VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektromobily dobijí řidiči už u 70 stanic

Region - Elektromobily charakterizuje sice vysoká pořizovací cena, provozní náklady jsou ale příznivé. Za elektřinu nutnou k ujetí jednoho kilometru zaplatí totiž majitel takového vozu jen asi 30 až 50 haléřů.

20.5.2017 AKTUALIZOVÁNO 20.5.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Například řidiči z Mělníka a okolí mohou dobíjet své elektromobily na parkovišti u elektrárny v Horních Počaplech. Další dobíjecí stanice jsou v Mladé Boleslavi v Zálužanské ulici, v Kladně v Arménské ulici a na různých místech v Praze.

Na Příbramsku jsou jediné dobíjecí stanice pro elektromobily v Sedleci-Prčici. Zde stojí jedna stanice ČEZ, další dobíjecí místo u firmy Ekolo, která elektromobily také prodává. Jinak v okolí není elektromobilům přáno. Jedna malá stanice funguje ještě v penzionu Janov u Sedlčan, jako bonusová služba pro hosty, její kapacita je však velmi malá.

„Za poslední roky využily podle mých odhadů dobití tak tři hosté," uvedla majitelka penzionu Ladislava Pařízková.

Jinou kategorií jsou hybridní vozy, které kombinují elektrický pohon a benzin. Takový vůz dobíjí baterii sám.

„Většinu času jezdím ve výsledku stejně na benzin. Řekl bych, že na elektrický pohon ujedu tak kilometr," říká Karel Honzík, který takového hybrida v Příbrami vlastní. Také dodal, že pořízení tohoto vozu je spíše ze záliby v automobilech. Chtěl si prý vyzkoušet něco nového.

ČEZ v současné době provozuje 71 dobíjecích stanic po celém Česku, skoro třetina je rychlodobíjecích.

Podle mluvčího společnosti, Oty Schneppa, bylo za posledních pět let registrováno více než tisíc elektromobilů.

„Plánujeme výstavbu dobíjecích stanic tak, aby byly pro řidiče k dispozici každých padesát až šedesát kilometrů," vysvětlil.

Majitelé elektromobilů zaplatí za použití veřejných dobíjecích stanic paušálně 450 korun za měsíc. Při využívání celé sítě se uživatel před dobíjením identifikuje svou kartou.

„Pokud si dobíjejí řidiči vozidlo doma, záleží na ceně elektřiny a distribuční sazbě. Pokud mají baterii o kapacitě 30 kWh a cenu pět korun za kWh, dobíjejí tak za 150 korun," uvedl Schnepp.

Připomněl, že u některých druhů konektorů může nabíjení trvat zhruba dvacet až třicet minut.

Nejvytíženější rychlodobíjecí stanice využívá denně i přes deset vozů. Průměrně se tam hodnoty pohybují mezi 10 a 15 kWh na jedno dobití. Je však velký rozdíl mezi Teslami s kapacitou baterie 80 nebo 90 kWh a ostatními akumulátory s kapacitami do 30 kWh.

Instalace veřejných dobíjecích stanic začala před sedmi lety.

„Dospěli jsme k názoru, že ve veřejném prostoru je klíčové instalovat rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice, proto se na jejich výstavbu v tuto chvíli soustředíme," připomněl Schnepp.

Do výstavby sítě dobíjecích stanic se zapojily některé kraje, městské části i velké korporace. Ve Středočeském kraji jsou to například Cerhenice na Kolínsku nebo město Příbram. Investice do projektu dosahují ročně desítek milionů.

Vedle elektrického pohonu v individuální osobní dopravě, která je zatím na silnicích nejvíce vidět, je elektromobilita tématem i pro auta užitková nebo pro vozidla městské hromadné dopravy. Ta mohou zejména ve městech představovat zásadní příspěvek ke zlepšení kvality ovzduší.

Autor: Barbora Walterová, Miroslav Elsnic

20.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pražský okruh.

Na dostavbu Pražského okruhu ministerstvo kývlo

Poutavé vyprávění Václava Vodvářky přitáhlo do lánského Muzea T. G. M. posluchače všech věkových kategorií.
13

Vzpomínali na Masarykův život na zámku

Krimi mix z Rakovnicka: Nebezpečná návštěva stála seniorku úspory

Rakovnicko - Přinášíme výběr krimi zpráv z regionu. 

AKTUALIZOVÁNO

S kabelkou žena přišla o desítky tisíc korun

Jesenice – Jako varování pro čas předvánočního shonu může posloužit krádež s velmi nemilými následky, jíž se od čtvrtka zabývají policisté z Prahy-venkov: Jih.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Kraj chystá setkání se starosty. Budou velkým tématem odpady?

Střední Čechy – Na přípravy již třetího setkání se starosty obcí a měst začíná zvolna myslet středočeské hejtmanství. Půjde vlastně o první příležitost, kdy partnerům z radnic budou moci představit své vize, plány a záměry krajští radní v novém složení, vzešlém z říjnových změn v koalici. Setkání nicméně zatím není aktuální: uskutečnit by se mělo za čtvrt roku. „Chystá se na začátek března,“ konstatovala hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT