NOVĚ STOVKA MÍST

Od prvního říjnového pondělka bude do systému PID nově zapojeno 96 železničních stanic a vlakových zastávek ve Středočeském kraji. Jedná se o okrajové oblasti na Rakovnicku, Příbramsku, Benešovsku, Kutnohorsku, Kolínsku, Nymbursku a Mladoboleslavsku.

Dokončení integrace železnice v celém kraji nabídne cestujícím rozsáhlejší možnosti využívat jízdenky PID s určováním jízdného podle „pražských pravidel“ – tedy v závislosti na počtu překonaných pásem a době strávené v dopravních prostředcích. Pro řadu cestujících to znamená možnost zlevnění jízdného (a také příležitost využívat časové kupony, jejichž cenu žákům, učňům a studentům dojíždějícím do škol a lidem nad 65 let navíc proplatí kraj, pokud o to požádají a vyhoví stanoveným kritériím).

Přímo v nádražních pokladnách budou zájemci moci zakoupit jízdenky PID pouze ve 14 z bezmála stovky nově zapojovaných stanic a zastávek; pořídit tam bude možné i předplatní kupony s platností na měsíc nebo na čtvrt roku. Jinde lze například využít mobilní aplikaci Lítačka. I v nově zapojených oblastech bude možné využívat novinku v podobě předplatních kuponů PID propojených s In Kartou Českých drah nebo s běžnou platební kartou (bezkontaktní Visa či Mastercard).

„Od října bude možné jezdit na levnější jízdenky Pražské integrované dopravy všemi regionálními vlaky i rychlíky na území Středočeského kraje,“ potvrdil ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Pavel Procházka. S tím, že dokončení integrace autobusů bude následovat postupně.

UVAŽUJE SE O ŠKRTECH

Jednotný systém PID přináší i další výhody: třeba přestupování s jednou jízdenkou mezi autobusem a vlakem nebo lepší návaznost mezi autobusy a vlaky při přípravě jízdních řádů…

Do budoucna se nicméně také počítá s větším přesouváním pasažérů, kteří cestují veřejnou dopravou, ze silnic na koleje. Naznačují to koncepční materiály pražské organizace Ropid (Regionálního organizátora PID), zmiňující rušení některých autobusů jezdících souběžně s vlaky.

Aktuální novinka na železnici a plány do budoucna
Významné železniční stanice, které budou od října začleněny do systému Pražské integrované dopravy:
- Bakov nad Jizerou
- Bělá pod Bezdězem
- Březnice
- Čáslav
- Golčův Jeníkov
- Heřmaničky
- Jesenice (na Rakovnicku)
- Městec Králové
- Mnichovo Hradiště
- Mutějovice
- Rožďalovice
- Rožmitál pod Třemšínem
- Střezimíř
- Trhový Štěpánov
- Týnec nad Labem
- Zruč nad Sázavou
- Žleby

Vize budoucnosti železnice podle organizace Ropid:

- Náhrada jednotek CityElefant na přetížených hlavních trasách soupravami s vyšší kapacitou (hlavně ranní vlaky do Prahy)
- Rozšiřování provozu v úsecích sloužících hlavně nákladní dopravě, kde dnes osobní vlaky příliš nejezdí
- Navýšení počtu spěšných vlaků pro spojení se středočeskými městy; výhledově lze uvažovat o prodloužení spěšných vlaků do vhodných lokalit na neelektrizovaných tratích – například do Vlašimi, Sedlčan či Velvar
- Změny na některých linkách – například prodloužení S7 z Českého Brodu až do Nymburka a propojení s linkou S12; po rekonstrukcích tratí se počítá s posilováním spojení Prahy s Kralupy nad Vltavou, Milovicemi, Lysou nad Labem, dále Kolínem a Kutnou Horou (se zastávkami v Pečkách a Českém Brodě) a do budoucna i se Všetaty a Rudnou
- Seškrtání některých autobusů, které jezdí v souběhu s vlaky: například v úseku Benešov – Praha nebo Kolín – Praha

Zdroj: Ropid