VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silný vichr škodil. V dopravě, na vedení i na hřbitovech

Střední Čechy – Možnost o hodinu déle snít slibovala na nedělní ráno změna letního čau na středoevropský. Spoustě lidí to však počasí nedopřálo. V reakci na varování meteorologů byly již s předstihem posíleny poruchové čety energetiků i železničářů, směny profesionálních hasičů i jednotky těch dobrovolných připravených k výjezdu na pomoc lidem. Stranou nezůstali ani ti, kteří zajišťují obsluhu tísňových nebo poruchových linek či práci na dispečinku. A nárazy vichřice se postaraly o to, že na nedostatek práce si nikdo z nich nemohl stěžovat.

29.10.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.10.2017
SDÍLEJ:

Naopak jasno v tom, že zůstat pod duchnou bude pro danou chvíli to nejrozumnější, měli po nedělním procitnutí mnozí, které nevolaly povinnosti. Hukot vichru ozývající se zvenčí navíc umocnil jediný pohled z okna. Pohled na ohýbající se stromy, na vítr, který byl přímo vidět, jak unášel kapičky vody a kvanta mokrého listí, ale někde také různobarevné pytlíky či igelitové tašky. Psa by to té sloty nevyhnal!

Kdo ven musel, přesvědčil se, že počasí bylo ještě daleko nepříjemnější, než se jevilo při pohledu z tepla domova. Hlavně hned po ránu; posléze se alespoň utišil déšť (a rozmary povětrnosti také už nebyly tolik slyšet, i když stále silně foukalo). Tomuhle zážitku se nicméně nevyhnul ani ten, kdo ráno vše zaspal. Odpoledne přišla druhá vlna - místy dokonce s kroupami - která zasáhla i lidi pracující na nápravě škod z noci a dopoledne. Důsledky řádění živlů ostatně během celého dně pociťovaly i mnohé domácnosti. Zůstaly bez dodávek elektřiny.

Energetici byli v ohrožení

Polámané a vyvrácené stromy nejenom trhaly dráty, ale i lámaly izolátory. I když byla ve středních Čechách situace o fous příznivější než na severu republiky, také zde bylo elektrické vedení citelně poškozeno. Jak lokální rozvody, tak dálkové vysokonapěťové trasy. Střední Čechy se ocitly mezi kraji, kde společnost ČEZ Distribuce vyhlásila kalamitní stav. Společně s Karlovarským, Královéhradeckým, Libereckým, Pardubickým, Plzeňským a Ústeckým, připomněla za firmu Soňa Holingerová. Její ranní sdělení však ještě nebylo kompletní. Posléze přibyla také osmá Vysočina.

Práci na obnově dodávek energetikům komplikoval nejen fakt, že stromy padaly postupně - a to i v místech, kde se již vedení podařilo opravit. V některých lokalitách bylo navíc nutno s pracemi počkat, aby nebyly ohroženy životy techniků montážních čet. Rozmary počasí vážně zkomplikovaly práci i mimo lesní úseky s padajícími stromy a větvemi. Kvůli silnému dešti nemohla v řadě míst vyjet do terénu těžká technika.

Výpadky přitom nepocítily jen domácnosti, jejichž členové se bez elektřiny nejenom obávaly o osud obsahu svých mrazáků a lednic, ale výpadek v dodávkách proudu také mnohé přiměl razantně pozměnit své plány. I když neděle byla pro většinu lidí volným dnem, citelné důsledky mělo přerušení dodávek elektřiny rovněž pro podnikatelský sektor - a to zdaleka ne pouze z hlediska fungování obchodů, čerpacích stanic či hotelů a restaurací. Bezproudí ostatně ve středních Čechách zkomplikovalo přípravu nedělního oběda také v několika takových zařízeních, jakými jsou domovy pro seniory.

