak se dostat do Prahy, moc není. Z Rakovníka jet přes Lišany, podle mne je to stejné,“ řekl Jiří Lev.

„Je to paradox. Jsou zde výstražné značky, snížená rychlost a i dopravní značka s doporučenou rychlostí, přesto zde zejména havarují místní, lidé z okolních okresů minimálně,“ informovala mluvčí rakovnické policie Michaela Richterová. Klikatý silniční úsek sice silničáři opatřili drsnější povrchem červené barvy, ovšem ani ten není rozhodně spásou pro řidiče hazardéry. „Jedná se sice o drsnější povrch, i přesto je ale potřeba zde sundat nohu z plynu a projíždět tudy opatrně s maximální povolenou rychlostí,“ doplnila Michaela Richterová s tím, že zrádné podzimní počasí teprve přijde, od rybníka tak velmi často vozovka namrzá.

Zmíněný úsek je i velmi často monitorován policejní hlídkou v civilním voze. Jenže ani to nestačí. „Civilní vozidla policie místní znají, řidiči se začnou problikávat. I ti neslušní řidiči pak začnou dodržovat pravidla silničního provozu,“ posteskla si policistka.

Rychlost a nepozornost

Hlavním viníkem dopravních nehod je pak podle policejních statistik nedostatečné věnování se řízení vozidla. Sem patří i telefonování a psaní sms zpráv nebo mailů za jízdy, ale také nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a podobně. Jen za letošní rok takto bouralo 346 řidičů.

Velmi vysoký počet dopravních nehod (letos 172) je způsoben nezaviněným střetem se zvěří. „Jde o nehody, kdy zcela nečekaně vběhne na komunikaci zvěř. I zde by mohl být ale počet nehod nižší, pokud by řidiči předvídali a zejména v lesních úsecích, ale také v noci a časně ráno, projížděli menší rychlostí,“ sdělila policistka Michaela Richterová.

Třetí nejčastější příčinou dopravních nehod je vysoká rychlost, kdy řidiči nezvládnou své vozidlo.

Tragédie

Počátkem května tohoto roku pak došlo k obrovské tragédii na silnici spojující Jesenici se Žatcem, a to poblíž křižovatky se silnicí R6. Sedmasedmdesátiletý řidič nedal přednost nákladní soupravě. Spolu s o čtyři roky mladší partnerkou neměli šanci střet přežít. „Pasažéři utrpěli zranění neslučitelná se životem,“ sdělila tehdy Michaela Richterová.

Zhruba za měsíc, konkrétně 6. listopadu, to bude přesně rok, kdy u rybníku Kracle poblíž obce Ruda vyhasl zcela zbytečně mladý život. Čtyřiadvacetiletý řidič zde nepřizpůsobil rychlost stavu a povrchu vozovky, následně přejel do protisměru, kde se střetl s projíždějící nákladní soupravou. Fatální havárii neměl šanci přežít.