VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stav třetiny středočeských mostů volá po opravě

Střední Čechy – Přemostění Červeného a Bakovského potoka ve Velvarech na Kladensku, most přes odvodňovací strouhu u obce Klíčany na Praze-východ, dvoumetrový můstek přes meliorační sběrač u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi či necelých pět metrů dlouhý most přes Křenovku v okrajové části Kutné Hory zvané Perštejnec. To jsou mosty Středočeského kraje, které patří k nejhorším.

13.12.2017
SDÍLEJ:

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.Foto: Deník / Divíšek Martin

Nejsou ovšem samy. V havarijním stavu je podle výsledků pravidelných prohlídek ještě dalších sedm mostů. Celkem jedenáct. Dělá to půl procenta všech mostních objektů, které má Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje na starosti. Těch je dohromady 1844. V tom jsou střední Čechy mezi kraji rekordmanem (stejně jako v délce silniční sítě).

Moc uspokojivý však není ani stavebně technický stav řady dalších mostů. Po opravách jich docela naléhavě volá 577; skoro třetina. Vyplývá to z pravidelných mostních prohlídek, o jejichž závěry má veřejnost aktuálně enormní zájem. Pozornost ke stavu mostů přilákalo nedávné zhroucení lávky přes Vltavu v pražské Troji, což se neobešlo bez zranění. Následně se velký zájem obrátil ke stavu obdobných lávek, které spravují radnice v Nymburce a v Černošicích na Praze-západ.

Prohlídky jsou pravidelné

Není to ale tak, že by pražský malér vyvolal vlnu prohlídek mostních konstrukcí, spojených s jejich posuzováním a testováním. Nepříliš povzbudivé odpovědi na aktuální otázky občanů znají správci mostů dlouhodobě: díky pravidelných prohlídkám. Ty se běžně provádějí jednou ročně; v případě zjištění závažnějšího stavu je další kontrola nařízena nikoli po roce, ale už za půl roku. Pražská zkušenost nicméně ukazuje, že ani pravidelné sledování (Trojská lávka byla kvůli měření dokonce dvakrát ročně krátkodobě uzavírána) nemusí maléru zabránit.

Navíc se konají také mimořádné prohlídky. Jejich čas přichází v případě zjevného zhoršení stavu konstrukce, po nárazech vozidel nebo po živelních pohromách – či případně v rámci mimořádných opatření, jako je třeba vytyčování objízdné trasy v případě plánované dlouhodobé uzavírky frekventované silnice. Pro úplnost je na místě zmínit ještě takzvané hlavní mostní prohlídky. Jejich posláním je posouzení stavu po provedené rekonstrukci.

Opravy mají začít v dubnu

Jak se řeší situace s havarijním stavem mostů, mohou napovědět příklady zmíněné v úvodu. Ve Velvarech, kde se most nachází v ochranném pásmu městské památkové rezervace, je bezpečnost provozu zajištěna osazením mostního provizoria. Po jeho odstranění dojde za přispění peněz z evropských fondů na komplexní opravu mostu – přičemž soutěž na zhotovitele se již uskutečnila. U Klíčan, kde je provoz provizorně zúžen do jednoho jízdního pruhu, by práce měly začít v dubnu.

Projekční práce se zde poněkud zapeklily kvůli komplikacím se zábory pozemků. To je problém, který podobné akce rozhodně neprovází ojediněle. Rovněž u Husí Lhoty, kde je most provizorně podepřen, se počítá s dubnovým zahájením prací. A stejné je to v osadě Perštejnec, kde se čeká na vydání stavebního povolení. Zatím je zde zúžen jízdní profil osazeným dopravním značením.

Celkem by podle odhadů mělo v příštím roce získat stavební povolení na opravu či celkovou přestavbu padesát mostů na silnicích II. a III. třídy spravovaných Středočeským krajem (přičemž v případě, že se podaří zajistit peníze, by v průběhu roku 2018 mohly začít i práce na nápravě současného stavu). V projektové přípravě má správa silnic ještě opravy dalších čtyřiceti mostů. Dohromady se tedy chystají práce na devadesáti.

Opravy za stovky milionů

Letos po celém kraji začaly opravy na 34 mostních objektech. Z rozpočtu správy silnic nebo od Státního fondu dopravní infrastruktury jsou na tyto práce určeny výdaje dosahující s daní z přidané hodnoty téměř 400 milionů korun. Skutečné náklady jsou ale vyšší – opravy některých mostů jsou spolufinancovány z regionálních operačních programů či dalších evropských fondů.

Opravy mostů nekomplikují pouze dopravní problémy, které bývají s pracemi spojeny, a nedostatek peněz. Přípravy často ztěžují majetkoprávní záležitosti spojené s vlastnictvím pozemků, ojedinělá však nejsou ani nesouhlasná stanoviska v rámci územních a stavebních řízení. Svou roli sehrávají i ochranná pásma území s památkovou ochranou – a některé mosty jsou dokonce samy kulturními památkami. Bez vlivu pak nezůstává ani nutnost brát ohled na existující inženýrské sítě.

Téma politických sporů

I v případě mostů platí okřídlené úsloví, že o peníze vždy jde až v první řadě. Neutěšený stav mostů na středočeských silnicích představuje dlouhodobý problém, přičemž vládnoucí politici vždy kladou důraz na zanedbávání investic v minulosti.