Hasiči likvidovali hlavně stromy

Pro hasiče, kteří doslova přejížděli od jedné události k druhé, se těmi nejdůležitějšími pomocníky staly motorové pily. Jejich nejzásadnějším úkolem bylo odstraňování popadaných stromů bránících průjezdu a průchodu. Nechyběly však ani další zásahy související s následky větru. Bylo se třeba postarat o zajištění uvolněných plechů, nestabilních lešení, plachet či reklam, které povolily. Ne všude se však podařilo zasáhnout hned. Husovu ulici v Benešově museli strážníci hodinu před polednem uzavřít, protože se na střeše uvolnily hliníkové plechy - a ve větru nebyl možný jakýkoli zásah. V podobných situacích není klíčová jen rychlost, ale především bezpečnost. Včetně odpovědného posouzení, zda lze řádně ustavit výškovou techniku a při samotném zásahu nehrozí nebezpečí. Hasiči měli práci rovněž na místech s poničeným elektrickým vedením.

Stromy padaly i na dálnice

Vážné komplikace tradičně přinesly popadané stromy také v dopravě. A nikoli jen na silničkách vinoucích se lesem! Dopoledne museli být řidiči mimořádně obezřetní i na dálnicích. Spadlé stromy ohrožovaly provoz na 29. kilometru D1 a pak i na 62. a 51. kilometru téže dálnice; hned několik popadaných stromů zasahovalo dopoledne do pravých jízdních pruhů na D10 mezi osmým a devátým kilometrem a na D4 v úseku od devátého po jedenáctý kilometr. Na D10 pak po poledni stejná situace nastala i na kilometru 36,5 ve směru jízdy do metropole.

Po sjetí z dálnice se se pak situace mohla jen horšit. V okolí Benešova se o tom na frekventovaném tahu I/3 směrem od Prahy na Tábor dopoledne přesvědčili motoristé hned na několika místech, kde spadlé stromy řidiči museli docela riskantně objíždět protisměrem. Posléze policisté na desítky minut zcela uzavřeli úsek mezi exitem 18 a osmým kilometrem na příjezdu do metropole po dálnici D11. Museli tam vyrazit hasiči, aby odklidili "naváté" polystyrenové desky. Ty zkomplikovaly příjezd do metropole také po dálnici D10, kde se objevily v okolí 14. kilometru. Více než 300metrový úsek kvůli padajícím stromům policisté dočasně uzavřeli u Mladé Boleslavi (na silnici číslo 2591; na spojnici Čejetice-Dalovice). Před polednem měli práci nejenom hasiči a policisté, ale bohužel i zdravotničtí záchranáři, u obce Zalužany na Příbramsku. Strom tam spadl přímo na osobní auto jedoucí po silnici první třídy I/4. Ta pak zůstala uzavřená.

Vlaky nejely, autobusy také ne

Přímo kalamitu pak zaznamenala během nedělního dopoledne železnice. A to nejen na regionálních tratích. Na trase Zdice-Protivín byl kvůli stromům zastaven provoz v úseku Příbram-Březnice. Výčet dalších omezení na železnici, která se postupně dařilo řešit, byl pak ještě mnohem bohatší. Kvůli stromům spadlým na trať u Benešova se na dlouhé hodiny obousměrně zastavil provoz i na páteřní spojnici Prahy s jihem Čech; trasa na Tábor a České Budějovice. Pro tento region vydaly České dráhy upozornění pro cestující, které jim doporučilo změnit cestovatelské plány. Nemá smysl vůbec chodit na nádraží - není totiž možno ani zajistit náhradní dopravu pomocí autobusů. Posléze stejná rada přišla i pro lidi, kteří by chtěli cestovat po kolejích z Prahy na Děčín nebo mezi Prahou a Ostravou: buď jet jinak, nebo svezení ve vlaku odložit.

