Těšit se na lepší časy. To je jediné, co nyní zbývá příznivcům cyklistiky, jež příchod jarního počasí se dny prozářenými sluníčkem láká k vyjížďkám – a rádi by si vyšlápli i za hranice svého okresu. Což zatím opatření proti šíření koronaviru nedovolují. Těšit se na lepší časy však milovníci prohlížení středočeské krajiny ze sedla bicyklu mohou i v souvislosti s očekávaným zlepšením cyklistických tras. Včetně těch pro pohodovou či rodinnou jízdu, kde se nemusí urputně šlapat, protože vedou rovnějšími úseky podél řek.

Právě k takovým patří hned několik z páteřních cyklotras, jejichž rozvoj má získat významnější finanční podporu. Kraj chystá nový fond cyklistické infrastruktury, v němž bude podle slov náměstka hejtmanky pro oblast financí, dotací a inovací Věslava Michalika (STAN) připraveno k rozdělení 18,5 milionu korun. O jeho zřízení ještě budou v pondělí hlasovat krajští zastupitelé – co by se ale muselo stát, aby ruce na souhlas nezvedli?

Podpora páteřních tras

Možnost získat peníze na rozvoj cyklotras mají získat města, obce i sdružení. „Prioritně hodláme podpořit stavby liniové cyklistické infrastruktury v koridorech dálkových páteřních cyklotras, které budou spolufinancovány i z jiných veřejných zdrojů,“ uvedl Michalik. Jinými slovy: na hlavních trasách kraj připlatí na budování cyklostezek podpořených dotacemi od státu. Počítá se však také se zlepšováním provázanosti mezi cyklistickými trasami v Praze s těmi středočeskými i s dalším propojováním tras.

Páteřní cyklostezky ve středních Čechách.Páteřní cyklostezky ve středních Čechách.Zdroj: Středočeský kraj

Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) upozornil, že se jedná o vůbec první krajský dotační program s tímto zaměřením, na který se obce a města plánující budování cyklostezek mohou spolehnout. Pokud zastupitelé vysloví souhlas, již počátkem dubna by na úřední desce kraje měla být zveřejněna přesná pravidla – a s přijímáním žádostí o dotace se počítá od 10. května do sklonku července. Pokud jde o vybrané páteřní cyklotrasy, žadatelé mohou od kraje získat veškeré finanční prostředky, které v souvislosti s projektem nepokryjí dotace poskytnuté státem. V případě dalších staveb je nutné počítat s minimální spoluúčastí žadatele na financování ve výši 15 procent.

Šlapat nejen pro zábavu

Ve čtvrtek se středočeští radní také připojili k podpoře požadavku Asociace krajů ČR (AKČR) adresovanému ministrovi Karlu Havlíčkovi (za ANO) na možnost čerpat dotace na stavbu cyklostezek z Národního plánu obnovy; o tom bude rozhodovat vláda. A v tomto případě už by měly být ve hře onačejší peníze, když pro celou republiku by se mělo jednat zhruba o 2,5 miliardy korun z peněz od Evropské unie majících pomoci znovu nastartovat ekonomiku.

Radní Borecký zde vidí příležitost výstavbu cyklistické infrastruktury významně urychlit – a přispět tak k rozvoji tohoto dosud nedoceňovaného duhu dopravy skrývajícího velké možnosti. „Její význam se koneckonců prokázal i v tomto těžkém období pandemie koronaviru, a proto si výstavba cyklostezek podporu zaslouží,“ poznamenal. Stejně hovoří i stanovisko AKČR: „Cyklistická doprava, která je efektivní a udržitelná, zažila během pandemie rekordní vzestup.“

Páteřní cyklotrasy určené k přednostní podpoře
- Cyklotrasa 1: Praha – Kouřim – Kutná Hora – Čáslav – Ronov nad Doubravou
- Cyklotrasa 2: Labská stezka
- Cyklotrasa 3: Praha – Beroun – Plzeň
- Cyklotrasa 7: Vltavská cyklistická cesta
- Cyklotrasa 11: Geenways Praha – Vídeň
- Cyklotrasa 17: Greenway Jizera
- Cyklotrasa 19: Sázavská cyklotrasa
- Cyklotrasa 39: Greenway Berounka Střela

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje