Třebaže se mladistvého řidiče podařilo dopadnout díky tomu, že se za ním pustil náhodný svědek střetu a svým autem ho zablokoval, kriminalisté stále shánějí svědky. „Výpovědi účastníků nehody se rozcházejí,“ vysvětlila Nováková.

Výrazně přibylo obětí

Událost, jejíž okolnosti policie stále zkoumá, se zařadila ke statistikám nehod s účastí seniorů, která jsou letos neradostné. A to v celé republice, vyplývá z upozornění Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu. „V prvním pololetí bylo v důsledku dopravních nehod usmrceno 59 seniorů,“ upozornil s tím, že od roku 2008 jde o nejvyšší počet obětí ve věku nad 65 let. O 22 více než loni! Shodou okolností také o 22 osob se meziročně snížily počty těžce zraněných seniorů – záchranáři pomáhali 214.

Dokázat se chránit

Varující je, že seniorem byla za první dva kvartály každá čtvrtá oběť nehod a každá pátá těžce zraněná osoba. „V uvedeném období se senioři na všech usmrcených podíleli 25 procenty, na těžce zraněných pak 20 procenty, upozornil Kadula.

Ne vždy přitom dříve narození účastníci silničního provozu figurují v roli obětí, jež se ve špatné chvíli ocitly na špatném místě – a maléru prostě nemohly zabránit. „Sedm z osmi usmrcených cyklistů-seniorů, tedy 88 procent, nemělo přilbu, v případě těžce zraněných pak 37 ze 46 – čili 80 procent. Tři z devatenácti usmrcených řidičů-seniorů nebyli připoutáni bezpečnostním pásem – a další dva z deseti spolucestujících-seniorů rovněž nebyli připoutáni; oba na zadních sedadlech,“ varuje Kadula.

Nebezpečí číhající na seniory na silnicích
* Tragické události během prvního pololetí
 
Středočeský kraj
Usmrceno: 10
Těžce zraněno: 37

Praha
Usmrceno: 5
Těžce zraněno: 21

Česká republika
- usmrceno: 59
19 řidičů, 16 chodců, 10 spolujezdců, 8 cyklistů, 6 motocyklistů
- těžce zraněno: 214
75 chodců, 46 cyklistů, 34 řidičů, 27 spolujezdců, 23 motocyklistů, 9 ostatních účastníků silničního provozu

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, Policejní prezidium ČR; údaje za leden–červen 2018

* Varující údaje ze statistik

- V období 1993–2017 činil podíl seniorů na celkovém počtu obětí 18,6 procenta, loni však měli senioři podíl na všech usmrcených osobách 25 procent: každý čtvrtý zemřelý byl seniorem. Celkem jich loni nepřežilo 144

- Téměř čtyři z deseti seniorů usmrcených v roce 2017 byli chodci

- Polovina loni usmrcených seniorů byli buď chodci (44 obětí, 36 procent) nebo cyklisté (17 obětí, 14 procent) – tedy skupiny nejzranitelnějších účastníků silničního provozu
- Zastoupení mužů (65 procent) a žen (35 procent) mezi usmrcenými seniory bylo u nás loni prakticky shodné se situací v Evropě (64:36)
- Nejčernějším dnem v týdnu byl loni pro seniory čtvrtek: zemřelo jich nejvíce (24) a měli i nejvyšší podíl na všech usmrcených osobách v daném dni (30 procent, zatímco průměr dosahuje 24 procent). Nejrizikovější denní dobou byly časy mezi 13. a 16. hodinou a dále od 10. do 11. hodiny
- Nejčastějšími příčinami smrtelných nehod řidičů-seniorů byly nepřizpůsobení rychlosti (v zatáčce, klesání, stoupání, zúžení, na náledí, při jízdě po výtlucích, blátě, mokrém povrchu a podobně), nevěnování se řízení vozidla, vyjetí do protisměru. Další nehody se závažnými následky mělo na svědomí nesprávné předjíždění (například vlivem špatného odhadu vzdálenosti, přehlédnutí již předjíždějícího souběžně jedoucího vozidla a podobně)

- Téměř devět z deseti usmrcených chodců-seniorů podlehlo následkům střetu s vozidlem v obci – tedy v místech, kde nošení reflexních prvků není povinné

Zdroj: Besip