Praha se Zápražím se jako celek, kde se na nějaké hranice příliš nahraje, cítily už delší čas. Zvlášť v oblastech, odkud lidé v hojnějších počtech dojížděli do zaměstnání v hlavním městě – alespoň tedy v době, než to pozměnila koronavirová pravidla. Za významnější než čáry v mapě mnozí vnímali spíše hranice pásem, podle nichž se v tarifu Pražské integrované dopravy platí jízdné v autobusech a vlacích.
Hranice okresu i kraje je na obtíž
Hranice okresu a kraje se staly podstatné v rámci nynějších koronavirových opatření. A jaký je to problém právě na pomezí hlavního města a středních Čech, ukazuje společný návrh primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) a hejtmanky Petry Peckové (STAN), aby se v rámci kontrol pohybu občanů v rámci opatření proti šíření koronaviru pohlíželo na metropoli jako na jeden celek společně s Prahou-východ a Prahou-západ.
Na návrh zaslaný v pátek ministerstvu vnitra upozornil v neděli primátor Hřib v debatě právě s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) v televizi CNN Prima News. S tím, že cílem je hlavně usnadnit lidem nakupování a Pražanům také možnost vyrážet za město načerpat síly v přírodě.
Jak je hlavní město propojené se svým zázemím v nejbližším okolí, dokládá fakt, že již v pondělí se návrh Peckové a Hřiba stal předmětem debat členů vlády. I když: kdo je tady vlastně komu zázemím?
Provázanost v plánech i v životě
Sepětí s Prahou má význam i z dlouhodobého hlediska, upozorňuje náměstek středočeské hejtmanky pro oblast územního plánování Jiří Snížek (Piráti). V souvislosti s přípravou rozvoje metropolitního regionu, kam se vedle Pražanů řadí také zhruba čtvrtina středočeské populace, je tudíž v úzkém kontaktu s 1. náměstkem primátora Prahy Petrem Hlaváčkem (Spojené síly pro Prahu: TOP 09 a STAN). Součinnost se však rozvíjí například i ve vztahu ke spolupráci s akademickými pracovišti či třeba k hledání investorů.
Středočesko-pražské vazby se projevují i v oblasti regionální dopravy. A nejde jen o známé projekty typu prodloužení tramvajových tratí za hranice metropole, chystaný vznik trolejbusové linky jezdící až na Mělnicko, společné plánování sítě parkovišť P+R nebo cyklostezek a cyklotras.
Krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN) připomíná, že jeden celek tvoří i zajišťování dopravní obslužnosti včetně přípravy jízdních řádů autobusů a vlaků, technických standardů i tarifů jízdného; dokonce do té míry, že se chystá spojení pražské organizace Ropid, Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy, s IDSK: Integrovanou dopravou Středočeského kraje.
A pokud jde o dálkovou dopravu, vlastně mají oba celky, každý obývaný více než milionem lidí, také společné zájmy: náměstek Snížek upozorňuje například na přípravu vysokorychlostních železničních tratí. V cestovním ruchu je zase dojednáno připojení k projektu pražské turistické karty, připomněl středočeský radní Václav Švenda (Spojenci/TOP 09).
A třeba zdravotnictví? Středočeši už léta putují do Prahy často nejen ve chvíli, kdy potřebují vysoce specializovanou péči (avšak i hodně středočeských nemocnic zná pacienty z Prahy; leckteré chataře i jako stálé hosty). Naopak v oblasti sociální péče – třeba pokud jde o domovy seniorů – jsou zase typičtější spíš přesuny směrem z metropole.