„Leží na anesteziologicko – resuscitačním oddělení a je stabilizovaný,“ řekla Deníku Eva Jurinová, mluvčí motolské nemocnice.

Jak jsme informovali, Galatík se v neděli srazil s protijedoucím osobním automobilem při mistrovství republiky silničních cykloamatérů mezi Bělčí a Nižborem na pomezí Kladenska, Berounska a Rakovnicka.

Jezdci zkřížila cestu hodně smutná náhoda. Byl totiž takřka jistým vítězem. S velkým náskokem vedl celý peloton. Jenže v jedné z nejnebezpeč­nějších pasáží trati si podle všeho chtěl zkrátit poloměr levotočivé zatáčky a vjel do protisměru. Lesní úsek nebyl přehledný a přišla rána. Závodilo se totiž za plného provozu.

Řidič auta vypověděl, že nemohl vůbec nic dělat. „Míru zavinění šetříme, ale pravděpodobně cyklista nejel po své straně vozovky,“ řekla středočeská policejní mluvčí Soňa Budská.

Z nehody jsou všichni zdrceni. A ptají se: musí se skutečně závodit na silnici, kde jezdí auta? „Alespoň částečná omezení, hlavně na křižovatkách, jsou nutná. Ideální je ale úplná uzavírka,“ řekl Jiří Zach, cyklista z Peček na Kolínsku, který závodí ve veteránské Extralize Masters.

Šéf organizačního týmu víkendových závodů Luděk Hykl tvrdí, že v Bělči se to jinak prakticky ani udělat nedá. „Dvacet kilometrů, na kterých se u nás jezdí, neuzavřeme,“ řekl. Přiznal přitom, že vše je otázka peněz. „Vyšlo by to na desítky tisíc korun a na to my, amatérští cyklisté, prostě nemáme,“ dodal.

Trať nedělního závodu sice lemovali pořadatelé s reflexními vestami a na nejdůležitějších křižovatkách vypomáhali s řízením a usměrňováním dopravy policisté, ale zdaleka to nestačilo.

„V rámci možností se snažíme pomoci a podílet se na zajištění bezproblémového průběhu závodů, ale není to jen otázka počtu policistů, kterých samozřejmě obecně není dostatek. Jde i o kázeň řidičů a samozřejmě cyklistů, kteří vědí, že závodí za plného provozu a musí dodržovat dopravní předpisy,“ uvedl šéf kladenských policistů Michal Murín.

Luděk Hykl je přepadlý. A zvažuje, že po jednadvaceti letech s pořádáním Bělečského okruhu skončí. „Musím přiznat, že naše trať je na několika místech nebezpečná. Nestačí klukům na startu opakovat, že závodí za provozu. To víte, dostanou startovní číslo a chtějí honem vidět cíl,“ řekl Hykl.

Podle znalců místních poměrů v předchozích ročnících bezpečnosti závodníků u Bělče prospělo třeba to, že policisté na křižovatkách dopravu nejen pozdrželi, ale rovnou odklonili z nejproblema­tičtějších úseků trati. To udělali sice v rozporu s tím, co si mohou dovolit, ale v souladu se zdravým rozumem. Řidiči přitom nenajeli žádné desítky kilometrů navíc, ale třeba jeden nebo dva kilometry.

„Klíčové je nepouštět auta proti cyklistům. Ve směru závodu vozidla tak nebezpečná nejsou. Ale tohle zajistit je bohužel potíž,“ dodal Hykl.