Konečnou podobu chválí i opozice. „Podpoříme,“ konstatovala Věra Kovářová (STAN), jež ocenila fakt, že smlouva umožňuje vytvářet na národního dopravce tlak: jak možností otevřít některé tratě konkurenci, tak zatlačit hrozbou až 50milionových pokut každý rok.

Smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících mezi krajem a Českými drahami v letech 2019 – 2029 středočeští zastupitelé v pondělí 26. srpna odsouhlasili. Petrtýl zdůraznil, že velkou výhodou je její otevřenost, jež do smlouvy umožňuje kdykoli vstupovat. Lze například vypovědět až 20 procent přepravních výkonů, jež by mohly být předány soukromým dopravcům. „Smlouva je dobře vyjednaná – a trocha konkurence Českým drahám neuškodí,“ míní Miloslav Šmolík (ODS).

„Podařilo se dojednat smlouvu, která nejenže dává národnímu dopravci jistotu garantovaného objemu dopravních výkonů na deset let, ale současně zajišťuje kraji trvalý rozvoj regionální železniční dopravy,“ těší předsedu výboru krajského zastupitelstva pro dopravu Ivana Cinku (KSČM). Upozornil, že i když na území kraje budou cestující vozit vlaky ještě tří dalších dopravců (třeba Arriva zajistí rychlíky mezi Prahou do Rakovníkem), naprostá většina výkonů připadá právě na České dráhy. A cestující se podle něj mají nač těšit.

Nasazení nových vlaků sice smlouva požaduje jen na trati Praha – Kladno v roce 2022, počítá se však s tím, že až se najdou peníze, budou další obnovu vozového parku řešit dodatky ke smlouvě (přičemž se v této věci uplatní i spolupráce s hlavním městem Prahou). Také současné soupravy však má čekat výrazná zkrášlovací kúra. Mimo jiné přečalounění sedaček, doplnění elektrických zásuvek, vybavení Wi-Fi připojením k internetu – a rovněž využívání GPS pro sledování přesné polohy vlaků. Pod hrozbou pokut jsou také stanoveny podmínky pro udržování čistoty, ale třeba i zajišťování provozu osobních pokladen. Kontrolovat jejich dodržování má krajská organizace IDSK – Integrovaná doprava Středočeského kraje.

Někteří se zastupitelů se sice pozastavovali nad přímým zadáním, kdy nebylo využito výběrové řízení, hejtmanka Jermanová však zdůraznila, že touto cestou šla většina krajů. I když dosažené ceny jsou předmětem obchodního tajemství, Petrtýl uvedl, že dojednané ceny jsou v rámci republiky nejnižší – níž už prý jít dráhy nemohly – a jeden vlakokilometr vychází o 60 Kč levněji než tam, kde výběrové řízení uplatnili. „A v Českých Budějovicích výběrové řízení vyhlásili – a zrušili, upozornil Petrtýl na zkušenost od sousedů. Z pohledu šéfa výboru pro dopravu Cinky ani jiná varianta než přímé zadání nepřicházela ve středních Čechách v úvahu. „Jedině České dráhy jsou schopny regionální dopravu pokrýt komplexně a zajistit návaznost na dopravu v ostatních krajích a v Praze,“ zdůraznil.