Rekordní ceny energií v současnosti tvrdě doléhají na všechny firmy, výjimkou není ani hořovický výrobce stylových ponožek Radisox. Jak potvrdil majitel Radek Lošák, krize spjatá s válkou na Ukrajině, stejně jako související zvyšování cen energií, ovlivňují i jejich každodenní byznys. A protože velkou část výroby směřují na propagaci různých značek, současná krize na ně doléhá ze dvou front.

„Z jedné stránky samozřejmě vnímáme zvyšující se čísla na fakturách dodavatelů energií – máme několik strojů, které se bohužel ručně pohánět nedají. A na straně druhé vidíme, že zvlášť větší společnosti začínají do marketingu a merchandisingu podstatně méně investovat,“ řekl Lošák s tím, že poslední roky i navzdory pandemii byly pro Radisox úspěšné. „Šlo to velice dobře. A pak přišel takový rychlý obrat, který asi málokdo čekal. Fungujeme hodně flexibilně a naštěstí jsme zareagovali pružně,“ dodal.

Výrobní závod firmy Linet v Želevčicích na Kladensku
Linet chce být energeticky soběstačný. Přechází proto na alternativní zdroje

Oproti loňskému roku zatím musí na zálohách zaplatit o více než dvě třetiny více. Ocitli se tak na rozcestí, kde se museli rozhodnout, jakým směrem začít šetřit. „Máme vždy na výběr, buďto zvyšovat ceny anebo snižovat náklady, což by v našem případě znamenalo samozřejmě méně lidí a tím omezení výroby. Rozhodli jsme se proto jít cestou efektivity a tento rok nedělat velké změny v cenách a ani ve zdrojích nutných pro produkci. Máme tedy podstatně menší zisky,“ prozradil Lošák.

Další cestu, jak se nesnadné situaci přizpůsobit, vidí v hledání nových obchodních příležitostí. „S většími zákazníky vždy hledáme takzvanou win-win situaci, aby to pro obě strany bylo výhodné. Máme kreativní tým, který se nebojí výzev, a tak přicházíme s novinkami, které si myslíme, že by trh rád viděl. Pokud se chceme dostat zpět tam, kde jsme byli, musí celý tým táhnout za jeden provaz. To je naše strategie,“ řekl majitel.

GZ Media Nashville.
Loděnická společnost GZ Media otevřela v Americe již třetí lisovnu vinylů

I v Radisoxu chtějí kohoutky radiátorů lehce přiškrtit. K tomu ale mají trik v rukávu, který spočívá v technologiích, jež používají. „Díky našim strojům, které produkují dostatek tepla na to, abychom ho mohli odvádět a rekuperovat, jsme schopni si v zimě vlastní prostory tímto způsobem vytápět. V zimním období si tedy takto snížíme náklady na chod firmy,“ popsal Lošák.

Byť úspěšně, firma se v době svého růstu musela potýkat už s pandemií koronaviru. Energetická krize je tedy pro ni téměř totožnou výzvou.

„Situace je hodně podobná. De facto by se to dalo srovnat s příchodem covidu. Kde nebyla flexibilita, kreativní přístup a týmová spolupráce, tam nebyl během pár měsíců byznys. A jakmile jsme vnímali, že jdou obchody lépe, přišla geopolitická situace na Ukrajině. Je to jako jízda na horské dráze – nahoru a dolů,“ uzavřel Radek Lošák a slíbil, že dokud lidé nosí boty, i jejich české ponožky se na trhu udrží.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.