„Volal jsem tam pravidelně týden co týden,“ řekl Kupka Deníku. S tím, že podobný tlak míní ve spolupráci s kolegy z jižních Čech vytvořit i v souvislosti s dostavbou D3.

Pro oba kraje jde o klíčovou stavbu: dálnice má zajistit spojení významné části jejich území s Prahou. Kupka a jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS), který je současně předsedou Asociace krajů ČR, se proto v pátek setkali prakticky na společné hranici: jižně od Miličína, mezi osadou Mezno-Mitrovice na Benešovsku a jihočeskou obcí Lažany tam, kde středočeská D3 má navázat na část jihočeskou. V místě na okraji středních Čech, kde se stavba už 12 let neposunula ani o metr.

To trápí obyvatele obou krajů. I Jihočechy, jimž stále chybí dálniční napojení na hlavní město a křižovatku dálniční sítě v jeho blízkosti. „Svoláváme jednání s ministrem Karlem Havlíčkem a Ředitelstvími silnic a dálnic ČR. Nejen Jihočeši si tuhle dálnici už fakt zaslouží,“ zdůraznil Kuba. Nutnost dalšího pokračování stavby společně zdůraznili zástupci obou krajů – přičemž se shodovali i v tom, že není čas ztrácet čas.

Středočeský úsek D3 měří jen 1,7 kilometru – na čemž se už 12 let nic nezměnilo. Ve Středočeském kraji má přitom tato dálnice měřit 60 kilometrů. Podle původních plánů měla stavba začít v roce 2024; v roce 2028 bylo plánováno uvedení do provozu.

Dostavbě D3 v navržené trase, tedy přes Posázaví, odporuje iniciativa Alternativa D3. Dlouhodobě se snaží přesvědčit ministerstvo dopravy i premiéra Andreje Babiše (ANO), že místo novostavby dálnice by bylo ideální rozšířit nynější přetíženou silnici první třídy I/3. Dobudování D3 odmítá petice – nicméně existuje také souhlasná petice pro podporu dostavby tak, jak je trasa navržena.

Alternativu navrhovanou Alternativou zástupci obou krajů odmítají jako nereálnou. „Není možné se vracet znovu začátek. Pojďme dotáhnout přípravu D3 a začněme konečně stavět,“ napíná Kupka pozornost kupředu.

Chce se proto setkat s ministrem Havlíčkem i ředitelem ŘSD Radkem Mátlem a společně s Jihočechy vyvíjet tlak na urychlení příprav. „Já také, až to umožní epidemické podmínky, svolám jednání starostů obcí a měst podél trasy,“ plánuje Kupka. V té souvislosti připomíná, že těžkosti spojené s neexistujícím úsekem D3 se každý týden dotýkají čtvrt milionu lidí – a v tomto směru denně projíždí 25 tisíc vozidel.

Má za to, že trasa přes Posázaví už je „většinově přijatá“ – a hlavně: jiné řešení podle něj neexistuje. „V minulosti se velice pečlivě zvažovaly všechny možnosti vedení trasy včetně posílení I/3 – a připravovaná varianta vyšla jako nejlepší: je dopravně schůdná a s nejmenšími dopady na životní prostředí,“ řekl Kupka Deníku. S tím, že s jihočeským hejtmanem dali v pátek najevo vůli postupovat společně.

„V tuhle chvíli je na stole přerušené řízení o územním rozhodnutí. My to chceme rozpohybovat a vyzvat úřady, aby se vyjádřily, protože uplynuly lhůty,“ řekl Kupka Deníku. S tím, že kraj chce k větší aktivitě vybízet i investora, jímž je Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Hodně podobná slova bývalo možné slyšet i v minulém volebním období, kdy se také o středočesko-jihočeské spolupráci hodně hovořilo. Výjimkou nebyla setkání zástupců obou krajů někde na trase D3 nebo u jednacího stolu. Včetně tehdejších představitelek krajů: Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a Ivany Stráské (ČSSD).

V dubnu 2019 dokonce bylo podepsáno memorandum o spolupráci při přípravě výstavby dálnic D3 a D4 mezi Středočeským krajem, Jihočeským krajem, Ministerstvem dopravy ČR a Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. Ze čtveřice jeho signatářů už v tehdejší funkci není nikdo.