Naznačují to informace krajského úřadu, podle nichž je na vině přetrvávající nedostatek řidičů. Aby se co nejvíce podařilo omezit výpadky spojů, kraj prostřednictvím své organizace IDSK neboli Integrované dopravy Středočeského kraje snižuje nároky kladené na autobusy, které objednává pro zajišťování dopravní obslužnosti regionu. To má dopravcům pomoci alespoň částečně najít řešení.
Do běžné služby vyjíždějí náhradní autobusy
Dočasně bylo povoleno nasazovat na běžných linkách dopravního systému PID i autobusy, které byly původně určeny pouze pro zajišťování náhradní autobusové dopravy v případě výpadku na železnici – a tomu odpovídá i jejich výbava. S tím, že by nemělo jít o trvalou změnu: jedná se o opatření, jež dopravci, kteří na základě smlouvy s krajem zajišťují dopravní obslužnost, mohou využívat po přechodnou dobu.
Jak nasazení horšího autobusu souvisí s chybějícím řidičem, který by usedl za volant toho lepšího? Inu, souvisí. Smluvní dopravci nově mohou využívat v rámci subdodávek vozidla a řidiče společností, s nimiž se dosud počítalo pouze pro zajišťování náhradní dopravy za vlaky. Nabízelo by se sice, aby si smluvní dopravce „vypůjčil“ pouze šoféra – podle informací Deníku se však možnosti takových dohod ukázaly jako neprůchodné: pro menší dopravce, kteří mohou pomoci, je podstatně výhodnější, pokud nabídnou kompletní službu; řidiče i se svým autobusem. Situaci navíc neusnadňuje fakt, že na autobusovém trhu ve středních Čechách působí desítky firem…
Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.
Využívání autobusů určených pro náhradní dopravu i s řidiči skutečně situaci zlepšilo, potvrzuje ředitel IDSK Zdeněk Šponar. „Tímto opatřením se otevřela možnost navýšit portfolio personálu v systému Pražské integrované dopravy o zhruba 50 řidičů z řad malých dopravců, které si mohou smluvní dopravci najímat na zajištění svých výkonů,“ konstatoval. „I nadále však pokračují další jednání, která by i přes nelehkou situaci na pracovním trhu umožnila další řešení pro stabilizaci systému PID,“ doplnil Šponar.
Personální výpadek i technická závada
V pondělí 19. září ráno sice v rámci systému PID několik autobusů nevyjelo – ani v jenom případě však web PID pro střední Čechy neuváděl jako zdůvodnění „personální výpadek“; to se stalo pouze na dvou linkách v Praze. Ve Středočeském kraji na dvou dvou linkách autobusy nejely kvůli technické závadě – a ze stejné příčiny byly na dvou dalších spoje zpožděny; podařilo se však zjistit náhradní vozidlo. Pro další dvě linky jsou pak dlouhodobě hlášena možná zpoždění, a to z důvodu takzvaného oběhu autobusů.