Chodci na sobě musí mít reflexní prvek, pokud se pohybují mimo obec podél okraje vozovky za snížené viditelnosti (tma, šero, déšť, mlha), a kde není veřejné osvětlení. Prvek by měl být umístěn tak, aby byl dobře viditelný zepředu i zezadu pro ostatní účastníky silničního provozu a měl by být směrem do silnice. Jestliže chodec takto označen není, hrozí mu bloková pokuta do výše dvou tisíc korun.

Celé akce se zúčastnilo dvacet policistů. Zkontrolovali 31 chodců, z toho jeden na sobě neměl reflexní prvek a devět jich přecházelo mimo přechod pro chodce nebo na „červenou". Ti dostali pokutu ve výši sto korun. Další silniční kontroly související s akcí na viditelnost účastníků silničního provozu se uskuteční až do února příštího roku.

Předmětem dopravních kontrol budou kromě chodců i řidiči vozidel, které policisté informují o povinnosti používat reflexní vestu. Je ze zákona povinnou výbavou ve voze. Pokud motorista při řešení technické závady nebo při dopravní nehodě z auta vystoupí, musí si ji obléknout, a proto by ji měl mít po ruce a ne v zavazadlovém prostoru. Důležitá je ale bezpečnost celé osádky automobilu, pokud spolucestující při takové události také vystoupí, měli by mít na sobě i oni reflexní vestu.

Nejlépe rozpoznatelné barvy

Příčinou mnoha tragických nehod je nedostatečná viditelnost, auta mají povinnost svítit, chodci takovou možnost nemají. Viditelnost chodců lze ale zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení či doplňků z reflexních materiálů. Zvyšuje se tak světelný kontrast vůči pozadí a prodlužuje vzdálenost, na jakou jsou vidět.

Z barev jsou nejlépe rozpoznatelné bílá (na 55 metrů) a žlutá (na 37 metrů). Modré oblečení je vidět pouze na 18 metrů, reflexní prvky však až na 200 metrů. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič asi 30 metrů na to, aby zareagoval. Reflexní předměty, které jsou dostupné a vůbec ne drahé, je nejlépe umístit ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu.

Čtěte také: Chodec při střetu s autem nemá šanci. Jak se bránit?