ONLINE reportáž o koronaviru najdete ZDE

V souvislosti s významným poklesem počtu cestujících, což je důsledek rázných opatření vlády vyhlášených kvůli postupu nového typu koronaviru, se na území Středočeského kraje sníží počet spojů. Omezení vlakové dopravy je nicméně plánováno tak, aby zůstala zachována možnost jezdit do zaměstnání, stejně jako třeba k lékaři nebo na nákupy.

Obyvatelé menších vesnic, kteří jsou na cestování někdy odkázáni i kvůli kdejaké drobnosti, by se tak neměli ocitnout v neřešitelné situaci ani v případě, že sami nevlastní automobil. A na jindy běžné svezení někým ze sousedství se v dnešní době nedá příliš spoléhat: jednak se lidé nemají srocovat, jednak si spousta lidí sama pečlivě hlídá, aby se vyhýbali riziku nákazy…

Ministr Karel Havlíček
Na seškrtání středočeských spojů tlačí vedle Prahy i ministr

Pokrýt potřeby občanů

Chystané omezení lze shrnout jako kombinaci víkendového provozu se zachováním nezbytných spojů z pracovních dnů tak, aby vlaková doprava nadále sloužila potřebám obyvatel kraje. Důraz je tedy kladen zvláště na jízdy do zaměstnání a zpět domů (a to i s ohledem na změny z poslední doby, kdy některé velké firmy utlumily výrobu). Stejně jako třeba na možnost cestovat k lékaři nebo lékárny. Roli při plánování změn hrálo také posouzení obsazenosti spojů, plyne z úterních informací krajského úřadu.

„Cílem je efektivita v zajištění železniční dopravy v této době – a zároveň přiměřená dostupnost vlakové dopravy pro občany,“ konstatoval v úterý radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO). Typickou změnou je zrušení takzvaných vložených posilových vlaků, s čímž souvisí možnost delšího čekání kvůli prodlouženým intervalům. Nepojedou také vlaky, které využívali především školáci. Se změnami by již od počátku měly pracovat všechny běžné vyhledávače spojení i mobilní aplikace Lítačka.

Ministr vnitra Jan Hamáček
Omezení volného pohybu bude trvat do Velikonoc. Hamáček povede krizový štáb

Praha chtěla škrtat dřív

Kolem rozsahu veřejné dopravy na příměstských linkách, a to především právě na železnici, se v uplynulých dnech s poměrně vekou intenzitou přeli zástupci pražského magistrátu a středočeského hejtmanství. Zatímco krizový štáb hlavního města opakovaně Středočechy vyzýval k seškrtání spojů, hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) odpovídala, že cílem je zachovat možnost cestování do práce i k lékaři.

„Nechceme našim občanům ještě více zkomplikovat již tak složitou situaci,“ konstatovala. V pondělí večer se pro redukci vyslovil i ministr průmyslu a obchodu i dopravy Karel Havlíček (za ANO). Se stejnými argumenty jako Praha: výrazně ubylo cestujících a dopravci mají problémy s nedostatkem personálu; hlavně proto, že hodně zaměstnanců zůstalo doma s dětmi, který nyní nechodí do školy.

Dosud se ve středních Čechách soustředila větší pozornost na autobusy. Po uzavření škol byl k 7. březnu zaveden prázdninový režim provozu; od 23. března došlo na další omezení spojů v návaznosti na uzavírání velkých podniků a na rušení vybraných nočních autobusů.

Změny provozu vlaků od 3. dubna

- Na příměstských radiálních tratích do/z Prahy ve směrech Český Brod, Řevnice, Lysá nad Labem – Milovice (odpolední posily) jsou ve špičkách pracovních dnů zrušeny vložené posilové vlaky (15minutový interval je prodloužen na interval 30 minut).

- Na příměstských radiálních tratích do/z Prahy ve všech směrech je omezen večerní provoz – v zásadě na 60minutový interval; rozjezdy z odpolední směny jsou nadále zachovány.

- Ruší se jednotlivé vlaky, zejména vlaky sloužící primárně pro přepravu školáků, případně vložené vlaky v podvečerních a večerních hodinách (například v úsecích Kolín – Uhlířské Janovice, Poříčany – Nymburk, Rožďalovice – Nymburk, Neratovice – Kralupy nad Vltavou, Kolín – Kutná Hora).

- Další změny jsou už jen minimální.

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník