Hlavním důvodem, proč budky z ulic mizí, je podle mluvčí společnosti O2 Lucie Pecháčkové neefektivnost jejich další údržby.

„Snižování počtu telefonních automatů je přirozený proces. Stále více lidí v dnešní době vlastní mobilní telefon, proto také volání z budek nevyužívají," připomněla mluvčí telekomunikační společnosti, která některé automaty provozuje sama na komerční bázi a některé ze zákona na základě takzvané univerzální služby.

Dvě zlaté éry

Podle Lucie Pecháčkové zažívaly telefonní budky svou zlatou éru ve dvou různých obdobích.

„Nejprve to bylo v období Československé socialistické republiky, tehdy zejména kvůli nedostatečnému počtu a kapacitě telefonních ústředen. Na přidělení telefonu přímo do svých bytů tehdy lidé museli čekat řadu let. Druhý vrchol nastal po polovině devadesátých let minulého století, kdy vzrostl počet veřejných telefonních automatů v republice až na přibližně třicet tisíc," upřesnila Lucie Pecháčková.

Přesné informace

O každém telefonním automatu má společnost O2 přesné informace. Například o tom, kolik bylo z konkrétního automatu uskutečněno hovorů, kolik peněz je v kasičce či zda je automat v pořádku, nebo je třeba ho opravit.

„Každý přístroj se totiž v pravidelných intervalech hlásí na centrálu a my tak můžeme celou síť průběžně monitorovat," připomněla mluvčí společnosti O2 a dodala, že nejvíce lidé z budek volají do mobilních sítí, a to až v šestašedesáti procentech všech hovorů. Jen pět procent volajících vytáčí pevné sítě a například na tísňové linky nebo do zahraničí míří pouze tři procenta hovorů.

Čtěte také: Z telefonních automatů v centru zmizí sluchátka. Nahradí je nabíjecí stanice