Už v roce 2022 se bude český automobilový klenot Škoda Superb, v němž jezdí například vládní představitelé, ústavní činitelé či prezident České republiky, vyrábět na Slovensku v Bratislavě. Za rozhodnutím stálo podle předsedy představenstva Škody Auto Thomase Schäfera plánování vytíženosti závodů spadajících do koncernu Volkswagen, v automobilce by rozhodnutím měli získat kapacity pro rozšíření výroby SUV Kodiaq a Karoq. Navíc by se měla zkrátit čekací doba pro zákazníka na objednaný vůz.

Pokud by ale k náhradě výroby nedošlo, je podle předsedy odborářů automobilky Jaroslava Povšíka v ohrožení více než dva tisíce pracovních míst.

„Pokud bude dost zákazníků a společných typů produktů, nemusí se jich to dotknout vůbec, ale riziko existuje,“ sdělil Deníku Jaroslav Povšík. Ten zároveň popřel tvrzení některých českých ekonomů, podle nichž přispěl k rozhodnutí o ukončení výroby vozu v Česku i příliš vysoký tlak ze strany odborářů na zvyšování mezd.

Hybridní Škoda Superb iV - Automobilka Škoda Auto zahájila 18. září 2019 v závodě v Kvasinách na Rychnovsku sériovou výrobu modelu Superb iV s plug-in hybridním pohonem.
Přesun výroby Superbu do Bratislavy? Spekulace, tvrdí Škoda

„Myslím si, že to není pravda, je to jen slogan. Jako člen dozorčí rady Škoda Auto se zúčastním debat o mzdových a personálních nákladech a stále jsme ještě na chvostu, a to prosím při vysoké přidané hodnotě. Volkswagen to netají a velmi často to sděluje při rozhodování a také zejména německé a západní odbory to stále ještě vidí jako nebezpečnou konkurenci,“ nechal se slyšet Povšík.

V Česku nakonec zůstane technologický vývoj Škody Superb, ale také Volkswagenu Passat. To sice odboráři hodnotí pozitivně ale zároveň podotýkají, že se jedná o jistý kalkul koncernu.

„Vývoj zde (v České republice, pozn. red.) je několikanásobně levnější než u Audi a Volkswagenu a navíc s obrovskou flexibilitou. Když se přijdete podívat, uvidíte takové české Silicon Valley, které si vůbec nezadá v rámci celé Evropy. Ze strany Volkswagenu je to jednoduše kalkul, jak snížit vývojové náklady tak, aby se vůz vůbec dal prodat s nějakým ziskem,“ vysvětlil Jaroslav Povšík.

Rozhodnutí o přesunu výroby Škoda Superb na Slovensko a rozdílné pohledy se do jisté míry podepsaly na vztazích ve vedení společnosti. Jak sám řekl Jaroslav Povšík Deníku, s vedením nyní nevychází. Nejenže velmi těžce nese ztrátu výroby zmíněného vozu, ale také podle něj není dobré ani strategické podřízené postavení vůči koncernu Volkswagen a tedy nemožnost se vzepřít.

Škoda Kodiaq RS - Mezinárodní autosalon v Paříži, 2. října 2018. Představení sportovního SUV Škoda Kodiaq RS.
Škoda Kodiaq se bude i nadále vyrábět v Česku. Zůstává i Fabia combi

„Též mi vadí, že ti, co o tomto rozhodují, zároveň sedí v dozorčí radě Škoda Auto, kde mají rozhodovat o co nejlepším výsledku společnosti Škoda, což je jasný střet zájmů,“ myslí si Jaroslav Povšík.

Vysoká cenovka?

Automobily Škoda jsou pro mnohé zákazníky jasnou volbou už jen z toho důvodu, že se jedná o automobily vyrobené v Česku. Kritiku sklízí Škodovka u veřejnosti spíše za nastavenou cenovou politiku. V textu několikrát zmíněná Škoda Superb se totiž cenově blíží automobilu od značky BMW ve stejné kategorii. Jaroslav Povšík ale vysvětlil, že ceny jsou z větší části určovány koncernem Volkswagen. U některých vozů jsou pak nastavené takzvané cenově nepodkročitelné hranice. To, že se cenově Škoda Superb potkává ve svém sektory s některými modely například BMW či jiných značek, je podle Jaroslava Povšíka způsobené tím, že se jedná o špičkovou limuzínu s neustále se zvyšujícím image a hodnotou.

„Nezapomeňte, že je to produkt z rodiny Passat a tam se také na špici objevoval Phaeton, který stál více jak 100 tisíc Eur a také Arteon. Zajímavostí je, že se tato špičková limuzína také objevila v modulu Combi, což je fenomén,“ dodal odborový předák Jaroslav Povšík.