Smutný pohled na hřbitovy

Už v sobotu odpoledne slyšel Deník pesimistické očekávání na hřbitově v Načeradci na okraji Benešovska, na jehož parkovišti podobně jako kdekoli jinde během víkendového svátku zastavovalo jedno auto za druhým, aby se lidé postarali o výzdobu hrobů před nadcházející Památkou zesnulých. Stejně je to prý marné, protože všechny věnce nejspíš skončí na jedné hromadě. Bohužel se to potvrdilo: rozfoukání výzdoby nezabránily ani snahy zatěžovat věnečky pomocí kamenů nebo je upevňovat pomocí drátků či opírat svíčky o pomník (a v jednom případě dokonce zabezpečit celý hrob překrytím igelitem, který se však - jak bylo vidět už na dálku - uvolnil již v mírnějším větru během soboty). Úsilí lidí, kteří v uplynulých dnech přišli zavzpomínat na své blízké, vichr v roli vandala zmařil dokonale. A nikoli pouze v Načeradci.

Autor: Milan Holakovský

29.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 100 Kč Traktoristé a obsluha zemědělských strojů Traktoristé. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: řidičský průkaz sk. T, poctivost, pracovitost., Praxe výhodou. Pracovní doba od 7:00 hod., Nabízíme: prémie, příspěvek na stravování, 13. plat., Způsob 1. kontaktu se zaměstnavatelem: tel. 730516528 nebo e-mailem chmelex@wo.cz. Pracoviště: Chmelex,spol. s r.o., 270 04 Hořesedly. Informace: Luboš Hošek, +420 730 516 528. Výroba - Výroba Seřizovači 16 000 Kč Seřizovači a obsluha konvenčních fréz Frézař. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Kolešovice 323, Frézování na klasické fréze, vyžadujeme přesnost, vyučení v oboru, praxe výhodou., Způsob 1. kontaktu se zaměstnavatelem: tel. 604985046 nebo osobně. Pracoviště: Strojírna kolešovice s.r.o., 270 02 Kolešovice. Informace: Jiří Černohorský, +420 313 582 522,604 985 046. Výroba - Výroba Ruční balič 14 500 Kč Ruční baliči Baliči a pytlovači. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Požadujeme čistý trestní rejstřík., Způsob 1. kontaktu se zaměstnavatelem: tel. 777038145 (čtvrtek 11:00-13:00 hod.). Pracoviště: Parna - dan s.r.o. pracoviště české lupkové závody, a.s.,, 271 01 Nové Strašecí. Informace: Jiří Šeiner, . Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 25 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Rakovnicko, Svoz z Rakovníka (areál TOS)., Pracovní doba od 7:00 hod. do 15:30. hod., Způsob 1. kontaktu se zaměstnavatelem: tel. 604679459 nebo e-mailem mazurstav@email.cz. Pracoviště: Marek mazur - areál tos rakovník, Kuštova, č.p. 637, 269 01 Rakovník 1. Informace: Marek Mazur, +420 604 679 459.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Respiračních infekcí přibylo, o chřipku však nejde

Shromáždění k výročí 17. listopadu.
9

Jak jsme se změnili 1989–2018

AKTUALIZOVÁNO

Jízdu směrem na Rakovnicko blokovaly vážné nehody

Střední Čechy – Na větší část dopoledne zkomplikovaly v sobotu dopravu ranní nehody na hlavním silničním tahu od Prahy na Rakovnicko.

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 16. listopadu 2018.

Rekonstrukce nádvoří krušovického pivovaru byla završena vysázením lip

Krušovice /FOTOGALERIE/ – Nádvoří krušovického pivovaru dostalo nový kabát. Dokončení jeho rekonstrukce stvrdili ředitel pivovaru Michal Rouč s generálním ředitelem firmy Heineken Nikolayem Mladenovem a ředitelem výroby Milanem Schrammem symbolickým zasazením tří lip, tedy národních stromů, uprostřed nádvoří.

Bleskurychle rozhádaný Krumlov a vtip, který se stal skutečností: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 14. a 15. listopadu 2018.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT