Josef Dvořák myslí na slepice doslova kudy chodí, slepicemi je posedlý. Většinu času totiž stráví právě podnikáním v tomto oboru a to tak, že sám o sobě říká, že „stejně budu podnikat do padnutí“.

Má jen minimum zaměstnanců a raději si většinu věcí zajišťuje sám. Třeba každý den objíždí v okolí pět vejcomatů, tedy automatů, která zákazníkovi vydají vajíčka. A to chce letos v okolí Prahy instalovat dalších pět vejcomatů.

Zároveň Dvořák prodává také dvanácti až patnáctitýdenní kuřata pro chov. „Zájemců o chov je stál více a více. Lidé si uvědomují, že výkyvy trhu jsou časté, a když si pořídí slepičky, vědí, čím je krmí a tedy vědí, že vajíčka jsou kvalitní,“ říká.

Ilustrační foto.
Do chomoutu se lidé ženou více než dřív

Velkochovatel slepic Dvořák se navíc rozhodl, že stejně „postiženým“ chovatelům usnadní práci a slepicím zlepší život. Před časem si na svém pozemku instaloval pojízdný kurník a následně začal přemýšlet o jeho výrobě pro větší počet zájemců. S kamarádem vymýšlel, kreslil, promýšlel, kutil.

Princip kurníku je přitom jednoduchý. Lze říci, že je to pojízdná slepičí maringotka na kolech, kterou převáží traktor. Traktor s kurníkem zaparkuje na vhodném travnatém prostoru, kurník se odpojí, traktor odjede a slepice se mohou pást jak v maringotce, kde se uvolní podlaha, tak mohou vyběhnout ven. Kurník je totiž uzpůsoben tak, aby slepice mohly vyjít ven. Když slepice spasou trávu, i s mobilním kurníkem putují na další místo.

Kurník má solární napájení, zásobníky na vodu a potravu. Josef Dvořák má nyní dokončen projekt svého konceptu, v září by měl první kurník podle nového konceptu spatřit světlo světla. „Dělám na tom s kamarádem a vyrábět to budeme v Uherském Hradišti. Přes zimu budeme testovat chod kurníku a první kurník by si mohl zákazník koupit na jaře příštího roku,“ říká chovatel slepic, který má už několik zájemců o kurník.

Ten bude stát kolem 700 tisíc korun a oproti obdobnému zahraničnímu bude znatelně levnější. „Neznamená to ale, že bude méně kvalitní. Naopak máme spousty svých myšlenek, vylepšení, ale především ho budeme vyrábět u nás, v Česku,“ říká chovatel, který se slepicím věnuje denně minimálně 14 hodin.

Celý koncept Dvořákova kurníku zapadá do projektu Ujíždíme na trávě. Josef Dvořák totiž část vajec balí do krabiček, které jsou z poloviny vyrobeny z recyklovaného papíru a z poloviny z trávy. Krabičky si nechává vyrábět v Holandsku.

„Slepice v kurníku jsou v malém hejnu. Proto jsou klidnější a tím, že jsou na trávě, jejich vejce jsou pro gastronomii hodnotnější,“ říká chovatel, od něhož vajíčka odebírají pro své restaurace třeba známý šéfkuchař Jaroslav Sapík a jeho syn Pavel. „Já říkám, že slepice v kurníku jsou šťastnější. A když jsou šťastnější, tak kousek toho štěstí prostřednictvím vajíček konzumujeme,“ usmívá se Josef Dvořák.

Dalších pětadvacet regionálních produktů se může pyšnit titulem Potravinářský výrobek Středočeského kraje.
Pečeť kvality prozradí, co chutnalo na hejtmanství