Rakovnické cyklování začíná v pátek orientačním závodem dětí a dospělých, novinkou bude měření pomocí čipů…
Ano, to je největší novinka. Do této doby se jezdilo s kartičkami a letos bude na každém kontrolním stanovišti čtecí jednotka, do které závodníci nastrčí čip, tam se načte číslo jednotlivého stanoviště, čas a počet bodů. Když poté přijede do cíle, tak se pouze načte čip a výsledky jsou hned hotové a nemusíme kontrolovat kartičky. Samozřejmě ty budou mít závodníci také v případě, že by jednotka nepípla.

Takže zavedení čipů ušetří práci a čas…
My potřebujeme udělat vyhodnocení co nejrychleji, protože poté následují koncerty a při počtu startujících už to ruční počítání trvalo opravdu moc dlouho.

Kolik bude stanovišť?
Stanovišť bude 24. Ta jsou rozmístěna tak, aby se teoreticky nedala stihnout objet všechna a závodníci museli přemýšlet, která stanoviště stihnou a která budou muset vynechat. Tradičně nejzajímavější kontrola bude na Tyršově koupališti na ostrůvku, kam budou muset závodníci doplavat a tato stanice je ohodnocena sto body.

Řekl jste, že se teoreticky nedá stihnout objet všechny kontroly, je přesto nějaká šance?
Pokud by jel letos někdo opravdu dobře a udělal to dobře takticky, možná by to i stihl, protože já když jsem to značil, tak jsem to za tři hodiny objel, ale věděl jsem, kam jedu a kam tu kontrolu dám. Jinak mi to vyšlo na 50 kilometrů, kontroly jsou na poměrně malém prostoru, nejvzdálenější je 8 kilometrů vzdušnou čarou od náměstí, ale jsou přes kopce.

Budou opět tajné kontroly?
Budou, ale letos pouze na dětském závodě, protože někteří lidé nepochopili sranda smysl kontrol, nebylo tak těžké je najít, ale v rámci zaujetí jezdili jen po těch regulérních kontrolách, aby nemuseli přemýšlet, že je to zdržovalo, a tak jsme to u dospělých vypustili.

V pátek je na programu ještě večerní cykloturistický výlet, který také dozná změnu…
Dříve se jezdilo na Krakovec a Javornici, ale letos se místo na Javornici pojede k Slabeckému potoku. Od něj se pojede až k Berounce k rybárně U Bartoňů a odtud pojedou na Zvíkovec do rekreačního střediska U Varských. Odkud je přiveze do Rakovníka autobus. Jelikož je to v noci, trať měří 32 kilometrů, a kdyby to měli jet ještě za mokra zpátky, bylo by to dost náročné.

Změna je i v sobotním programu, kdy se mění časové uspořádání downhillu a cross country, co vás k tomu vedlo?
Dříve se jezdily dopolední tréninky v downhillu, poté cross country dětí, jízdy downhillu a cross country dospělých. My jsme změnu udělali za prvé z důvodu toho, že nemusíme přestavovat trať, a hlavně když jeli cross country dospělí, bylo pod stromy již šero a špatně vidět, takže docházelo k pádům. Tomu chceme předejít, takže dopoledne odjedou cross country děti a dospělí, následuje vyhlášení výsledků, přestávka, odpoledne budou sjezdy, jak trénink, tak i závod, jenž bude na trénink navazovat a diváci budou mít nonstop program a nebudou se muset vracet.

Menší změna bude i v nedělním závodě horských kol…
Dříve se stávalo kvůli tomu, jak byla postavená trať, že velmi pomalí závodníci z kratší tratě, kteří jeli zpět, se potkávali s těmi z delší tratě a museli jsme je posílat zpět do cíle, čili nebyli klasifikováni. Letos díky tomu, že Lesy České republiky opravily cesty na Špičáku a pustily nás i na jiné cesty, již k tomu, aby jel pomalejší cyklista v protisměru, nedojde. Jinak se kratší trasa liší pouze nepatrně, výškově je to pořád stejné.

Je nějaký zajímavý úsek trasy?
Taková trochu sranda je u plynárny, kdy závodníci přejíždějí z břehu, co je čistička, přejdou koryto potoku, po druhé straně podjedou pod mostem plynárny a poté vjedou do parku. Hodně jich to přebíhá, ale je i pár, kteří to přejedou.

Které závody jsou z vašeho pohledu nejatraktivnější?
V sobotu určitě cross country, které se jede v Jamce a lidé mohou vidět, co všechno se dá vyjet i sjet a třeba v pátek je zajímavý dual slalom, kdy jedou dva závodníci vedle sebe, poté si prohodí dráhy a kdo je pomalejší, vypadává. To je pro diváka také velmi zajímavé, není to ani nijak dlouhé a lidé vidí závodníky po celé délce trati.

Jak je to s náročností jednotlivých tratí, které byste třeba dětem a méně zdatným nedoporučoval?
Vyloženě pro zdatné cyklisty je cross country pro dospělé a i downhill, kde cyklista, musí mít chrániče a nepustíme tam nikoho mladšího osmnácti let. Je to relativně nebezpečné a hrozí i dost úrazů. Stejně tak bych dětem nedoporučoval ani páteční noční výlet, i když ty hodně zdatné děti by ho měly zvládnout. Naopak třeba nedělní třiceti kilometrový maraton by trochu slušně jezdící dítě zvládnout mělo.

Zúčastňují se závodů i jezdci ze zahraničí, nebo známější jezdci?
Byl tady jezdec z Německa, vloni tady byl Angličan. Jinak ze známějších jezdců tu byl třeba Michal Prokop, který jezdí světový pohár, tady byl na sjezd a zalíbilo se mu to. I co jsem mluvil s Štěpánem Červeným, tak mi říkal, že někteří kluci, co jezdí český a světový pohár, také přijedou, jsou to i docela známá jména. Jinak k nám jezdí závodníci z celé republiky, hodně jich je z Prahy, Kralup, Berouna, Kladna, na maraton se přihlásilo hodně závodníku ze Žatecka a Podbořanska.

Jaké jsou jejich odezvy?
Třeba co se týká náročnosti, tak trať cross country je na úrovni závodu českého poháru. Byla tady i závodnice, která český pohár jezdila a řekla, že ty sjezdy jezdit nebude a normálně je sbíhala, takže to opravdu není lehký závod. Byli tady také kluci, kteří jezdí cross country v Brně a řekli, že zde je to o level lepší.

Jsou takoví, kteří zkusí všechny závody?
To jsou. Dříve jsme v počátečních ročnících dělali krále cyklování, aby se zúčastnilo hodně lidí. Vloni už jsme od toho upustili, protože u lidí, kteří by jezdili od pátku do neděle, už by z vyčerpanosti hrozily úrazy. Samozřejmě se dají spočítat body z jednotlivých závodů, ale nemá cenu lidi do toho nějak tlačit, aby to bylo za hranou. Jinak k největším účastníkům patří tělocvikář Jirka Kotlík, který jezdí orienťák, cross country, maraton i kritérium. Hodně závodů jezdí třeba Richard Pavlíček z CK Loko či Martin Kotek. Někteří kluci odjedou orienťák, poté jedou ještě na noční výlet a v sobotu crosscountry. Je jich pár, ale někteří se snaží absolvovat všechny závody.