„Je venku! Úkol jsme splnili!“ To oznamovaly facebookové stránky nymburských drážních hasičů v úterý kolem šesté večer. Měly na mysli samozřejmě vytažení celé lávky z labského dna.

Tři tanky začaly lávku vyprošťovat v úterý před půl devátou ráno. Jiří Zima, velitel drážních hasičů a Karel Frankota z firmy Strabag v tu chvíli měli obavy, zda se operace podaří a ponechávali ve hře i variantu, že zbytek lávky vytáhnou na břeh až ve středu ráno. Jenže postup prací byl nakonec ideální. Po hodině byla venku třetina lávky.

„Jednotlivé díly jsme měli přesně očíslované, takže bezpečně poznáme, jaká část je venku,“ poznamenal v tu dobu Frankota. „Při práci nám také pomáhá dron, který monitoruje celou situaci i nad vodní hladinou a předává obraz,“ doplnil Zima.

Zatímco první část vytažené lávky zdemolovali, rozebrali, rozřezali a rozdrtili ještě v úterý, druhá část byla zlikvidována během středy. Na parkovišti pod Eliškou byly v plné práci speciální bagry s hydraulickými nůžkami i bouracím kladivem.

Lávka se dožila 33 let. V pátek 3. srpna skončila v řece.
Na provizorní lávku v Nymburce kraj kývl. Potřebné jsou další souhlasy

Mezitím se daly do práce také týmy potápěčů. Jak těch z poříčního oddělení policie, tak z Povodí Labe. V poledne pak mohl starosta Pavel Fojtík oznámit další dobrou zprávu. „Dno prohledali potápěči a shledali, že je čisté a žádné zbytky lávky se v řece nenachází. Nic tedy nebrání tomu, aby byl prakticky okamžitě obnoven provoz na Labi. Teď už záleží jen na rozhodnutí Státní plavební správy,“ řekl Fojtík.

Její zástupce Hynek Beneš potvrdil, že Labe by mělo být v Nymburce volné pro všechna plavidla ještě ve středu odpoledne. "Čekáme jen na oficiální vyjádření správce toku a obratem na naše webové stránky vyvěsíme informaci o tom, že vodní cesta je volná," uvedl Beneš.

To se také odpoledne stalo. Lodě se tak na Labe v Nymburce mohou po dvou měsících vrátit.

Veškeré práce spojené s úklidem suti by měly na parkovišti skončit do neděle 12. srpna. Podle starosty by tedy nic nemělo bránit tomu, aby od pondělí 13. srpna bylo znovu otevřené jak pro parkující vozy, tak například pro rekreační běžce, kteří tudy probíhají na přilehlou cyklostezku u sídla poříční policie.

Operace vylovení lávky z labského dna.
Lávku vytahovaly z labského dna tři tanky

A jaký je pohled do jen o trochu vzdálenější budoucnosti? Už včera jsme informovali, že krajští radní schválili vybudování provizorní lávky, která by měla být součástí kamenného mostu. Klíčový souhlas by tak nyní mělo vydat Ředitelství silnic a dálnic. Pokud se tak stane, nic by nemělo zabránit tomu, aby příští rok na jaře byla smontována lávka, na níž budou moci chodci vstoupit ze strany od centra města na parkovišti pod Eliškou a ústit bude poblíž restaurace U Kocoura na zálabské straně.

Ta by však měla sloužit jen do doby, než na stejném místě, kde ještě v pátek ráno stála původní lávka, vyroste nová. Soutěž o její podobu je aktuálně už ve druhém kole. Výčet šesti týmů, které v tuto chvíli tvoří finální návrhy na podobu nové lávky, naleznou čtenáři za textem. Nová lávka by měla stát přibližně 40 milionů korun. „Pokud se však objeví výjimečný návrh a bude o něco dražší, tak se jím pochopitelně budeme zabývat také,“ doplnil starosta.

Zpracovatele projektu nové lávky hledá město osvědčenou cestou architektonické soutěže podle zákona o zadávání veřejných zakázek. „Užší soutěž o návrh, která zde byla využita, nám umožnila vybrat ze čtrnácti doručených portfolií šest budoucích zpracovatelů soutěžních návrhů. Soutěž byla otevřená, své portfolio mohl zaslat jakýkoliv zájemce o zakázku, který splnil kvalifikační předpoklady stanovené soutěžními podmínkami,“ vysvětlil podmínky soutěže místostarosta Jan Ritter.

Ilustrační foto.
Pět a půl tisíce dětí by mělo dostávat najíst zdarma

Odborná porota je složena z architektů (Václav Aulický, Lukáš Ehl, Jan Pešta), mostních inženýrů (Jan L. Vítek – předseda, Milan Komínek) i zástupců Městského úřadu v Nymburce (starosta Pavel Fojtík, místostarostové Adriena Gabrielová a Jan Ritter, zastupitelé Pavel Novák a Marek Velechovský a městský architekt Jan Němec).

„Posuzovaná portfolia, byla velmi kvalitní a nabízela široké spektrum odlišných přístupů k navrhování staveb – konstrukčních a architektonických řešení, při použití různých druhů materiálů. Mezi uchazeči byli jak čeští architekti a inženýři, tak zahraniční firmy. Jsem přesvědčený, že vybraní uchazeči dokážou zpracovat vynikající návrhy nové lávky přes Labe v Nymburce,“ okomentoval úvodní část veřejné soutěže o zpracovatele projektu nové lávky Jan Ritter.

Jasno bude už v září. „Soutěžní návrh by měli uchazeči doručit do 11. září, tři dny poté porota návrhy posoudí a rozhodne o udělení cen a návrhu lávky, který se bude stavět. S vítězem město obratem začne pracovat na samotné projektové dokumentaci,“ doplnil Petr Černohous, mluvčí radnice.

Šest týmů, které soutěží o podobu nové lávky
● SHP - prof. Ing. Jiří Stráský, DSc.
● Link projekt, s. r. o.
● EXCON, a. s.
● Autorská společnost Patrik Kotas, Alena Mocová
● NOVÁK & PARTNER, s. r. o., Ing. arch. Libor Kábrt
● Pontex, spol. s. r. o., KMS Architects, spol. s. r. o.

Ilustrační foto.
Autobusy i vlaky čeká hotová jízdenková revoluce