Novinka, která platí od počátku roku, se zatím ve středních Čechách neuplatnila. V Praze už ano; třikrát. Ale i jinde – třeba u sousedů v Libereckém kraji. Aktivní jsou v tomto směru zejména příslušníci celní správy. A první zkušenosti ukazují, že dávají přednost zabavení značek, což se zpravidla dá snadno udělat a není nutné vozit s sebou botičku. Navíc je to pro řidiče často „výchovnější“ – a řeč zde není jen o pocitech: může mu to skutečně přinést vážnější komplikace. Nepříjemné vyřizování spojené i s rozsáhlým cestováním.

Bez značek zůstala auta jen pár hodin

První případy odebraných značek vedly k vyrovnání účtů nebývalou rychlostí. Připomněla to mluvčí pražských celníků Ivana Kurková v souvislosti se skutečně prvním případem v hlavním městě z minulého týdne. Celníci zastavili řidiče, o němž databáze dlužníků prozradila, že nezaplatil šestnáct stovek pokuty za dopravní přestupky – a následně ještě vyšlo najevo, že u jeho firmy eviduje celní správa nedoplatek ve výši 110 891 Kč.

Ilustrační foto.
Čelit nástupu omikronu se zatím ve středních Čechách daří

„Vzhledem k tomu, že řidič u sebe neměl žádnou hotovost, přistoupili celníci k odebrání registračních značek,“ konstatovala Kurková. S tím, že ještě týž den odpoledne je dostal zpět, když se dostavil na celní úřad, dopravní pokutu uhradil – a vyrovnal i pohledávku vůči své firmě. Ráz na ráz to šlo i na Liberecku. Tam se ukázalo, že šofér dluží na pokutách v dopravě tři tisíce. Protože nebyl schopen zaplatit na místě, také přišel o značky. I jemu byly po úhradě vráceny ještě týž den. „Celní úřad pro hlavní město Prahu eviduje ještě další dvě odebrané registrační značky, které čekají na úhradu nedoplatku,“ poznamenala Kurková, že nezůstalo jen u ojedinělého případu.

Pro značky může být nutné cestovat

Odebírat registrační značky za nezaplacené pokuty se chystají i středočeští celníci, potvrdila Deníku jejich mluvčí Yvona Matějková. Vyhnout se tomu je možné úhradou přímo na místě, přičemž platit lze jak v hotovosti (v českých korunách), tak i kartou – platební terminál má u sebe každá hlídka. Může se ale stát, že řidič, pokud bude chtít pokračovat v jízdě, bude muset zaplatit i „cizí“ pokutu – přesněji: ne svou vlastní. Třeba za volantem půjčeného auta. V jízdě lze zabránit i vozidlu, jehož provozovatel nemá zaplaceno, a to přesto, že on sám není na místě přítomen. Naopak takto nelze odstavit třeba transport živých zvířat nebo auto přepravující potraviny podléhající zkáze.

Ilustrační foto
Významný podíl Středočechů má svou pravou zemi na východě

Pokud dojde na odebrání značek, případně nasazení botičky, řidič dostane informaci, jak dál postupovat. Pokud však přijde o značky při kontrole třeba někde na dálniční odpočívce, může být nemile překvapen tím, co ho čeká: bude se muset nějak dostat pryč a po zaplacení zase s vrácenými značkami zpět k autu, avšak ani jejich vyzvednutí nemusí být jednoduché. Zvlášť v případě celníků. „Uloženy budou na územním pracovišti, odkud je hlídka, která je odebrala: třeba Benešov, Zdiby…,“ konstatovala Matějková. Na dotaz Deníku nicméně připustila, že i když auto zůstane stát někde u Prahy, může být nutné jet si pro značky třeba až do Ústí nad Labem či Hradce Králové. Hlídky celníků totiž svěřené dálnice mohou kontrolovat v celé délce.