Říkáte si, že už je to pár let, co jste pryč ze školních lavic? Že tenkrát jedinou zábavou ve škole byly přestávky, tělák a kamarádi? Dnes byste možná řekli o dětech to samé, akorát byste váhali, jak to mají právě s tělesnou výchovou. Některé děti totiž cvičit nemohou nebo nechtějí a pak dost často posloucháme, kolik času tráví naše mladá populace doma, místo toho, aby lítala po sídlišti a honila balon. Jenže co když některým dětem křivdíme?

Proto jsme vyrazili na základní školy, kde se pokusíme proniknout do jedné z hodin tělocviku a prozkoumáme, kolik žáků si dnes ještě pohybu váží a jestli jsou mezi studenty stále ti aktivní, nebo je ta doba už dávno pryč…

Jako první jsme navštívili ZŠ v Lužné, pokračujeme rakovnickou 3. ZŠ.

Na venkovním hřišti na Zátiší jsme zastihli učitelku Šárku Horníkovou, která měla zrovna na starosti svou třídu „osmaček". Výhodou těchto hodin je, že jsou dvě a navazují na sebe, tudíž učitel i samotní žáci mají mnohem víc času na rozcvičení, ale také na samotné sportování. Za dvě hodiny jsme s holkami stihly projet sprint na 100 metrů i vrh koulí. Všechna děvčata působila velmi mile a překvapivě byly dívky pozitivně a sportovně naladěny. Jak je s nimi spokojená paní učitelka?

Jak moc škola podporuje své žáky v tělesné výchově?
Myslím, že hodně. Účastníme se všech sportovních soutěží, které se na rakovnickém okrese konají. Pořádáme mnoho sportovních kurzů a školních turnajů. Využíváme jak zimní stadion, tak plavecký bazén.

Kterých kolektivních her v rámci turnajů se vaše škola účastní?
Všech, které se pořádají: malá kopaná, halový fotbal, florbal, basketbal, volejbal, vybíjená, softbal.

Posíláte žáky na atletické závody?
Součástí areálu naší školy je atletický ovál. Takže máme velmi dobré podmínky pro trénování atletických disciplín a snažíme se žáky na ně pečlivě připravovat. Proto je na všechny atletické závody samozřejmě posíláme.

Zajímáte se i o jiné soutěže, které se sportem souvisí?
Ano. Zúčastňujeme se dopravní soutěže (jízda zručnosti, test z dopravních předpisů), silového čtyřboje a OVOV (Odznak všestrannosti olympijských vítězů – zde žáci poměřují své pohybové dovednosti a prokazují svoji všestrannost). Dále je to stolní tenis, plavecko-běžecký pohár a další.

Pořádá vaše škola nějaké závody?
Pořádáme mezitřídní turnaje ve florbalu, basketbalu, volejbalu a na prvním stupni v McDonald´s cupu. Dále pořádáme turnaj ve volejbalu pro učitele, na který jsou zvané všechny základní a střední školy v Rakovníku.

Jakých kurzů se účastníte?
Pořádáme čtyři kurzy. Pro šestý ročník je to kurz SPP (Sporty a pohyb v přírodě), který je jednodenní. Pro sedmý ročník je připraven týdenní LVVZ (Lyžařský výchovně vzdělávací zájezd). V osmém ročníku se žáci vypraví na dva dny na CT (Cyklo-turistický kurz). A v posledním devátém ročníku na žáky čeká pětidenní KVT (Kurz vodní turistiky).

Je v dnešní době těžké naplnit tělocvičnu? Mají děti o tělesnou výchovu ještě zájem?
Jde to hůře než dřív, ale jde. Vzpomínám si, jak my jsme chodili ráno na sedmou hodinu na „sportovky" a odpoledne jsme čekali na další po škole. To už bohužel vymizelo. Ale děti pořád o pohyb projevují zájem.

