Jde o reakci na Pánkovy informace, jež tento vytrvalý kritik činnosti Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje zveřejnil v tiskové zprávě nazvané Vedení Středočeského kraje nevadí stamilionové podvody v KSÚS. Mimo jiné zmiňuje dvě konkrétní zakázky krajské správy silnic: opravu vozovky silnice II. třídy v úseku Nechyba – D1 a provedení proklesťovacích prací podél silnice III. třídy v úseku Albrechtice – Roztěž na Kutnohorsku.

Odkazuje na znalecké posudky, které si nechal vypracovat. Na Benešovsku podle Františka Luxemburka z ČVUT krajští silničáři zaplatili za nekvalitně provedené práce provedené nevhodnou technologií, a to navíc předražené, jestliže místo vyfakturovaných pěti tisíc metrů čtverečních byly provedeny pouhé čtyři tisíce. Po obhlédnutí silnice na Kutnohorsku dokonce dendroložka Irena Dundychová konstatovala, že v uvedeném úseku nebyly provedeny žádné práce odpovídající předmětu uzavřené smlouvy o dílo. „Z toho plyne neskutečná věc: že Středočeský kraj zaplatil práce, které nebyly vůbec provedeny,“ konstatoval Pánek.

Není to pravda, hájí hejtmanství krajskou zprávu silnic úterní tiskovou zprávou, jež v té souvislosti hovoří o „politickém boji zastupitele Michaela Pánka, který se netají ambicí být kandidátem ODS na hejtmana“. Zveřejnilo jiná odborná vyjádření, čerstvě vypracovaná na počátku listopadu na objednávku krajské správy silnic – a ta hovoří jinou řečí než Pánkovy podklady. Opravenou silnici v lokalitě Nechyba nechal kraj přeměřit geodetickou firmou GEOSPEKTRUM z Prahy – a tato společnost určila, že opraveno bylo 5146,37 metru čtverečního. „Posudek společnosti GEOSPEKTRUM opřený o nejpřesnější možné zaměření pomocí GPS zcela jasně dokazuje, že tyto údaje jsou zcela lživé,“ odmítá ředitel krajské správy silnic Zdeněk Dvořák „Pánkovy“ čtyři tisíce metrů z Luxemburkova posudku.

Krajský úřad Středočeského kraje v Praze.
Statisíce za nic, tvrdí kritik správy silnic. Co na to zastupitelé?

Lze nicméně očekávat námitku: protokol vyhotovený geodetickou firmou s výčtem souřadnic a výpočtem ploch není znaleckým posudkem. Ředitel Dvořák má však jasno: s údaji o přesném geodetickém zaměření provedených oprav chce jít k soudu. „Krajská správa a údržba silnic se nyní bude proti nepravdivým nařčením Michaela Pánka a zavádějícímu znaleckému posudku bránit soudní cestou a budeme žádat veřejnou omluvu,“ prohlásil v úterý.

K dalším výhradám pak tisková zpráva kraje uvádí: „Tato zakázka byla krajskou správou a údržbou silnic reklamována, veškeré podklady k ní byly předány kontrolnímu výboru Zastupitelstva Středočeského kraje k projednání.“ Ohrazuje se dále vůči „účelovému argumentu vedoucímu k napadání vedení KSÚS z nedokonalé kontroly“ a proti „očerňování silničářů i vedoucích představitelů kraje“.

Prestižní titul Stavba roku Středočeského kraje 2019 získalo DOB Centrum Dobřichovice.
Stavbou roku v kraji je DOB centrum v Dobřichovicích

Dvořák odmítá i údaje havlíčkobrodské dendroložky Dundychové posuzující proklesťovací práce na Kutnohorsku. V tomto případě kontruje vyjádřením odborníků z Uhlířských Janovic. „Posudek, který zpracovala na základě výběrového řízení společnost Silvestris, s doložením kompletní fotodokumentace i výpisem z katastru, hovoří o pravém opaku než tvrzení znaleckého posudku, který nebyl nikdy KSÚS Středočeského kraje předložen,“ uvedl ředitel krajských silničářů.

Upozorňuje na závěry, podle nichž jsou po provedených pracích dodnes vidět pařezy, zbytky setnutých náletových dřevin a obnažené valy po vytrhaných náletových dřevinách. „Je potvrzením mých slov, že byly práce odvedeny dle smlouvy o dílo. Nevím, kudy pan Pánek soudní znalkyni vodil,“ konstatoval Dvořák, jenž hovoří „o účelovém poškození dobrého jména organizace“. Naopak Pánek už ve chvíli, kdy šel do boje vydáním své tiskové zprávy, Deníku řekl, že podobnou odpověď kraje očekává.

Zda tahle konstatování znamenají konec handrkování o provedených, či neprovedených pracích, způsobu jejich zadávání i kontroly, lze jen těžko odhadovat. Jestliže 25. listopadu mají jednat krajští zastupitelé, dá se očekávat, že výbušné téma zakázek krajské správy silnic se v nějaké podobě objeví i tam. Ostatně – zdaleka nikoli poprvé. Nově lze předvídat posun od debaty o samotných zakázkách k tomu, zda úředníci či manažeři pracující pro kraj mají veřejně komentovat kroky jednotlivých krajských zastupitelů.

Z taktického cvičení středočeských složek integrovaného záchranného v areálu Klaudiánovy nemocnice v Mladé Boleslavi.
Povodeň přijde v polovině dubna, naplánovalo hejtmanství