Pokrok za deset let

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) počítá s tím, že v příštích letech by „do silnic“ měly jít ročně částky od čtyř do šesti miliard. Resty v údržbě a opravách, aktuálně vyčíslené na 80 miliard korun, by se tak prý mělo podařit dohnat během deseti až patnáct let.

Peníze na opravy a údržbu i budování nových komunikací by měl kraj získávat jak z evropských prostředků i od státu, tak pomocí předpokládaného úvěru. Kolem nového zadlužování kraje se jistě strhnou velké debaty mezi středočeskými politiky.

Stavby za čtyři až šest miliard ročně byly stanoveny jako maximum možného nejen kvůli penězům, ale také z hlediska dostupnosti kapacit stavebních firem. A také s ohledem na to, že kraj musí zůstat průjezdný, byť bez uzavírek a objížděk se práce na silnicích neobjedou. Už letos v létě motoristé lamentují. A hodně! Nutná tak bude velmi důkladná koordinace aktivit kraje s pracemi, které plánují stát a jednotlivé radnice.

Ilustrační foto
Obchvat Rakovníka má sloužit od roku 2022

Plány za miliardy

Zatímco loni na počátku roku měl kraj pro financování z evropských fondů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu připraveny jen menší projekty dohromady za 200 milionů korun, nyní investorská příprava pokročila. Pro období do roku 2022 jich je nyní nachystáno 76 za více než pět miliard. Nejnověji po pondělním souhlasu radních přibyl obchvat Rakovníka za 342,5 milionu s DPH.

S předpokládanou cenou dohromady přes sedm miliard se chystají i další velké stavby – zvláště v souvislosti s dostavbou dálnice D3 či přeložka silnice číslo II/240 mezi D7 a D8.

Kraj také usiluje o dokončení sítě dálnic (včetně Pražského okruhu) a silnic první třídy, jejichž budování je v režii státu.

Krajský úřad Středočeského kraje v Praze.
Na boj o domy po H-Systemu chce kraj dát 750 tisíc

Peníze na krajské sinice

Rok  Výstavba a rekonstrukce  Opravy silnic  Běžná údržba  Celkem
2002  110,480  1,030  18,738  130,248
2003 440,290  54,950  837,701 1 332,941
2004  724,420  205,340 837,701 1 767,461
2005  397,550  259,510 980,949  1 638,009
2006  387,450  214,280  1 288,247  1 889,977
2007  409,440 215,720  1 363,010  1 988,170
2008 956,290 880,550  1 594,351 3 431,191
2009  998,179 651,780  1 658,007 3 307,966
2010 542,180 128,050  1 323,373  1 993,603
2011  463,850  505,000  1 200,641  2 169,491
2012  785,603  500,000  1 050,401  2 336,004
2013  673,250  921,538 1 594,788
2014  513,100  898,000 1 411,100
2015 1 355,100  778,514  1 066,000  3 199,614
2016  441,998 374,901  1 497,167  2 314,065
2017 627,950  132,392  2 068,276 2 828,618
2018  1 442,667  520,000  1 544,040  3 506,707

Částky jsou uvedeny v milionech korun. Opravami silnic se rozumí velkoplošné práce (položení nového povrchu); běžná údržba zahrnuje například opravy po zimě, odstranění výmolů a podobně. Pro letošní rok jsou uvedeny předpokládané minimální částky.

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Ilustrační foto
Sirkou si v přírodě neškrtnete. Ani zapalovačem