Anketu Nejkrásnější nádraží již po třinácté vyhlásila Asociace Entente Florale CZ – Souznění společně s dalšími partnery. Do letošního ročníku klání, v němž rozhoduje nejen půvab nádražních budov, ale také jejich atmosféra, lidé nominovali celkem 67 stanic z celé republiky.

Hlasy veřejnosti, které Čelákovice na frekventované kolínské trati získaly, sice na titul Nejkrásnější nádraží 2019 nestačil – ten obdržely nevelké Rozsochy na Vysočině – ale je z toho druhá příčka. Z celkových 11 457 hlasů dostaly Čelákovice 1882; Rozsochy jich měly 2578. Nedávno zrekonstruovaná výpravní budova v Čelákovicích nabízí cestujícím nejen pěkné prostředí, ale i nové provozovny služeb; cyklisté mají k dispozici i cyklověž k zaparkování kol.

Do středních Čech navíc putovala i další ocenění. Cenu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřího Svobody, který ji také osobně předal, obdržela stanice Karlštejn na Berounsku. Na Berounsko putovalo i další ocenění. Jednu z trojice Cen souznění, udělovaných za výjimečné počiny související s obnovou objektů nebo zajišťování jejich provozu, získala stanice Nižbor. Další Ceny souznění obdržely zastávka Černošice na Praze-západ a Podbořany na Lounsku v Ústeckém kraji.

Prestižní titul Stavba roku Středočeského kraje 2019 získalo DOB Centrum Dobřichovice.
Stavbou roku v kraji je DOB centrum v Dobřichovicích

To, jak právě ve středních Čechách procházejí nádražní budovy renovací, je pro představitele SŽDC důvodem k hrdosti. „Letos jsme pro cestující otevřeli Bečváry, Uhlířské Janovice, Karlštejn, Nižbor, Nelahozeves i Nelahozeves zámek, Hořovice, Slaný a Kolín,“ pochlubil se ředitel Svoboda. Nejnověji tato státní organizace otevřela trojici opravených nádražních budov na části Posázavského Pacifiku mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou ve Středočeském kraji.

Změna vzhledu nádražních objektů je vlastně tečkou za kompletní rekonstrukcí daného úseku trati, která skončila letos v červnu. „Naší snahou je při rekonstrukci kolejí renovovat i nádražní budovy. Na této trati s významným turistickým potenciálem se to podařilo; opravili jsme budovy v Ledečku, Kácově a Zruči nad Sázavou. Připravujeme opravu i další části Posázavského Pacifiku – a to včetně výpravních budov,“ slíbil Svoboda cestujícím.

Sranou pozornosti však nestojí ani další místa v kraji. Přednedávnem byla například dokončena rozsáhlá oprava nádraží v Kolíně. To je s 19 tisíci cestujících nejfrekventovanější stanicí ve středních Čechách. „Nádražní budovy jsou pro cestující mířící na vlak vždy jejich prvním kontaktem s železnicí. A stejně jako v jiných případech hraje při tomto setkání důležitou roli první dojem,“ poznamenal ředitel SŽDC Svoboda.

„Jsme si toho dobře vědomi – a vedle rekonstrukcí tratí a stanic se zaměřujeme také na zlepšování stavu výpravních budov. Často jim navíc navracíme historickou podobu, o kterou přišly při předchozích úpravách,“ poznamenal. Připomněl současně, jak ho těší vysoký počet návrhů na nejkrásnější nádraží: podle něj to potvrzuje, jak hrdí jsou obyvatelé řady míst právě na svoji železniční stanici.

Plynové dělo.
Už dva roky se lidé pořádně nevyspí kvůli bouchajícímu dělu

Nejnovější opravy středočeských nádraží
* V Ledečku:
- Za téměř 8,5 milionu korun se opravila fasáda a střecha, nová jsou okna i dveře.
- Revitalizací prošly veřejně přístupné a provozní prostory jako čekárna, ale i dopravní kancelář.
- Součástí stavebních prací byla i oprava zpevněných ploch v bezprostředním okolí výpravní budovy a odstranění provizorních staveb.
- Nově jsou k dispozici mobilní veřejná WC (TOI TOI) se zástěnou z tahokovu. Nový je vnitřní i venkovní mobiliář.

* V Kácově:
- Oprava střechy a fasády přinesla mimo jiné i nová okna a dveře. Oprava výpravní budovy stála 7,1 milionu korun.
- Pro cestující je k dispozici nová čekárna a pro zaměstnance dráhy opravené prostory dopravní kanceláře s potřebným zázemím.
- K dispozici je nový vnitřní i venkovní mobiliář, upraveny byly zpevněné plochy kolem budovy. Původní dřevěné WC nahradily nové mobilní toalety se zástěnou z tahokovu.

* Ve Zruči nad Sázavou:
- Nádražní budova prošla opravou za 4,7 milionu korun.
- Práce zahrnovaly opravu fasády budovy včetně výměny oken a dveří, střechy čekárenského přístřešku a revitalizaci veřejně přístupných i provozních prostor, zejména čekárny, sociálního zařízení a zázemí dopravní kanceláře pro zaměstnance SŽDC.
- Nový je vnitřní a vnější mobiliář.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty

Ilustrační foto.
Sedm milionů připravených na dotace pro lesníky zájmu nestačilo