Myslíte si, že dřív byly děti víc koordinačně schopné, nebo se to tak všeobecně jen říká?
Co se týká koordinace, tak určitě v dnešní době je u dětí menší. Svět se stává pohodlným a vše se tomu přizpůsobuje, takže není se čemu divit. Ale pořád se najdou velmi šikovné děti.

Co může udělat učitel pro to, aby své studenty zaujal a přilákal jejich pozornost, nebo je přiměl k pravidelné docházce či zlepšení?
Zaujmout svojí osobností, správně žáky motivovat, používat nevšední náčiní a nářadí, to záleží na každém žákovi.

Stává se vám, že chodí studenti s omluvenkami, že nemohou cvičit? Pokud ano, co je důvodem?
Většinou ne. Větší množství omluvenek přichází se změnou počasí. Žáci stejně jako my, když jsme byli dětmi, se neradi „obalují" vrstvami oblečení a pak chodí, že jim není dobře, mají kašel a rýmu, bolí je hlava…

Blíží se zima, mají děti hodiny venku nebo v tělocvičně?
Zatím venku. Dokud probíhají atletické soutěže, které se konají venku, tak chodíme ven.

Jak jste spokojena s materiálním vybavením vaší školy, není něco, co postrádáte?
Jsem velice spokojena. Nepostrádám nic zásadního. Máme dvě nářaďovny, které se snažíme dle finančních možností stále doplňovat.

Máte na škole nějakého žáka/žákyni, který/á dosahuje výjimečných rekordů nebo kvalit?
Na prvním stupni učím málo, takže tam přehled nemám. Na druhém stupni o nikom takovém momentálně nevím. Pár talentovaných žáků na škole určitě máme. Uvidíme časem, jak dokážou svůj potenciál využít.

A v minulosti byl tu někdo takový?
Určitě ano. Ale kdo by měl být jmenován, to je spíš otázka na mého kolegu (Petr Zrubec, pozn. redakce), který má delší tělocvikářskou praxi. Chtěla bych využít této příležitosti a popřát mu k jeho blížícímu se jubileu: Zrubi, přejeme ti za nás cvičky VŠE NEJLEPŠÍ K TVÝM TŘICÁTÝM NAROZENINÁM, hlavně pevné zdraví a ať ti to dlouho kope a bruslí.

Co vám dělá v hodinách TV největší radost?
Největší radost mi dělá, když vidím na žácích jakékoliv zlepšení, a když je na nich vidět, že je tělocvik baví a těší se na něj. A pak je hezké sledovat, když holky něco učím a jim to pořád nejde a najednou se jim to povede a ony se rozzáří. To je fajn pocit.

Který sport nebo disciplínu mají obecně žáci nejradši?
Sportovní hry. Ale musím říct, že dost dívek se těší i na gymnastiku.

Máte přehled o tom, jak si pohybově děti vedou i mimo školu ve svém volnu?
Většinou ano. Na dětech je poznat, když se sportu věnují. Zajímá mě, jaký sport dělají a na jaké úrovni. Stává se, že po víkendech žáci za námi chodí a chlubí se svými úspěchy.

Jste zapojeni v nějakém projektu?
V projektu s 1. ZŠ a 2. ZŠ. Na každé škole se vypsalo několik zájmových kroužků a ty může navštěvovat jakýkoliv žák z těchto tří škol.

Mají děti přehled o netradičních sportech? Mohou si u vás nějaké vyzkoušet?
Přehled mají, pokud se nějakému z nich věnují, jinak moc ne. U nás se žáci mohou seznámit s ringem, ultimatem, tchoukballem, speedmintonem… Samozřejmě na to musí být vhodné podmínky a čas.

Máte nějaké přání pro děti nebo pro školu celkově?
Pro děti: aby ve sportu našly zábavu, radost a přátelství. Mimo sport: aby nezapomněly, co znamená být dobrým člověkem. Pro školu: aby měla pořád víc a víc přicházejících žáků a hlavně přeji všem zaměstnancům a dětem pevné zdraví a optimismus.