Letos v únoru dostal státní podnik LOM Praha, který opravuje leteckou techniku, pokutu 170 tisíc korun od antimonopolního úřadu. Při nákupu osobních automobilů diskriminoval konkurenci. Svérázně přistupuje LOM, jehož zakladatelem je ministerstvo obrany, i k registru smluv.

„Tato státní firma si objednala propagaci na sportovních akcích. Kolik bude stát a kdo ji zajistí, považuje ve zveřejněné smlouvě za obchodní tajemství," upozornil na protizákonný postup LOM Michal Bláha, zakladatel serveru Hlidač smluv. Ten mapuje, jak veřejné organizace plní svou povinnost vkládat od 1. července smlouvy do registru, a tepe do četných prohřešků.

Tajemný jako LOM v Malešicích

LOM neboli Letecké opravny Malešice uzavřely 20. července smlouvu o propagaci a reklamě na třech sportovních akcích. Jedna z nich – memoriál Josefa Odložila – se přitom na pražské Julisce konala už měsíc a půl předtím, přesně 6. června. LOM se chce zviditelnit také v anketě Armádní sportovec roku 2016, jejíž výsledky budou vyhlášeny ke konci října. Do třetice státní podnik podpoří svou prezentací prosincovou akci výroční setkání s jubilanty armádního sportu.

Která firma reklamu pro LOM zajistí a kolik za to dostane, považuje státní podnik za obchodní tajemství. Dotyk se snažil zjistit, co je na tom tajného. Ředitel malešických opraven Roman Planička ale nebyl v podniku k zastižení a nikdo jiný za něj nemůže mluvit.

Uvedená smlouva není jediný exces, kterého se LOM při vkládání smluv do registru dopouští. Firma uzavřela také smlouvu o spolupráci, která se týká listopadové konference Budoucnost českého zbrojního průmyslu. Opět bez údajů o partnerovi a ceně zakázky. Jediné, co v souvislosti s konferencí podnik z resortu ministra obrany Martina Stropnického (ANO) v souladu se zákonem zveřejnil, je smlouva s Babišovým vydavatelstvím Mafra. Tomu LOM zaplatí 242 tisíc korun za mediální pokrytí podzimní akce.

Jak CzechTourism kope za sportovce

Rozhazováním peněz za reklamní kampaně už dávno proslula česká centrála cestovního ruchu CzechTourism. Peníze v řadě případů utrácela nehospodárně a porušila několik zákonů, konstatoval nedávno Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval hospodaření mezi roky 2012 a 2014. Jak státní agentura nakládala s penězi během letních prázdnin?

Stačila utratit zhruba 40 milionů korun. Za koncept marketingové kampaně doma a v zahraničí pro příští rok zaplatí pražské reklamní agentuře WMC 5 milionů. Přes 4 miliony dal CzechTourism na propagaci Česka v olympijském parku Rio-Lipno. Dalších 4,1 milionu poslal do Českého domu během olympiády v Riu de Janeiru. Nejde jen o olympijské hry, CzechTourism se stává sponzorem sportu. Na různé akce fotbalistů, basketbalistů, golfistů, floorbalistů, automobilových závodníků či hokejistů věnoval během dvou měsíců kolem 9 milionů.

Bezmála půl milionu korun zaplatí CzechTourism poradenské firmě KPMG za příručku pro tvorbu strategických dokumentů v cestovním ruchu a za analýzu „technických předpokladů kvality" golfových hřišť, venkovské turistiky a horských středisek pro vstup do Českého systému kvality služeb.

Do soutěže DestinaCZE, v níž lidé hlasováním přes internet vybírají nejlepší místa v České republice, chce státní agentura vtáhnout i mladé. Zaplatí proto 241 tisíc korun, aby dva youtubeři jeli na Klínovec, Sněžku, Lipno, do horských středisek Dolní Morava a Kouty, kde budou soutěž přes sociální sítě a video propagovat.

Klasa s přehledem nejdražší

Zdaleka nejvíc – zhruba 113 milionů korun – utratil za reklamní kampaně během dvou letních měsíců Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). To je celková suma podle smluv, které byly uzavřeny v červenci a srpnu a zveřejněny v registru. Peníze jdou na propagaci značek Klasa a Regionální potravina.

Cena 195 tisíc korun za propagaci potravinářské značky Klasa na slavnostním večeru v den zahájení výstavy Země živitelka není přehnaná. Jenže o propagaci, kterou si u akciovky Výstaviště České Budějovice, z většiny vlastněné státem, zadal SZIF, se mluvit zrovna nedá. Vedle plachty a banneru s logem Klasa spočívala propagace v pohoštění na rautu. Státní fond si v zakázce objednal také dodání 10 VIP vstupenek na slavnostní večer, jedna vyšla na 480 korun. Slavnostního večera se přitom zúčastnilo 567 VIP hostů. Na letošní Živitelce státní fond vskutku nešetřil. Za expozice utratil 2,8 milionu.

Zveřejňování smluv v registru si překvapivě osvojil poněkud neprůhledný Vinařský fond. Letos v březnu uzavřel dvě tříleté rámcové smlouvy na propagaci značky Vína z Moravy, vína z Čech celkem za 87 milionů. Teď do rejstříku vkládá dílčí smlouvy, přes které se průběžně prolévají desítky milionů od vinařů a daňových poplatníků.

Mimořádně skoupá na informace v registru smluv je Česká pošta. S registrem se pere i ministerstvo financí.

Mimořádně skoupá na informace v registru smluv je Česká pošta. Na serveru Hlídač smluv je až na malé výjimky zahalena v růžové barvě, která značí zásadní nedostatky v rozporu se zákonem. Pošta sice smlouvy zveřejňuje, ale bez nejdůležitějších údajů, čímž porušuje zákon. K čemu je v rejstříku smlouva na reklamu na poštovních materiálech, když v ní chybí cena a jméno firmy, která zakázku dostala?

S registrem smluv se pere i ministerstvo financí. Na Hlídači smluv jsou jeho zakázky podobně jako u České pošty převážně v růžové zóně se zásadními nedostatky. Například u firmy Image CZ neuvedlo Babišovo ministerstvo v rozporu se zákonem její základní identifikaci – platné IČO a datovou schránku. V červenci s touto firmou uzavřelo rámcovou smlouvu v hodnotě 3,6 milionu korun na propagaci EHP a Norských fondů a Programu švýcarsko-české spolupráce.

Image má za tyto peníze zajistit zveřejnění 36 článků v nebulvárním celostátním tisku. Jeden PR článek tak vychází na 100 tisíc korun. Malá útěcha nakonec – články uhradí propagované fondy.