Nižší rychlost má zajistit lepší průjezdnost. „Je silně pravděpodobné, že se v Blance rychlost zpomalí ze 70 km/hod na 50 km/hod, protože dostanete více vozidel do tunelu, které jím projedou. Budeme se hlavně snažit eliminovat náhlé změny rychlosti,“ říká náměstek ředitele Technické správy komunikací hl. m. Prahy Martin Pípa.

Opatření má předcházet situacím, kdy auta zůstanou stát v kolonách v tunelu, plynulejší a pomalejší jízda také předejde nehodám. „Víme, že příliš náhlé snížení rychlosti nebo uzavření nějakého pruhu v tunelu vytváří rizikové situace, kdy dochází ke střetům. Ne každý řidič reaguje na změnu stejně,“ přibližuje Pípa.

Předseda představenstva Pražské plynárenské Martin Pacovský.
Šéf Pražské plynárenské: Odříznutí dodávek z Ruska? Věřím, že plyn seženeme

Zpomalení v Blance by mělo platit pouze přes den. V noci, kdy je provoz slabší, zůstane rychlost 70 km/hod.

Pomaleji se bude jezdit i na samotném Barrandovském mostě. Oprava horní části silničního mostu, přes který projede 144 tisíc aut denně, vypuknou 14. května. Omezen bude vždy jeden jízdní pruh v každém směru, práce potrvají 110 dní.

Zpomalení i na dalších místech?

Pípa dále nevyloučil omezení rychlosti i na jiných místech městského a pražského okruhu jako je jižní spojka a tunel Mrázovka či Strahovský tunel.

„Kdekoliv máme možnost získávat informace, budeme je vyhodnocovat a rychlosti měnit. Uvidíme ale, kde to pro zvýšení kapacity průjezdnosti vozovek bude dávat smysl. Pokud to bude potřeba, budeme regulovat dopravu i jinde,“ řekl Pípa.

Technická správa komunikací data o vjezdech do tunelu a průjezdech křižovatkami získává z kamerových sčítačů aut. Z dat pak dopravní experti vypočítávají algoritmy a vytvářejí modelové situace, které mají hladký průjezd zajistit.

Z otevírání nájezdu na D0 Písnice.
ŘSD otevřelo sjezd a nájezd u Písnice, uleví při uzavírce Barrandovského mostu

Do jaké míry algoritmy uleví Praze od kolon, zůstává otázkou. „Uvádí se, že práce s daty a dynamické nastavování může kapacitu zvýšit až o 25 %, ale většinou se pak vzniklé kapacity znovu zaplní auty,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Průjezdnosti nejvíce prospějí stavební úpravy přilehlých silnic, které jsme udělali. Těch 144 tisíc aut jen tak nepřemístíme. Bude to znát,“ říká Scheinherr.
V uplynulých letech prošly opravnou například Modřanská, rozšířena o jeden pruh byla nyní i Strakonická. Pro příští čtyři roky se na těchto trasách žádné zásahy neplánují.