Praha se Zápražím se jako celek, kde se na nějaké hranice příliš nahraje, cítily už delší čas. Zvlášť v oblastech, odkud lidé v hojnějších počtech dojížděli do zaměstnání v hlavním městě – alespoň tedy v době, než to pozměnila koronavirová pravidla. Za významnější než čáry v mapě mnozí vnímali spíše hranice pásem, podle nichž se v tarifu Pražské integrované dopravy platí jízdné v autobusech a vlacích.

Hranice okresu i kraje je na obtíž

Hranice okresu a kraje se staly podstatné v rámci nynějších koronavirových opatření. A jaký je to problém právě na pomezí hlavního města a středních Čech, ukazuje společný návrh primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) a hejtmanky Petry Peckové (STAN), aby se v rámci kontrol pohybu občanů v rámci opatření proti šíření koronaviru pohlíželo na metropoli jako na jeden celek společně s Prahou-východ a Prahou-západ.

Na návrh zaslaný v pátek ministerstvu vnitra upozornil v neděli primátor Hřib v debatě právě s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) v televizi CNN Prima News. S tím, že cílem je hlavně usnadnit lidem nakupování a Pražanům také možnost vyrážet za město načerpat síly v přírodě.

Středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) a pražský primátor Zdeněk Hřib uspořádali společnou tiskovou konferenci kvůli skončení nouzového stavu.
Zrušte zákaz pohybu mezi Prahou a okolím, žádají Hřib a Pecková

Jak je hlavní město propojené se svým zázemím v nejbližším okolí, dokládá fakt, že již v pondělí se návrh Peckové a Hřiba stal předmětem debat členů vlády. I když: kdo je tady vlastně komu zázemím?

Provázanost v plánech i v životě

Sepětí s Prahou má význam i z dlouhodobého hlediska, upozorňuje náměstek středočeské hejtmanky pro oblast územního plánování Jiří Snížek (Piráti). V souvislosti s přípravou rozvoje metropolitního regionu, kam se vedle Pražanů řadí také zhruba čtvrtina středočeské populace, je tudíž v úzkém kontaktu s 1. náměstkem primátora Prahy Petrem Hlaváčkem (Spojené síly pro Prahu: TOP 09 a STAN). Součinnost se však rozvíjí například i ve vztahu ke spolupráci s akademickými pracovišti či třeba k hledání investorů.

Středočesko-pražské vazby se projevují i v oblasti regionální dopravy. A nejde jen o známé projekty typu prodloužení tramvajových tratí za hranice metropole, chystaný vznik trolejbusové linky jezdící až na Mělnicko, společné plánování sítě parkovišť P+R nebo cyklostezek a cyklotras.

Jednání zastupitelstva Středočeského kraje 25. ledna 2021.
Demonstrace na jednání zastupitelů? Do budovy se dostane nejvýš třicet lidí

Krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN) připomíná, že jeden celek tvoří i zajišťování dopravní obslužnosti včetně přípravy jízdních řádů autobusů a vlaků, technických standardů i tarifů jízdného; dokonce do té míry, že se chystá spojení pražské organizace Ropid, Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy, s IDSK: Integrovanou dopravou Středočeského kraje.

A pokud jde o dálkovou dopravu, vlastně mají oba celky, každý obývaný více než milionem lidí, také společné zájmy: náměstek Snížek upozorňuje například na přípravu vysokorychlostních železničních tratí. V cestovním ruchu je zase dojednáno připojení k projektu pražské turistické karty, připomněl středočeský radní Václav Švenda (Spojenci/TOP 09).

A třeba zdravotnictví? Středočeši už léta putují do Prahy často nejen ve chvíli, kdy potřebují vysoce specializovanou péči (avšak i hodně středočeských nemocnic zná pacienty z Prahy; leckteré chataře i jako stálé hosty). Naopak v oblasti sociální péče – třeba pokud jde o domovy seniorů – jsou zase typičtější spíš přesuny směrem z metropole.