Samotná stavba nové silnice – podle informací krajského úřadu téměř sedmikilometrové (s tím, že v některých částech má být využito i současné vedení trasy) – by pak měla vyjít na tři čtvrtě miliardy: náklady jsou vyčísleny na 762 milionů. Tyto peníze – či alespoň jejich podstatnou část – by představitelé kraje chtěli získat z dotací; vyloučeno však není ani čerpání úvěru.

Zamýšlená silnice má sloužit jako alternativa nynějšího spojení obou měst silnicí druhé třídy II/101, která je v tomto úseku citelně přetížená (jakož ostatně i jinde) a její stav není vyhovující (což rovněž platí i pro jiné úseky této silnice, představující vlastně „okruh“ kolem hlavního města). Její úsek Úvaly – Říčany měří 15 kilometrů.

Středočeské muzeum v Roztokách u Prahy se rozroste o novou archeologickou expozici.
Stodola se ve svět archeologie změní za 76 milionů

Záměr postavit novou silnici však není jen reakcí na stav té současné. Jejím hlavním přínosem má být převedení části dopravy – především tranzitu – z nynější trasy mimo zastavěná území. Co obnáší současný stav, by mohli vyprávět obyvatelé hned několika lokalit; jsou jimi především Křenice, Sluštice, Zlatá a Škvorec, kudy silnice číslo 101 prochází. Hustý provoz je obtěžuje – a hlavně představuje nebezpečí pro chodce, ale i pro motorizované účastníky silničního provozu. „Zároveň se díky vybudování nové komunikace zvýší plynulost dopravy i kapacita komunikace, a tím se zrychlí průjezd danou oblastí,“ připomněla další výhodu středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Do budoucna by tato silnice měla sloužit také jako objízdná trasa v případě problémů na chystaném úseku Pražského okruhu nebodli dálnice D0, případně může rovněž ulevit silnici I/12 z Prahy na Český Brod a Kolín.

Termín, kdy by se mělo začít stavět, zatím není jasný. Ve středu krajský úřad informoval, že aktuálně jsou přípravy ve fázi projektových prací na stupni dokumentace k územnímu řízení. To zřejmě naznačuje, že v nejbližších letech stavba nezačne.

Ilustrační foto
Nedělní zákaz kamionů by odnesli Středočeši, varují dopravci

Současné spojení z Úval do Říčan
- Nynější silnice druhé třídy II/101 vede přes obce Křenice, Sluštice, Zlatá a Škvorec
- Komunikace je úzká, nepřehledná – a při nadměrném provozu i příliš zatěžující okolní životní prostředí
- Kvůli zvyšující se intenzitě zejména nákladní dopravy se zhoršuje i bezpečnost v jednotlivých obcích
- Podle statistik ze sčítání dopravy v roce 2016 po silnici projede v průměru 4502 vozidel za den, přičemž více než pětinu tvoří kamiony; podle očekávání by provoz měl dále růst.
- Z pohledu státu i kraje se jako vhodné jeví přesměrovat velkou část dopravy z tohoto úseku na novou silnici. Ta by měla odvést většinu nákladní dopravy mimo zastavěná území – a zároveň zvýšit plynulost provozu na trase

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Ilustrační foto.
Chlapce srazilo auto, utrpěl vážné zranění
Ilustrační foto.
Manželé si pochutnali na houbové nadílce. Zaměstnali posádky dvou sanitek