O tom, že právě na vylepšování mostů budou využívány peníze ze čtyřmiliardové půjčky, kterou si kraj kdysi vzal, se hovořilo již na sklonku éry prvního středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS). Tomu záměr přijmout úvěr vytýkala opozice v čele s jeho pozdějším nástupcem Davidem Rathem (tehdy ČSSD). Pak se v rámci politických půtek nejen na krajském, ale i na celostátním kolbišti hovořilo o tom, že Rath půjčené peníze vesele utrácel – avšak zdůrazňoval, že kraj se zadlužil za Bendla.

Tohle téma ve středu připomněla i současná hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Čtyřmiliardový úvěr po Petru Bendovi zůstal – a čerpat měla krajská vláda po něm, tedy David Rath. Víme všichni, jak to dopadlo,“ řekla Deníku. Shodou okolností to pronesla zrovna při návštěvě hotelu Relax na Vrchbělé v někdejším vojenském prostoru Ralsko. Ten považuje za „Rathův pomník“, jehož existence kraj jen zatěžuje.

Stav mostů podle evidence Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

Kategorie Počet Podíl
I: bezvadný 188 10 procent
II: velmi dobrý  121  7 procent
III: dobrý  273  15 procent
IV: uspokojivý  685  37 procent
V: špatný  454  24,5 procenta
VI: velmi špatný  112  6 procent
VII: havarijní 11 0,5 procenta

(Statistika nezahrnuje mosty, které jsou právě v rekonstrukci; jejich stavební stav určí až posouzení po dokončení prací v rámci takzvané hlavní prohlídky)

Autor: Milan Holakovský

13.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Geodeti a ostatní 20 000 Kč Ostatní odborní pracovníci v oborech příbuzných kartografii a zeměměřictví Ostatní odborní pracovníci. Požadované vzdělání: bakalářské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: zařazení dle katalogu správních činností - 2.62.11- Systémové činnosti při vedení a obnově operátu, zjišťování průběhu hranic., Nabízíme: 5 týdnů dovolené, příspěvek z FKSP, stravenky, 5 dnů sick day., Motivační dopis společně s životopisem zasílejte v termínu do 30.9.2018 na e-mail Marcel.Franek@cuzk.cz, Kontakt: osobně, tel. 313521613 nebo e-mailem.. Pracoviště: Katastrální úřad pro středočeský kraj - pracoviště rakovník, Na Sekyře, č.p. 2123, 269 01 Rakovník 1. Informace: Marcel Franěk, . Výroba - Výroba Ruční balič 12 200 Kč Ruční baliči Baliči a pytlovači. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Požadujeme čistý trestní rejstřík., Kontakt: tel. 777038145 (čtvrtek 11:00-13:00 hod.). Pracoviště: Parna - dan s.r.o. pracoviště české lupkové závody, a.s.,, 271 01 Nové Strašecí. Informace: Šeiner, +420 777 038 145. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 18 000 Kč Pracovníci v oblasti prodeje Prodejce vozů ŠKODA. Požadované vzdělání: úsv. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: samostatnost, flexibilitu, ochotu učit se, orientaci na řešení potřeb zákazníka, empatii, dobré komunikační schopnosti, schopnost pracovat v týmu, řidičský průkaz, znalost programů MS Office a internet., Nabízíme dotované stravné., Kontakt: osobně, tel. 777738290 nebo e-mailem petrzdrazil@autostop-rakovnik.cz. Pracoviště: Autostop, spol. s r. o., Luženská, č.p. 1992, 269 01 Rakovník 1. Informace: Petr Zdražil, +420 777 738 290. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 106 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Řidič motorového vozíku (skladník). Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 106.71 kč, mzda max. 106.71 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Místo výkonu práce: Rakovník, Nabízíme: dlouhodobou spolupráci na hlavní pracovní poměr (možný i zkrácený úvazek) nebo na brigádu, až 21.000,- Kč/měsíc (základní mzda 17.400 Kč + bonusy dle pracovního výkonu), osobní ohodnocení (až 35%), příplatky v nadstandardní výši, pravidelný výplatní termín, 5 týdnů dovolené.. Pracoviště: Aspo cz s.r.o. - pracoviště eberspächer s.r.o., Kuštova, č.p. 2530, 269 01 Rakovník 1. Informace: Kristýna Kopřivová, +420 777 321 140.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čtvrtý ročník Železného hasiče v Kounově.
102

V Kounově soutěžilo téměř dvě stě malých hasičů

Týden hokeje na rakovnickém zimním stadionu.
74

Rakovnický zimní stadion se zaplnil začínajícími hokejisty

Kouzlo nového trenéra nezabralo, Tatran zase prohrál

Rakovník - Ani naposedmé se bodů nedočkali. A přitom měli utkání dobře rozehrané. Fotbalisté Tatranu Rakovník prohráli v domácím prostředí s celkem Libiše a jsou na posledním místě divizní tabulky skupiny B. Nepomohlo ani kouzlo nového trenéra. Po minulém kole skončil u týmu Pavel Koutenský, jehož nahradil Radek Polášek, bývalý hráč Tatranu.

Ze světových her v Koreji přivezl berounský hasič medaile

Chungju (Jižní Korea) /FOTOGALERIE/ - Až v Jižní Koreji se od 10. do 17. září činili dva hasiči ze středních Čech. Dušan Plodr z berounské stanice profesionálů a jeho kolega Radek Kladiva z Vlašimi se ve městě Chungju zúčastnili 13. Světových hasičských her. 

K PID se od října připojí všechny vlaky v kraji

Střední Čechy - Zásadní změna týkající se možnosti placení za jízdné čeká od počátku října cestující jezdící po středních Čechách vlakem. Bude plně dokončena integrace železnice na území kraje do systému Pražské integrované dopravy (PID). Včetně nového zavedení tarifních pásem 8 a 9.

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT