Na bezmála 6,5 tisíce sčítacích úseků v rámci celé republiky – nejvíc jich je na krajských silnicích II. třídy, a to 3150 – budou pověření sčítači počítat průjezdy až do konce října, a to v určených hodinách pokrývajících denní i noční dobu během celého týdne. Původně se měli u silnic objevit už před čtvrtrokem; jarní část sběru dat se stejně jako při minulých sčítáních chystala od poloviny dubna do konce června. Opatření proti koronaviru však dopravu zcela změnila, a tak je tato fáze odložena na stejné období příštího roku, vysvětlil Deníku Martin Buček z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

„Na konci května, kdy bylo zřejmé, že se doprava pomalu vrací do stavu před vyhlášením mimořádných opatření, bylo rozhodnuto, že prázdninová i podzimní část CSD 2020 proběhne v letošním roce,“ uvedl.

Čísla viděná v souvislostech

Svá zjištění už brigádníci nezaznamenávají jako dříve do papírových tabulek, ale slouží jim k tomu mobilní aplikace. Mimořádně zajímavé budou po ŘSD třeba údaje o intenzitě dopravy na dálnici D1 v blízkosti Prahy – tedy například poznatky sčítačů sledujících dálnici z polní cesty u vesnice Všechromy. A důvodem je nejen fakt, že podle minulých sčítání šlo o nejvytíženější úsek v rámci celé republiky. Významné bude také porovnání s daty získanými u Senohrab, kde se z Malostranské ulice od hotelu Sen sčítá provoz na souběžně vedoucí frekventované silnici mířící k Benešovu, Táboru a dál na České Budějovice. A tamější čísla budou zase důležitá nejen ve vazbě k dálnici D1, ale i v souvislosti s připravovanou dostavbou dálnice D3 a s chystaným obchvatem Olbramovic…

Provoz ve špičkách se bude pozorně sledovat třeba i na D8 u Březiněvsi. A dejme tomu na Kutnohorsku budou obzvlášť cenné údaje ze silnice I/38 zjištěné u obce Hlízov, důležité mimo jiné kvůli stavbě církvického obchvatu. Či například v kladenském okrese zase údaje ze silnice I/7, zjišťované u vesnice Lotouš nedaleko Slaného, jsou významné nejen v souvislosti s rekonstrukcí mostu u Kutrovic, ale i kvůli dostavbě dálnice D7.

Nejde jen o plánování staveb

Výstupy z CSD slouží především ministerstvu dopravy, ŘSD a jednotlivým krajům jako podklad pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích,“ připomněl Buček, že zjištěná data o rozvoji dopravy poslouží k plánování dopravních staveb. Součty počtů projíždějících vozidel však podle jeho slov mají mnohem širší využití. Mimo jiné slouží také pro plánování celoevropských dopravních cest, pro posudkovou činnost – a dokonce pomohou řešit i souvislosti ochrany životního prostředí.

Využití výsledků sčítání dopravy

- Plánování dopravních staveb jak ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnici ČR, tak jednotlivými kraji majícími ve správě silnice II. a III. třídy
- Plánování celoevropských dopravních cest (k dálkovým cílům)
- Posudková činnost
- Ochrana životního prostředí

Zdroj: ŘSD