Lidé stojící na zastávkách by už neměli zůstat bez informací za situace, kdy se z nějakého důvodu aktuální stav věcí nesrovnává s údaji v jízdních řádech – přičemž dnes jen často hledí do dáli s nadějí, že se jejich spoj konečně objeví. Případně se snaží zjišťovat, co se děje, pomocí aplikací ve svých mobilech. V budoucnu by tyto údaje měli mít přímo před očima.

Jestliže středočeští radní v pondělí kývli na tři projektové záměry z oblasti dopravní telematiky týkající se společného Integrovaného dopravního sytému Středočeského kraje a Prahy, neznamená to, že by velkoryse koncipované záměry měly být hudbou nějak extra vzdálené budoucnosti. Skutečností se chystané plány mají stát už v příštím roce. Ovšem; záleží také na penězích. O tom, kde potřebné částky vzít (a dohromady to dělá 830 milionů korun), má nicméně středočeské hejtmanství jasno: pošilhává po dotačním nástroji ITI – Integrovaných teritoriálních investicích.

Vylepšení, která se chystají, mají přispět k lákání občanů od volantů vlastních aut k využívání veřejné dopravy, potvrdil v úterý krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). „Výrazná inovace v oblasti informovanosti cestujících či zajištění mimořádností v dopravě povede k úspoře času cestujících i větší důvěře ve veřejnou dopravu,“ naznačil chystané výhody. Současně Petrtýl klade důraz na sjednocení standardů dopravní obslužnosti pro Středočeský kraj i Prahu.

Aktuálně schválené záměry, které se týkají doplnění informačního systému budováním chytrých „kiosků“, rozsáhlé modernizace systému zajišťujícího informace na zastávkách a také rozšíření sítě dispečerského řízení veřejné dopravy (a především jejích možností) navazují na dva záměry, pro jejichž uskutečnění se krajští radní vyslovili již loni v září.

Jeden má zajišťovat, aby se na semaforech zelená rozsvítila nejdříve v tom směru, který upřednostní přijíždějící vozidlo veřejné dopravy, druhý se pak týká rozšíření sítě umožňující samoobslužný nákup jízdenek.

Nově schválené projektové záměry v oblasti telematiky v rámci ITI

Modernizace zastávkového informačního systému Středočeského kraje
Instalace čtyř tisíc informačních panelů přinášejících aktuální údaje se mají dočkat nádraží a zastávky jak autobusové, tak železniční dopravy. Cestujícím budou poskytovat informace o odjezdech spojů, případně jejich návaznosti, aktuálním zpoždění a podobně. Předpokládané pořizovací náklady dosahují 450 milionů korun, roční provoz by měl vyjít na dva miliony.

Doplnění informačního systému Středočeského kraje
Počítá se s instalací pěti stovek informačních kiosků na autobusových a vlakových nádražích i uzlových zastávkách, které budou cestujícím poskytovat rozšířené informace o systému o systému integrované dopravy. Kromě odjezdů spojů a aktuálních informací o zpoždění mají informační kiosky také nabídnout možnost vyhledávat spojení, stanovit cenu jízdného – a také zprostředkovat informace o změnách v provozu trvalejšího charakteru i o aktuálních mimořádnostech. K dispozici mají být rovněž mapy a další doplňující informace. Pořizovací náklady se nyní odhadují na 225 milionů korun, na zaplacení ročního provozu by měl stačit milion.

Rozšíření sítě dispečerského řízení veřejné dopravy na území Středočeského kraje
Nový systém by měl podstatně rozšířit současné možnosti, kdy jsou autobusy zařazené do systému Pražské integrované dopravy (PID) vybaveny systémem GPS pro určování polohy vozidel. Nově má být 650 autobusů doplněno i zařízením umožňujícím oboustrannou hlasovou komunikaci řidičů konkrétních vozidel a dispečinku PID; může posloužit i k předávání včasných informací o mimořádných situacích určených cestujícím. Prostřednictvím dispečinku také autobusy budou mít přímá napojení na složky integrovaného záchranného systému. Očekávané pořizovací náklady se odhadují na 155 milionů korun, roční provoz systému by mělo zajistit 1,5 milionu korun.