Stále více oblíbené jsou však i poukazy. To Pražskému deníku potvrdil Ondřej Hnát, obchodní ředitel Alza.cz. „Před Vánoci výrazně stoupl prodej voucherů na našem e-shopu zejména v hodnotě 1000 a 500 korun.“

A právě poukazy jsou stále oblíbenějším vánočním dárkem napříč generacemi. Zatímco dříve nacházelo mnoho lidí pod vánočním stromkem obálky s penězi, nyní jsou to právě dárkové vouchery – průměrně v hodnotě tisíc korun. Jeden takový dostal na Štědrý den i Ondřej Novák z Prahy 6. „Moje pětaosmdesátiletá babička mi roky dávala obálku s penězi s tím, ať si něco koupím. Letos jsem ji však během pandemie naučil s počítačem a internetem a objednala mi poukaz na oblečení. Ani nevím, jestli jsem měl větší radost z toho dárku, nebo z toho, že babička jde s dobou,“ směje se čtyřiatřicetiletý programátor.

Na povánoční slevy se těší i třiapadesátiletá účetní Lenka Kolomazníková z Prahy 3. „Před svátky mi začala po sedmi letech blbnout lednička. Celá rodina se mi tak složila na novou. Očekávám, že po svátcích budou jako každý rok velké výprodeje, a mohla bych tak hodně ušetřit.“

Ušetří. Pražský deník oslovil prodejce, kteří avizují, že zlevní nejen domácí spotřebiče, ale i elektroniku, hračky a oblečení. „Letošní slevy budou až do výše 80 procent a potrvají několik týdnů,“ prozradila Pavla Hobíková, tisková mluvčí Mall.cz s tím, že produkty ve slevě se budou průběžně měnit. „Určitě se do jejich výběru promítne i současná situace, kdy zařadíme i sortiment, který čas strávený doma zákazníkům nějakým způsobem zpříjemní nebo zjednoduší,“ doplnila Hobíková.

Kutilství pandemie covidu nahrála

Šedesátiprocentní slevy pak zákazníci najdou v obchodních řetězcích Lidl, kde ‚povánoční‘ výprodej začal již před Vánoci.„Zlevnili jsme vybraný dětský textil, sportovní oblečení či zahradní náčiní. A to již od 20. prosince,“ popsal Tomáš Myler, mluvčí společnosti Lidl.

Podle něj se během pandemie z mnoha Čechů stali nově kutilové. „Mnoho zákazníků tak nakupuje v povánočních slevách například vybavení do dílen nebo nejrůznější nářadí.“

Nový trend: produkty pro chytrou domácnost

Zatímco v minulých letech byli Pražané konzervativnější, letos vedou podle statistik obchodníků dárky pro chytrou domácnost. „K těm nejprodávanějším v posledních týdnech patří bezdrátové reproduktory a chytrá osvětlení. K nejrychleji rostoucím kategoriím patří chytré bezpečnostní systémy, kdy zákazníci neustále vědí, co se u nich doma děje. Zájem roste také o chytré zámky, kdy k otevření dveří stačí už jen chytrý telefon,“ popsala Pavla Hobíková.

Podle ní se letos do výběru dárků také promítá nejistota lidí ohledně dalšího vývoje pandemie. Lidé tráví doma více času než v předchozích letech, a tak si ho chtějí zpříjemnit. „Nakupují tak různé roboty, domácí vinotéky, kávovary nebo robotické vysavače,“ uzavřela Hobíková.