Právě s takovou zkušeností se na Deník obrátila klientka Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR, která se z nemocnice vrátila s nepořízenou. Dorazila tam po třech týdnech od objednání na vstupní vyšetření.

S podobnou zkušeností se podle pracovnice benešovské pobočky Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR na ni v pondělí obrátila o pomoc řada dalších klientů. „Před chvílí mi do ordinace přišel rozezlený pacient, který v nemocnici také nepořídil," uvedla v pondělí před polednem týnecká lékařka Alice Čečilová.

Důvodem k takovému postupu nemocnice je dosažení limitu objemu poskytované péče pojištěncům Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR. Kvůli tomu se nemocnice obrátila na pojišťovnu s žádostí o navýšení platby nad rámec limitu.

„Pojišťovna ji zamítla," tvrdil mluvčí nemocnice Petr Ballek. „Naše nemocnice přesto i nadále ošetřuje klienty Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR v případech akutní zdravotní péče. Pouze v případech, kdy léčba není akutní, jsou přesunuti na nejbližší možné období roku 2017," řekl Ballek.

Roční paušální platba

Nemocnice dostává od pojišťovny roční paušální platbu, vyplácenou po jednotlivých měsících. S tou by měla disponovat tak, aby vyšla. Může se ale stát, a to se v případě Benešova také stalo, že nemocnice poskytovala náročnější výkony nebo ošetřila více pacientů, klientů Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR.

V takovém případě mělo logicky dojít k narovnání financí nemocnicí a pojišťovnou. „Finanční záležitosti mezi plátcem a poskytovatelem zdravotních služeb se vůbec nemají dotýkat pacientů," je přesvědčena mluvčí Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR Hana Kadečková.

Nemocnice, tedy nejen ta benešovská, si podle jejích slov berou pacienty za rukojmí a využívají slabšího postavení nemocných a jejich obavy jako zbraň pro získání více peněz. Jenže na druhou stranu je jasné, že žádný člověk nedokáže dopředu odhadnout, kolik pacientů s jakými diagnózami do nemocnice přijde následující rok.

Tím spíš, že sama Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR prohlašuje na svém webu, že přijala letos přes 24 400 nových klientů. A bezpochyby byli mezi nimi i ti z Benešovska. Z toho logicky vyplývá, že více klientů = více pacientů = více úkonů = více peněz, které nemocnice spotřebuje.

Solventnost pojišťovny

Jak říká zákon, pacienti mají dostat péči, která jim náleží. Své zdravotní pojištění musí platit a platí. Nařizuje jim to opět zákon. Jaká ujednání mezi nemocnicí a zdravotní pojišťovnou jsou, jim může být naprosto lhostejné.

Proč je kolem placení tolik tance? Možná třeba i proto, že „zaručené" zprávy kolující mezi klienty pojišťovny hovoří o tom, že Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR nechce navýšit platby za výkon v benešovské nemocnice, protože nemůže, protože je nemá. To ale mluvčí Hana Kadečková odmítá.

„To v žádném případě. Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR patří totiž k nejstabilnějším zdravotním pojišťovnám v zemi. Disponuje na účtech dostatkem finančních prostředků a své pravidelné závazky vůči poskytovatelům zdravotních služeb trvale hradí před splatností. Proto ani neexistuje žádný reálný důvod k jakémukoliv omezování zdravotních služeb, poskytovaných pojištěncům," dodala Hana Kadečková.

Čtěte také: VZP mění úhradu inkontinenčních pomůcek, odborníci ji kritizují